Gå til innhold

Uniform i offentlige seremonier/selskap

Hugol

Anbefalte innlegg

Hei.

Er klar over at det er veldig restrektive retningslinjer vedrørende bruk av uniform i offentlig sammenheng fortiden. Hvordan er det egentlig med bruk av uniform i offentlige seremonier eller selskap som feks. bryllup og konfirmasjon? Er det normalt som soldat å stille opp i T1 i slike settinger? 

Takk på forhånd. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du jobber i forsvaret eller avtjener førstegangstjeneste så kan man bruke sin galla/permuniform i de anledninger du ønsker (så lenge det er passende anledninger selvfølgelig.Ikke en fest for å drikke deg full).

Hva som er normalt er opp til hver enkelt person. Hadde kompiser i forsvaret som brukte T1 uniformen sin på konfirmasjon. I bryllup tror jeg at jeg selv hadde valgt noe annet enn T1 hvis jeg avtjente førstegangstjeneste. Men man kan velge helt selv hva man har lyst til å gå med.

Lenke til kommentar

Så lenge du jobber i forsvaret eller avtjener førstegangstjeneste så kan man bruke sin galla/permuniform i de anledninger du ønsker (så lenge det er passende anledninger selvfølgelig.Ikke en fest for å drikke deg full).

Hva som er normalt er opp til hver enkelt person. Hadde kompiser i forsvaret som brukte T1 uniformen sin på konfirmasjon. I bryllup tror jeg at jeg selv hadde valgt noe annet enn T1 hvis jeg avtjente førstegangstjeneste. Men man kan velge helt selv hva man har lyst til å gå med.

Takk for svar. Det er snakk om T1 med høylue som konstabel (av grad). Tenkte å bruke denne i en konfirmasjon, da jeg ikke har dressen min tilgjengelig. Vet du til hvilken grad det er akseptert å gå med uniform i offentligheten om dagen? Jeg tjenestegjør i utlandet så vet ikke helt hvordan retningslinjene er hjemme, men er klar over restriksjoner ifm. trusselbildet. 

Lenke til kommentar

Takk for svar. Det er snakk om T1 med høylue som konstabel (av grad). Tenkte å bruke denne i en konfirmasjon, da jeg ikke har dressen min tilgjengelig. Vet du til hvilken grad det er akseptert å gå med uniform i offentligheten om dagen? Jeg tjenestegjør i utlandet så vet ikke helt hvordan retningslinjene er hjemme, men er klar over restriksjoner ifm. trusselbildet. 

Hvis du ikke har dressen tilgjengelig så vil T1 være en god erstatter. Jeg brukte min T1 ved 17. mai. Hovedsaklig fordi jeg skulle reise på kvelden til mitt nye tjenestested. Står i uniform reglementet at man skal bære uniformen ved offentlige anledninger. Men er ikke så mange i førstegangstjenesten så bryr seg så mye om det. 

I Norge er det helt normalt at vernepliktige bruker uniform i offentlighet. Vernepliktige får rabatt på offentlig transport osv. Men noen retningslinjer er det selvfølgelig, blant annet ikke være synlig beruset. Man skal respektere uniformen og hva den står for. Så på det som en utvidelse av det norske flagg. 

Det avhenger vel litt hva du mener med offentligheten? Tenker du når du er på perm og bruke den da? Hvis du skal henge med venner så er det ikke normalt å bruke uniform. Er det en konkret situasjon du tenker på? Det er forventet at man bærer uniform ved militær sammenheng (f.eks reise i sammenheng med perm, reise til nytt tjenestested osv).

Det er spesielle retningslinjer for bruk av uniform i utlandet. Men det vet du helt sikkert alt om.

Uniformsegler i forsvaret:

http://www.nrof.no/images/Marketing/Om%20oss/Fra%20Forsvaret/Bestemmelser%20om%20felles%20uniformsregler%20i%20Forsvaret%20(2).pdf

Endret av toy_man
Lenke til kommentar
Er det en konkret situasjon du tenker på? Det er forventet at man bærer uniform ved militær sammenheng (f.eks reise i sammenheng med perm, reise til nytt tjenestested osv).

Han sikter til den mer eller mindre aktuelle terrortrussel-situasjonen mot personell i uniform, som har gjort at reglene for permreiser er endret (du trenger ikke lenger reise i uniform for å få 90% rabatt, så lenge du har gyldig militær ID, men det er så vidt jeg vet ikke nedlagt noe eksplisitt forbud mot å bruke permuniform på perm; det er opp til den enkelte å vurdere risikoen...), og politistudenter blir nektet (!) å gå i uniform i 17.mai-tog.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...