Gå til innhold

Forbud av dieselbiler i storbyene om vinteren er basert på håpløse kriterier


Anbefalte innlegg

Neste vinter vil mest sannsynlig byene i Bergen, Oslo og Trondheim forby dieselbiler (inkl. varebiler og lastebiler) pga. lokal forurensing, skapt av svevestøv og NOx. Det er EU via EØS/ESA som har pålagt norske myndigheter å sette i gang tiltak. Det er jo lettest å ta bilistene, selv om båter og skip som ligger til kai forurenser mye mer, så å ta privatbilistene blir prioritert.

 

Men det er et forhastet og håpløst regelsett som skal avgjøre hvem som har rene nok biler til å kjøre i byen eller ikke, og det er om man har en bil med motor som er EURO-6 sertifisert eller ikke. EURO 0-6 er forskjellige steg med nye grenser satt for hvor mye nye biler solgt i EU (og EØS) kan ha av utslipp. Men dette skiller ikke på totalutslippene.

 

Med andre ord så kan en Audi A8 med gigantisk motor med EURO 6 kvalitet få lov til å kjøre i norske byer, mens en liten VW Polo med EURO 5 motor bli nektet adgang. Men så lenge politikerne kan slå seg på brystet og blidgjøre Brussel, så er vel det viktigste gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv bensinbil, men derom jeg hadde hatt en dieselbil så MÅTTE jeg faktisk fortsatt kjøre til jobb. (Kollektivt tar rett over to timer, kjøre tar ca 45 min)

Hadde da kjøpt en billig bil med bensinmotor fordi det er så dyrt med ny bil i Norge:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58197949&searchclickthrough=true

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56876159&searchclickthrough=true

 

Sikkert fine for miljøet de også...

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Skjønner godt at noe må gjøres når en dieselbil forurenser like mye som 50 bensinbiler. Uansett hvor gammel og hvor mange hester en bensinbil har, så er den bedre for miljøet.

 

Kollektivtrafikk er av samme grunn et dårlig alternativ, fordi en dieselbuss forurenser tilsvarende 300 bensinbiler. Det må bli krav om at all kollektivtrafikk må over på gass eller elektrisitet.

Lenke til kommentar

Skjønner godt at noe må gjøres når en dieselbil forurenser like mye som 50 bensinbiler. Uansett hvor gammel og hvor mange hester en bensinbil har, så er den bedre for miljøet.

 

Kollektivtrafikk er av samme grunn et dårlig alternativ, fordi en dieselbuss forurenser tilsvarende 300 bensinbiler. Det må bli krav om at all kollektivtrafikk må over på gass eller elektrisitet.

 

Er ikke mange årene siden de anbefalte alle å kjøpe Diesel siden det var mer miljøvennlig. Da er det usselt så få i etterkant å kjøre kjeppen langt oppover ryggen på folk som hørte etter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

En folkeavstemning om EØS er på sin plass ja.

Vi har allerede hatt to folkeavstemninger og begge ganger ble resultatet nei, men likevel så er Norge "bestemann i klassen" når det kommer til å innføre EU-direktiver. Politikerne driter rett og slett i folket sin mening.

Endret av Slettet+2534
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

Der er en av grunnene til at jeg kjøpte bensinbil igjen når jeg byttet bil nå nylig, vet aldri hva myndighetene finner på.

Du kan være rimelig sikker på at politikerne vil gjøre det stikk motsatte av det de sier de skal gjøre. :)

Lenke til kommentar

Er ikke mange årene siden de anbefalte alle å kjøpe Diesel siden det var mer miljøvennlig. Da er det usselt så få i etterkant å kjøre kjeppen langt oppover ryggen på folk som hørte etter.

 

Folk hørte ikke etter på grunn av miljøhensyn, de kjøpte dieselbiler fordi det var økonomisk lønnsomt. At miljøargumentet var basert på feil premisser visste vi allerede før avgiftsreduksjonen ble innført, men myndighetene ville ikke snu av hensyn til troverdigheten. Det har ligget i kortene hele tiden at fordelsbehandlingen av dieselbiler måtte reverseres. De som kjøpte dieselbiler i forbindelse med avgiftsreduksjonen, tok en kalkulert økonomisk risiko. De som har kjøpt de siste årene, og trodd at diesel får beholde fordelene i nærmeste fremtid, har gjort det mot bedre vitende.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...