Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Uansett hvilket kamera jeg bruker syns jeg at jeg ofte får røde øyer.

Bortsett fra anit-røde øyer knappen (såklart) er der noen andre dummies tips for å unngå dette?

ikke det at jeg har så dyre kameraer/utstyr heller men det er skikkelig irriterende.

Endret av fotodust
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røde øyne skyldes at det er liten avstand mellom blitsen og kameraets optiske akse. Du unngår det ved å ikke lyse rett inn i øynene til motivet (det oppstår fordi lyset reflekteres direkte fra netthinnen og inn i objektivet, og jo større vinkelen er mellom retningen til blitslyset og retningen til objektivet, jo mindre er problemet).

Enkleste måten å unngå det på er å la vær å bruke blits i det hele tatt, men da får du gjerne for lite lys.

Det er mange andre teknikker for å unngå det, med en ekstern blits så kan du vinkle blitsen slik at du spretter lyset av tak og vegger, eller du kan fjernstyre blitsen og holde den et stykke vekk fra kameraet. Andre teknikker som å myke opp lyset (det kan gjøres med noe så banalt som en bit matpapir foran blitsen) kan også hjelpe.

Lenke til kommentar

Matpapir foran blitsen gir mykere blitsrefleksjoner i huden etc men fortsatt røde øyne. Bruk heller et lite skråstilt speil eller stykke aluminiumsfolie foran blitsen vinklet sånn at lyset treffer veggen eller taket i stedet for rett i ansiktet på folk. Da får du lyst opp rommet godt det øyeblikket bildet tas.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...