fotodust Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Uansett hvilket kamera jeg bruker syns jeg at jeg ofte får røde øyer. Bortsett fra anit-røde øyer knappen (såklart) er der noen andre dummies tips for å unngå dette? ikke det at jeg har så dyre kameraer/utstyr heller men det er skikkelig irriterende. Endret 21. april 2015 av fotodust Lenke til kommentar
HSP Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Ikke bruk blits, så slipper du det nok. Henning 1 Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Røde øyne skyldes at det er liten avstand mellom blitsen og kameraets optiske akse. Du unngår det ved å ikke lyse rett inn i øynene til motivet (det oppstår fordi lyset reflekteres direkte fra netthinnen og inn i objektivet, og jo større vinkelen er mellom retningen til blitslyset og retningen til objektivet, jo mindre er problemet). Enkleste måten å unngå det på er å la vær å bruke blits i det hele tatt, men da får du gjerne for lite lys. Det er mange andre teknikker for å unngå det, med en ekstern blits så kan du vinkle blitsen slik at du spretter lyset av tak og vegger, eller du kan fjernstyre blitsen og holde den et stykke vekk fra kameraet. Andre teknikker som å myke opp lyset (det kan gjøres med noe så banalt som en bit matpapir foran blitsen) kan også hjelpe. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Matpapir foran blitsen gir mykere blitsrefleksjoner i huden etc men fortsatt røde øyne. Bruk heller et lite skråstilt speil eller stykke aluminiumsfolie foran blitsen vinklet sånn at lyset treffer veggen eller taket i stedet for rett i ansiktet på folk. Da får du lyst opp rommet godt det øyeblikket bildet tas. Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Matpapir foran blitsen gir mykere blitsrefleksjoner i huden etc men fortsatt røde øyne.Joda, men en lysmykner vil redusere problemet en del. Den sprer lyset mer, og gir mindre lys direkte inn i øynene. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Som skrevet over - det er fordi du bruker den innebygde blitsen på kameraet. Bruk ekstern blits, ingen blits eller reflekter blitsen i tak og vegger som beskrevet over. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå