morgan_freeman Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Hei, Jeg skal ha prøvemuntlig i samfunnsøkonomi, og har fått følgende oppgave: Diskuter hvordan de økonomiske nedgangstidene i EU kan påvirke arbeidsledigheten i Norge og diskuter tiltak som kan forhindre en eventuell økning i arbeidsledigheten. Noen som kan hjelpe her? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Jeg hadde ikke faget på videregående, men jeg antar at du skal bruke enten IS-MP-modellen eller IS-LM-modellen og vise hvordan renter, produksjon og arbeidsledighet henger sammen. Kjenner du til en av de modellene? Lenke til kommentar
morgan_freeman Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Nei kjenner ikke til noen av de modellene.. Tenker å snakke om lavere produksjon som gir lavere sysselsetting, og hvordan de går ut over arbeidsinnvandrere som havner på det illegale arbeidsmarkedet.. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Det er en mekanisme, men det er mer. EU er Norges største handelspartner. Hva tror du skjer med norsk eksport når EU går dårlig? Endret 21. april 2015 av the_last_nick_left Lenke til kommentar
IngridOstebo Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Jeg har det samme spørsmålet i prøvemuntlig, og den er i morgen. Tar i mot alle tips Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Utover det jeg sa forrige gang, anbefaler jeg å vise at du kan tenke som en økonom. Økonomer liker å analysere problemer ved å se på tilbudet og etterspørselen hver for seg. Hvordan påvirker dette tilbudet i det norske arbeidsmarkedet, og hvordan påvirker det etterspørselen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå