Gå til innhold

Pensjonist men fikk mye mindre til gode i år enn i 2014 - Hvordan endre dette?

squaddie

Anbefalte innlegg

Har en onkel som har bedt meg hjelpe til litt i økonomien hans da jeg er hans gudsønn itillegg. har sett over ting og tang, og ser nå at han i 2014 fikk ca 20000kr til gode på skatten imens i år fikk han i underkant av 6000kr til gode. hvordan kan det ha skjedd at han nå får så mye mindre kontra det han fikk i 2014? kanskje dette er "problemet": han har fått inn penger på sin konto etter å ha solgt 2 hobbyartikler i løpet av desember 2014. når jeg hører med han om det her salget av delene/utstyret, så sier han at salget er blitt gjort FOR en bekjent av han og at beløpet ble så utbetalt til min onkel sin konto før han tok ut av sin konto det denne bekjente av min onkel skulle ha i kontanter. forstår jo at dette nok har sin innvirkning da salget var på ca. 15000kr pr. del/utstyr (var 2 deler som ble solgt, så 30000kr totalt). er det dette som har hatt sin innvirkning på at han nå "bare" får til gode 6000kr, eller? tidligere år (siden han ble pensjonist) har han altså hatt stabilt med skatt til gode på snaue 20000kr.

så ja, jeg lurer rett og slett på om det er mulig for han å gjøre noe med det her eller er det for sent å få mer penger til gode, kanskje?

setter pris på råd her. takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er inntekten fra salget med i den totale inntekten som er oppgitt på selvangivelsen? Hvis den ikke er det, så har den heller ikke hatt noen påvirkning på hvor mye som er betalt i skatt.

Har du sjekket at det er benyttet samme skattekort som året før? Hvis dette er endret, så har han kanskje fått et skattekort som passer bedre med inntekten, og dermed blitt trukket på en riktigere måte gjennom året. Da blir det mindre til gode nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har tro på at skattekortet er blitt riktigere i år.  Mye tilgode eller mye tilbake er egentlig bare et symptom på hvor gode skattemyndighetene er til å forutsi (via skattekortet) hva du vil tjene.  Ideelt sett er det beste 0 tilbake eller i restskatt.

(Noen har dog et misforstått syn på at det er så kjekt å motta et tilgodebeløp fordi man har betalt for mye skatt hver måned og sånn sett "glemt" at man har betalt inn...  Snakk om å lure seg selv...)

Om salgene er ført opp som inntekt av skattemyndighetene, bør pensjonisten levere et "Oppstart av virksomhet"-skjema for å få trukket fra kostnader

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Starte-bedrift/Jeg-vil-i-gang/Hobby-eller-naring/

Lenke til kommentar

Det er veldig mye som kan spille inn på skatten. Er man ikke inne i det kan disse tingene lett overses. Det beste er om du ber onkelen din ta ut selvangivelsen for 2013 så du kan sammenligne. Da vil du nok lettere kunne avdekke hva som utgjør forskjellen. 

Det er også litt snaut med informasjon her til å svare noe mer konkret. Dersom dette salget er gjort gjennom en bedrift/enkeltmannsforetak skal jo dette lignes som inntekt, men det virker som det bare er en overføring gjort til hans konto. Dersom de 30.000 sto på kontoen hans ved årsskiftet vil det ha en marginal effekt på formuesskatt (dersom han "sliter" med sånt).

Vi kan sitter her å gjette i evigheten på mulige årsaker (variasjon i lønn (pga lønnsøkning, flere arbeidstimer), økt formue, arvet noe? betalt mindre skatt enn normalt av overtidsarbeid etc etc), men jeg slutter meg til det flere andre her har sagt. Skattekortet hans har trolig blitt justert slik at han har fått utbetalt mer per måned og dermed får mindre igjen på skatten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...