Gavekort Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Hei. Jeg har lyst på et skikkelig kamera, og er ikke interessert i å bruke så fryktelig mye penger på dette. Så jeg kom frem til konklusjonen at jeg ikke trenger noe flunkende nytt eller siste skrik. Spørsmålet er da: Er det noen ulemper med å kjøpe et eldre speilrefleks-kamera på Finn? F.eks Canon EOS 50d eller tilsvarende? Er det noen ulemper? Sett bort fra at jeg ikke får så mange megapiksler. Endret 21. april 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Ulempen med eldre kameraer er at de (ofte) er dårligere på ISO og mindre dynamisk omfang. Det med antall pixels trenger du egentlig ikek tenke så mye på med mindre du planlegger å trykke opp bildene dine i store bannere osv. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Så hvis jeg har et budsjett til, si, 1000kr. Hva ville du gjort i den situasjonen? Kastet de i sparegrisen? Bruket mitt er egentlig bare å ta bilder som ser bedre ut enn mobilkameraet, så forventingene er ikke høye. Lenke til kommentar
tow Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Du får noe som et Nikon D40 med kitobjektiv, minnebrikke og batteri til 7-800,- kroner. Det gir deg mye mer enn mobilkameraet kan. Som ilpostino sier, det du ikke får i forhold til nyere kamera er ISO-egenskaper. Det du får er helt grei bildekvalitet og et lett og kompakt kamera. Canon 50D er nyere enn dette, og har nok litt bedre bildebrikke. Vet ikke hvor mye de går for på bruktmarkedet. Ikke tenk på antall megapiksler, det er noe av det som har minst å si for bildene. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Du kan jo få enrty-level kamera til cirka 4000 fra butikken så om du bør/skal det ene eller andre blir litt bob bob. Det du kunne gjort var å kjøpe et billig kamera med kit-objektiv nå og skaffe flere objektiv ut ifra behov etterhvert. Når du får mer penger kunne du skaffe et bedre hus og da vil du allerede sitte med objektiv som du kan bruke. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Jeg har ikke planer om å bli bitt av kamerabasillen (knock on wood, har ihvertfall ikke råd til det). Så tenkte kanskje å ha et "helt ok" kamera med kanskje 1-2 objektiver, alt etter hva jeg finner til en fattigmanns-pris. Er det slik at jeg vil merke stor forskjell på et kamera fra 2008 og et entry-level fra 2015? Og ikke minst, er det noe jeg skulle brydd meg om når jeg betaler rundt 1000-lappen? Endret 21. april 2015 av Gavekort Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Er det slik at jeg vil merke stor forskjell på et kamera fra 2008 og et entry-level fra 2015? Her har jeg ikke noe bedre tips enn "kanskje". Som nevnt blir bilder fortere kornete på grunn av dårlig ytelse på ISO på eldre kamerahus så du må kanskje jobbe mer med deg selv og det du skal ta bilder av hvis det er mørkt/skumring/dårlig lys der du skal fotografere. Skal du kun knipse i dagslys kan jeg ikke tenke meg du vil se noe særlig forskjell. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Tenkte nevne at elkjøp har 700d m/kit linse til 3777kr nå. Kjempekamera til den prisen, definitivt masse for pengene. Da kan du evt returnere kamera innen 30 dager, tror jeg det er, hvis du ikke er fornøyd. Og du kan videreselge uten altforstort tap senere, hvis du finner ut at du ikke vil bruke speilrefleks. Jeg ville også sett etter gode(!) kompaktkamera. Disse "proffe" kompaktkameraene er ofte kjempegode, og har mulighet for manuelle instillinger. Det finnes kanskje no bra på bruktmarkedet. Men joda, en 50d er fortsatt et bra kamera. Hvis du får det til 1000kr, vil jeg si du har gjort et godt kjøp. Som tidligere nevnt, så er gamlere kamera marginalt mindre skarpe (merkes ved forstørrelser over ca A4?), og temmelig mye dårligere for bilder innendørs uten blitz. Sistnevnte var grunnen til at jeg oppgraderte fra canon 450d til 60d. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Ok. Da skal jeg holde ISO i bakhodet. Tror det vil bli mest utendørs bilder i dagslys, men om jeg kan få et nytt kit til 3777kr så skal jeg veie opp det mot et eldre kamera. Er det samme greia om jeg kjøper f.eks et brukt kamera til 3700-4000kr istedet for Canon 700d på Elkjøp? Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Hvis du ikke har store planer om å utvide optikkparken, så kan et brukt entusiast-kompakt (noe ala Panasonic LX5/LX7 eller den første Sony RX100 hvis du finner den) kanskje være et vel så bra alternativ. Det gir mye bedre bilder enn en mobiltelefon, og er enklere å ta med seg enn et systemkamera. Systemkameraet kommer nok til å være raskere i oppstart, fokus og reaksjoner generelt. Men når det kommer til ytelse i svakt lys, så gir en APS-C-sensor (størrelsen som sitter i bl.a. D40 og 50D) med et vanlig kitobjektiv (lysstyrke f/3,5-5,6) ikke nødvendigvis så mye bedre resultat enn entusiastkompaktene med mindre sensor men mer lyssterk optikk. Mye av den ekstra ytelsen du kan få med den større sensoren trenger du gjerne dyrere og mer lyssterk optikk for å virkelig hente ut. Endret 21. april 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Du kan grovt sett dele kameraene inn i kategoriene entry-level, entusiast og proff. På entry level har du veldig mange program/innstillinger hvor kameraet hjelper deg med å kombinere lukketid og åpningstid. På de andre kategoriene får du mindre hjelp av den typen og må vite litt mer hva du gjør. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Det er veldig mange annonser med skamløs prissetting. Se etter Nikon D90, D3200, D5100, Canon 50D, Pentax K-r osv med kitobjektiv til rundt tusenlappen. Eller legg på litt ekstra og kjøp en splitter ny Pentax K-S1 til 2390 kr. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Tenker jeg lett kan gå i en prisfelle på Finn.no, uten erfaring. Både Canon- og Pentax-tilbudet så fristende ut. Må bare fordøye alt dette litt før jeg bestemmer meg for hva jeg skal gjøre. Skal også holde et øye med den tråden du linket til. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Sjekk også bruktmarkedet på foto.no. https://foto.no/cgi-bin/bruktmarked/index.cgi Der slipper man å prute like mye som på finn.no. De har mer peiling og tror ikke gammelt fotoutstyr kan selges til introduksjonsprisen da det var nytt. Lenke til kommentar
se# Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Det er veldig mange annonser med skamløs prissetting. Helt enig med Simen1, mange bruktpriser virker helt fjerne nå man ser på prisene på nytt utstyr. For all del, det kan være mye å hente på å kjøpe brukt, men sjekk mot nypriser og andre brukttilbud før du bestemmer deg, eventuelt spør her på forumet. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Du får noe som et Nikon D40 med kitobjektiv, minnebrikke og batteri til 7-800,- kroner. Det gir deg mye mer enn mobilkameraet kan. Som ilpostino sier, det du ikke får i forhold til nyere kamera er ISO-egenskaper. Det du får er helt grei bildekvalitet og et lett og kompakt kamera. Canon 50D er nyere enn dette, og har nok litt bedre bildebrikke. Vet ikke hvor mye de går for på bruktmarkedet. Ikke tenk på antall megapiksler, det er noe av det som har minst å si for bildene. For ca et år siden kjøpte jeg et 50D for 1200 kr, kjørt va 34000 eksponeringer. Det var billig dengang, men det bør være mulig å finne noe lignende nå, evt et 500D/550D eller noe slikt. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Det er veldig mange annonser med skamløs prissetting. Se etter Nikon D90, D3200, D5100, Canon 50D, Pentax K-r osv med kitobjektiv til rundt tusenlappen. Eller legg på litt ekstra og kjøp en splitter ny Pentax K-S1 til 2390 kr. D3200 for en tusenlapp med kit objektiv? Håper du egentlig mener en eldre modell. Ellers stemmer jeg for den. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Her får du f.eks. en Nikon D40x med objektiv, veske og fjernutløser for 850,- kroner! Kanonbilder, og MYE bedre enn noe mobilkamera, og mulighet for en mye finere uskarp bakgrunn Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Det er veldig mange annonser med skamløs prissetting. Se etter Nikon D90, D3200, D5100, Canon 50D, Pentax K-r osv med kitobjektiv til rundt tusenlappen. Eller legg på litt ekstra og kjøp en splitter ny Pentax K-S1 til 2390 kr. D3200 for en tusenlapp med kit objektiv? Håper du egentlig mener en eldre modell. Ellers stemmer jeg for den. Ja faktisk. Kameraer faller raskere i verdi enn mange liker. Still det opp mot Pentax K-S1 (nyere og bedre sensor, mye større og bedre søker osv osv) så skal ikke D3200 med kitobjektiv så veldig langt over 1000 kr før det blir et mye mer interessant valg å legge i litt ekstra og få et butikknytt kamera med full garanti, gleden og lukten av fersk elektronikk som pakkes opp og ikke minst de bedre egenskapene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå