FrihetensRegn Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Neste vinter vil mest sannsynlig byene i Bergen, Oslo og Trondheim forby dieselbiler (inkl. varebiler og lastebiler) pga. lokal forurensing, skapt av svevestøv og NOx. Det er EU via EØS/ESA som har pålagt norske myndigheter å sette i gang tiltak. Det er jo lettest å ta bilistene, selv om båter og skip som ligger til kai forurenser mye mer, så å ta privatbilistene blir prioritert. Men det er et forhastet og håpløst regelsett som skal avgjøre hvem som har rene nok biler til å kjøre i byen eller ikke, og det er om man har en bil med motor som er EURO-6 sertifisert eller ikke. EURO 0-6 er forskjellige steg med nye grenser satt for hvor mye nye biler solgt i EU (og EØS) kan ha av utslipp. Men dette skiller ikke på totalutslippene. Med andre ord så kan en Audi A8 med gigantisk motor med EURO 6 kvalitet få lov til å kjøre i norske byer, mens en liten VW Polo med EURO 5 motor bli nektet adgang. Men så lenge politikerne kan slå seg på brystet og blidgjøre Brussel, så er vel det viktigste gjort. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Enig, er nok et hodeløst og uinformert vedtak. Heldigvis kjører jeg bensin med 200hk og piggdekk så trenger ikke tenke så mye over det. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Hvilken regjering er det som innfører dette forbudet sa du? Endret 21. april 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Hvilken regjering er det som innfører dette forbudet sa du? EU Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Morsomt å se hvordan den nye regjeringen fortsetter forrige regjerings taktikk med å skylde på EU hver gang de vil gjøre noe upopulært, selv om de utmerket kan la være. Endret 21. april 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 En folkeavstemning om EØS er på sin plass ja. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Har selv bensinbil, men derom jeg hadde hatt en dieselbil så MÅTTE jeg faktisk fortsatt kjøre til jobb. (Kollektivt tar rett over to timer, kjøre tar ca 45 min) Hadde da kjøpt en billig bil med bensinmotor fordi det er så dyrt med ny bil i Norge: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=58197949&searchclickthrough=true http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=56876159&searchclickthrough=true Sikkert fine for miljøet de også... Endret 21. april 2015 av H.A.M. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Jeg hadde sikkert gått for noe litt sprekere, kanskje en '96 3l Volvo 960 med 200 hk Lenke til kommentar
Den åttende profet Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Det er nok bedre for miljøet å gi en sånn bil et par år ekstra før skroting enn å produsere en splitter ny bil. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Ikke på kort sikt når bymiljøet i løpet av en vinter er hovedfokuset. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Skjønner godt at noe må gjøres når en dieselbil forurenser like mye som 50 bensinbiler. Uansett hvor gammel og hvor mange hester en bensinbil har, så er den bedre for miljøet. Kollektivtrafikk er av samme grunn et dårlig alternativ, fordi en dieselbuss forurenser tilsvarende 300 bensinbiler. Det må bli krav om at all kollektivtrafikk må over på gass eller elektrisitet. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Skjønner godt at noe må gjøres når en dieselbil forurenser like mye som 50 bensinbiler. Uansett hvor gammel og hvor mange hester en bensinbil har, så er den bedre for miljøet. Kollektivtrafikk er av samme grunn et dårlig alternativ, fordi en dieselbuss forurenser tilsvarende 300 bensinbiler. Det må bli krav om at all kollektivtrafikk må over på gass eller elektrisitet. Er ikke mange årene siden de anbefalte alle å kjøpe Diesel siden det var mer miljøvennlig. Da er det usselt så få i etterkant å kjøre kjeppen langt oppover ryggen på folk som hørte etter. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) En folkeavstemning om EØS er på sin plass ja. Vi har allerede hatt to folkeavstemninger og begge ganger ble resultatet nei, men likevel så er Norge "bestemann i klassen" når det kommer til å innføre EU-direktiver. Politikerne driter rett og slett i folket sin mening. Endret 22. april 2015 av Slettet+2534 Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Der er en av grunnene til at jeg kjøpte bensinbil igjen når jeg byttet bil nå nylig, vet aldri hva myndighetene finner på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Der er en av grunnene til at jeg kjøpte bensinbil igjen når jeg byttet bil nå nylig, vet aldri hva myndighetene finner på. Du kan være rimelig sikker på at politikerne vil gjøre det stikk motsatte av det de sier de skal gjøre. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Er ikke mange årene siden de anbefalte alle å kjøpe Diesel siden det var mer miljøvennlig. Da er det usselt så få i etterkant å kjøre kjeppen langt oppover ryggen på folk som hørte etter. Folk hørte ikke etter på grunn av miljøhensyn, de kjøpte dieselbiler fordi det var økonomisk lønnsomt. At miljøargumentet var basert på feil premisser visste vi allerede før avgiftsreduksjonen ble innført, men myndighetene ville ikke snu av hensyn til troverdigheten. Det har ligget i kortene hele tiden at fordelsbehandlingen av dieselbiler måtte reverseres. De som kjøpte dieselbiler i forbindelse med avgiftsreduksjonen, tok en kalkulert økonomisk risiko. De som har kjøpt de siste årene, og trodd at diesel får beholde fordelene i nærmeste fremtid, har gjort det mot bedre vitende. Endret 22. april 2015 av Horten Market Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå