Kristoffer Møllevik Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Nytt mobilkameraselskap skal ha et 52-megapiksels modulkamera klart til neste år.Det ser ekstremt ut, men dette kan være fremtidens mobilkamera Lenke til kommentar
Chutikran Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Et par tre millimeter i tillegg vil overhodet ikke gjøre noenting. Hvis kameraet er som lovet, så er det kun en fordel. Dagens flatbrød av noen mobiler er for tynne likevel... 2 Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Mobilkamera begynner å bli kanonviktig. En telefon med et middels kamera blir gjerne ikke lenger sett på som komplett. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Her var det noe rart jeg bare må kommentere Sist uke kunne vi melde at Apple har kjøpt opp LinX Computational Imaging, et selskap som utvikler avanserte mobilkameraer, som litt enkelt forklart består av flere kameraer satt sammen til én enhet. Som kommentert etter den artikkelen, LinX er et rent programvareselskap som lager algoritmer og programvare for å behandle bilder tatt samtidig. De hverken utvikler eller produserer kamerasensorer eller hele kameramoduler. Nå melder nettsiden MIT Technology Review om en ny aktør som har kommet på banen med samme idé, men ut fra konseptbildet å dømme har de tatt den til det ekstreme. Dere får det til å høres ut som de har startet et selskap og kopiert idéen deres på en uke. Det er selvsagt ikke realiteten. De har nok jobbet parallelt med lignende konsepter, kanskje uten å vite om hverandre. Et av de første selskapene med multi kameramoduler var Pelican Imaging som har holdt på med dette siden før LinX ble grunnlagt i 2011. Jeg er usikker på hvor lenge Corephotonics har holdt på med det samme. Ellers er jeg litt uenig i størrelsekritikken. Dette er definitivt mye tynnere enn dslr som de sammenligner seg mot. Denne konkrete prototypen er myntet på biler. Når de lager en prototype myntet på telefoner kan de velge å prioritere slankheten høyere. At det tar mer plass i bredden strider ikke mot telefonprodusentenes trender. De lager jo uansett bredere og lengre telefoner uavhengig av hvor lite plass kameraet tar. Det er bare bra at arealet på baksiden kan brukes mer konstruktivt enn å bare være et gigantisk lokk. 1 Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Da jeg så konseptet slo det meg at i en telefon vil dette stjele store deler av den plassen som nå brukes til batteri. 1 Lenke til kommentar
Kristoffer Møllevik Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Her var det noe rart jeg bare må kommentere Sist uke kunne vi melde at Apple har kjøpt opp LinX Computational Imaging, et selskap som utvikler avanserte mobilkameraer, som litt enkelt forklart består av flere kameraer satt sammen til én enhet.Som kommentert etter den artikkelen, LinX er et rent programvareselskap som lager algoritmer og programvare for å behandle bilder tatt samtidig. De hverken utvikler eller produserer kamerasensorer eller hele kameramoduler. Nå melder nettsiden MIT Technology Review om en ny aktør som har kommet på banen med samme idé, men ut fra konseptbildet å dømme har de tatt den til det ekstreme.Dere får det til å høres ut som de har startet et selskap og kopiert idéen deres på en uke. Det er selvsagt ikke realiteten. De har nok jobbet parallelt med lignende konsepter, kanskje uten å vite om hverandre. Et av de første selskapene med multi kameramoduler var Pelican Imaging som har holdt på med dette siden før LinX ble grunnlagt i 2011. Jeg er usikker på hvor lenge Corephotonics har holdt på med det samme. Ellers er jeg litt uenig i størrelsekritikken. Dette er definitivt mye tynnere enn dslr som de sammenligner seg mot. Denne konkrete prototypen er myntet på biler. Når de lager en prototype myntet på telefoner kan de velge å prioritere slankheten høyere. At det tar mer plass i bredden strider ikke mot telefonprodusentenes trender. De lager jo uansett bredere og lengre telefoner uavhengig av hvor lite plass kameraet tar. Det er bare bra at arealet på baksiden kan brukes mer konstruktivt enn å bare være et gigantisk lokk. Hei Simen :-) Det var ikke meningen å gi inntrykk av at Light har tatt/kopiert LinXs konsept, bare at de jobber på noe lignende, og at vi kanskje ser starten på en ny trend. Men jeg forstår godt at det kunne tolkes slik, så jeg har endret teksten litt på det punktet :-) I forhold til størrelse er det tykkelse og ikke bredde Light ser på som en potensiell utfordring. Så vidt jeg forstår har de ingen prototyper klare enda, og bildet i artikkelen er bare en illustrasjon av hvordan det kan komme til å se ut på en mobiltelefon. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Jeg kom over et intervju med Light, som sikkert er interessant. Jeg skal selv lese det når jeg får tid. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Hva gjør man ikke for at folket skal forbedre kvaliteten på de middelmådig fotograferte bildene de tar. Mye kan fakes, men det er nå engang slik at fysikkens lover, stikker kjepper i hjulene på slike snarveier. Skal man ha proffesjonelle bilder, må man fortsatt ha utstyret til å fange disse bildene, og kunnskapen om hvordan. Det er selvsagt ikke negativt om også kameraene på mobiltelefoner blir bedre, men man tar aldri igjen det proffesjonelle utstyret. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 24. mai 2015 Del Skrevet 24. mai 2015 Jeg sier ikke nei takk til bedre bilder, men jeg håper ikke dette går på bekostning av batterilevetiden. En telefon er ikke særlig smart om den må brukes i umiddelbar nærhet av en stikkontakt. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 4. juli 2015 Del Skrevet 4. juli 2015 Light inngår partnerskap med Sunny Optical som produserer de individuelle kameramodulene. Light har selve konseptet med programvare, plasseringen av modulene og mekanikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg