Gå til innhold

Polar FT60 og soner

Anbefalte innlegg

Hei, 

trenger noen gode råd. Har dessverre bare blitt mer forvirret mer jeg har lest ang. hvordan man forholder seg til pulssonene. 

På Polar FT60 har man 1-2-3 soner. Har lagt inn makspuls (198bpm) og fått følgende soneinndelinger: 

1. 119-138
  2. 139-157
  3. 158-178

Er det ikke meningen at sone 3 skal være en slags 'intervallsone'? Dvs, nå min makspuls-ish? 

Jeg kjøret et treningsprogram via runkeeper, hvor de ber meg ta det litt rolig i starten av programmet. I dag hadde jeg en økt på ca 3,5 km (7:40) med snittpuls på 167. 70% av tiden var dog i sone 3.. og såvidt jeg har forstått skal jeg helst ligge i sone 2, men da må jeg nærmest gå. 

Som dere sikkert skjønner er jeg fersk på området. Har lyst å gjøre ting riktig denne gang, søker derfor noen gode råd ved bruk av pulsklokka. 

Takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På min polarklokke har jeg 5 pulssoner. Mener det er det samme i runkeeper også?

Med din makspuls bør sonene fordeles slik, sånn ca.

Sone 1 109-143

Sone 2 144-162

Sone 3 163-172

Sone 4 173-182

Sone 5 183-194

Når jeg kjører intervalltrening så ligger jeg i sone 2 når det er hvile, og sone 4 på intervall.

Les forresten her, mye bra info om de ulike sonene osv.

http://www.klubbinfo.no/bckto/intensitetssoner.html

70% av makspuls er forøvrig sone en, og det er som du sier, gåturer. sone 2 som du nevner går opp til 82% av makspuls, og da er en over på jogging på flat mark.

Endret av kreps79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...