Ooooj Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 (endret) Bruksområde: Film 30% Spill 50% Musikk 20% Rommet: ca 12m^2 men det har en skrå del, vet ikke om det har noe å si, ville bare nevne det. Budsjett: Tenkte rundt 7-8k, da receiver er inkludert. Helst mest "bang for your buck", så billigere enn 7-8k uten stor kompromiss i lydkvalitet er velkommen. Type: Siden jeg har godt med gulvplass, tenkte jeg på gulvstående høyttalere. Funskjoner: (receiver) - PC-kompatibalitet (hvis det er ting, har ikke mye peiling) - 4k har jeg ingen bruk for. - Minst 4 hdmi innganger. - Airplay hadde vært litt nyttig, men har egentlig ikke bruk for det. - Wifi har jeg ikke bruk for ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Jeg er ute etter et par gode stereo høyttalere og en receiver som er god i de fleste områder. NB! Jeg blir ikke å kjøpe noe med en gang; siden jeg ikke vet hva som bra, må jeg spørre her. Når jeg finner ut hva jeg er ute etter kan jeg se etter tilbud, eller eventuelt brukt. Jeg har søkt litt rundt og jeg har funnet disse, meninger? Høytalere: - Dali Zensor 5 - Dynavoice Definition DF-6 - Dynavoice Challenger M-65 EX V.4 Receiver: - Denon AVR-X1000 Endret 20. april 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Skip reciever og kjøp disse: Octave 5A https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/aktivepc-hoyttalere/argon-octave-5a-aktiv-hoyttaler/ + evt. subwoofer (trenger du det på et så lite rom?) https://www.hifiklubben.no/hoyttalere/subwoofer/argon-sub840/ Hvis du absolutt "må" ha reciever (hvorfor må du ha det?) så kjøper du en brukt. Brukt reciever: Yamaha RX-V667 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57345140 Yamaha RX-V067 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58060006 Yamaha RX-V2067 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=56431703 Yamaha RX-V367 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57779127 Yamaha RX-V467 http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57143071 Onkyo TX-NR*, f.eks: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=58009626 Marantz f.eks: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57334975 Brukte Høyttalere, f.eks: B&W 604 S3: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=57401335 Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Iallefall de høytalerne jeg nevnte de er vel ikke aktive? Slik som jeg forstår må jeg ha noe å kjøre dem med, da synes jeg en receiver var mer nyttig enn en forsterker. I tillegg får jeg ikke bedre lyd, samt mer bass med gulvhøytalere, til tross for at rommet er lite? Særlig Dali Zensor 5 er nokså liten. Lenke til kommentar
magb Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Dali Zensor 5 kan jeg varmt anbefale. Har ikke hørt m-65, men mener Zensor 5 er ett par hakk bedre enn DF-6 hvertfall. Ellers kan du jo også vurdere Klipsch rf-42/52 eller rb-61. Brukte høyttalere kan også være en ganske smart vei å gå. Bruk gjerne finn.no, men foretrekker selv Hifisentralen, der er det stort sett veldig seriøse folk. http://www.hifisentralen.no/forumet/torget 1 Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Dali Zensor 5 kan jeg varmt anbefale. Har ikke hørt m-65, men mener Zensor 5 er ett par hakk bedre enn DF-6 hvertfall. Ellers kan du jo også vurdere Klipsch rf-42/52 eller rb-61. Brukte høyttalere kan også være en ganske smart vei å gå. Bruk gjerne finn.no, men foretrekker selv Hifisentralen, der er det stort sett veldig seriøse folk. http://www.hifisentralen.no/forumet/torget Takk for tipsene. Jeg har handlet tidligere på hifisentralen så skal holde utkikk der. På finn fann jeg en annonse som var litt interessant; http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=57952774&q=Dali+zensor&sort=0&ref=fas&searchclickthrough=true For 6k får jeg: Dali zensor 7 Dali zensor 1 Denon AVR1912 AUX og høytalerkabler For meg høres dette ut som et kupp, var egentlig ikke ute etter surround pga prisen, men har gjerne surround for rett pris. Eneste er hvis jeg ikke vil ha surround kan jeg enkelt slå av bakhøytalerne uten at stereolyden blir rar? Edit: Det er ikke med senterhøyttaler, så surround er bortkastet med denne med mindre jeg kjøper senterhøyttaler Endret 21. april 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
Pop Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Surroundforsterkeren svitsjer lett mellom tokanals lyd og multikanal ja. Vil du ikke ha surround råder jeg deg til å gå for ren stereoforsterker. Eneste grunnen til surround ellers blir da funksjonaliteten, som er bra på dem, men ikke noe du ikke får i egne bokser (streamer, dac, tuner osv). Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Surroundforsterkeren svitsjer lett mellom tokanals lyd og multikanal ja. Vil du ikke ha surround råder jeg deg til å gå for ren stereoforsterker. Eneste grunnen til surround ellers blir da funksjonaliteten, som er bra på dem, men ikke noe du ikke får i egne bokser (streamer, dac, tuner osv). Er det stor forskjell lydmessig på en stereoforsterker og en surround receiver? En surround receiver har flere fordeler for meg, som kun 1 hdmi opp til tv-en, airplay(på noen) og mulighet til å utvide til surround i fremtiden hvis jeg skulle ønske det. Lenke til kommentar
magb Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Får stort sett bedre Stereolyd for pengene med stereoforsterker. Unntaket kan se ut til å være de laveste prisklassene da Surroundreceivere i større grad masseproduseres og oppnår da visse prismessige fordeler. I prisklassen du ser på kan nok en surroundreceiver fungere like godt, med mindre du finner en god Stereforsterker på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Får stort sett bedre Stereolyd for pengene med stereoforsterker. Unntaket kan se ut til å være de laveste prisklassene da Surroundreceivere i større grad masseproduseres og oppnår da visse prismessige fordeler. I prisklassen du ser på kan nok en surroundreceiver fungere like godt, med mindre du finner en god Stereforsterker på bruktmarkedet.Går for surround receiver da. Endret 22. april 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Hva kan dere anbefale av høyttalere i prisklassen 5k? Hva er mest "bang for your buck? Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Siden bruks området er mest spill og film så ville jeg gått for surround. Komplett har nå tilbud og jeg ville sjekket ut følgende. Høyttalere: Intono 5.0 surround pakke på tilbud til 3995kr (før pris 4995kr) Intono subwoofer på tilbud til 1495kr (før pris 2995kr) Receiver: Pioneer VSX-529-K til 2290kr (har AirPlay og 5xHDMI) Jeg ville sjekket med Komplett via chatten deres for å sjekke at receiveren har nok strøm til å drive høyttalerne. Men det burde nok ikke være et problem. Husk at du har 45 dager åpent kjøp via Komplett. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Siden bruks området er mest spill og film så ville jeg gått for surround. Komplett har nå tilbud og jeg ville sjekket ut følgende. Høyttalere: Intono 5.0 surround pakke på tilbud til 3995kr (før pris 4995kr) Intono subwoofer på tilbud til 1495kr (før pris 2995kr) Receiver: Pioneer VSX-529-K til 2290kr (har AirPlay og 5xHDMI) Jeg ville sjekket med Komplett via chatten deres for å sjekke at receiveren har nok strøm til å drive høyttalerne. Men det burde nok ikke være et problem. Husk at du har 45 dager åpent kjøp via Komplett. Hmm, den pakken har fått gode anmeldelser, er disse høyttalerne på nivå med F.eks Dali Zensor 5, som jeg har sett mye på? Surround blir mer styr, så å si, er det verdt det? Må også ha stativ til bakhøyttalerne hvis jeg skulle gå for surround, men det går opp i opp siden pakken er på tilbud. Endret 22. april 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
LarZen Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Hmm, den pakken har fått gode anmeldelser, er disse høyttalerne på nivå med F.eks Dali Zensor 5, som jeg har sett mye på? Surround blir mer styr, så å si, er det verdt det? Må også ha stativ til bakhøyttalerne hvis jeg skulle gå for surround, men det går opp i opp siden pakken er på tilbud. Jeg kan ikke svare på hvordan disse høyttalerne låter eller hvordan dem er i forhold til Dali Zensor 5. Da jeg ikke har hørt dem selv. Men utifra bla denne anmeldelsen så tror jeg du får mye moro for pengene dine. Surround er mer styr å få på plass. Spesielt bak høyttalerne med plassering og legge kabler. Men om det er film og spill som er bruks området ditt. Så vil du få en helt annen opplevelse med surround en et stereo anlegg. Idag så er lydbilde en stor del av opplevelsen i spill. Og ikke minst film. Og her får du med en subwoofer med en 180W forsterker. Om du ikke skal ha dette i et voldsomt stort rom så kan jeg ikke se annet en at det her kommer til å være veldig gøy å ta ibruk. Men som nevnt. Så ville jeg bare sjekket med Komplett om den receiveren er bra nok. Spør dem via live chat på Komplett.no Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Surroundforsterkeren svitsjer lett mellom tokanals lyd og multikanal ja. Vil du ikke ha surround råder jeg deg til å gå for ren stereoforsterker. Eneste grunnen til surround ellers blir da funksjonaliteten, som er bra på dem, men ikke noe du ikke får i egne bokser (streamer, dac, tuner osv). Er det stor forskjell lydmessig på en stereoforsterker og en surround receiver? En surround receiver har flere fordeler for meg, som kun 1 hdmi opp til tv-en, airplay(på noen) og mulighet til å utvide til surround i fremtiden hvis jeg skulle ønske det. Ja, det er stor forskjell, men i all hovedsak på musikk. Og når du vekter musikk hos deg med 20%, så hadde jeg vel gått for surroundforsterker, for fleksibilitet og funksjonalitet. Men det må vel sies at bruktmarkedet flommer litt over av surround, så jeg vil tro mange er innom og prøver for så å gå tilbake til stereo. De som har musikk som hovedfokus. Jeg har selv en kraftig surroundforsterker, men på musikk er den likevel sjanseløs på lydkvalitet sett mot en bra stereoforsterker med halve effekten. Solgte ut oppsettet mitt med pre+effekt stereo for noen år siden, for å teste surround, men skal tilbake nå. På film kan jeg leve med to gode fronter og stereo likevel. For meg er musikken viktigst. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 23. april 2015 Forfatter Del Skrevet 23. april 2015 Blir nok å gå for surround receiver ja. Men fortsatt usikker om jeg skal gå for surround pakke eller stereo for å så utvide i fremtiden. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 23. april 2015 Forfatter Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Hmm, den pakken har fått gode anmeldelser, er disse høyttalerne på nivå med F.eks Dali Zensor 5, som jeg har sett mye på? Surround blir mer styr, så å si, er det verdt det? Må også ha stativ til bakhøyttalerne hvis jeg skulle gå for surround, men det går opp i opp siden pakken er på tilbud. Jeg kan ikke svare på hvordan disse høyttalerne låter eller hvordan dem er i forhold til Dali Zensor 5. Da jeg ikke har hørt dem selv. Men utifra bla denne anmeldelsen så tror jeg du får mye moro for pengene dine. Surround er mer styr å få på plass. Spesielt bak høyttalerne med plassering og legge kabler. Men om det er film og spill som er bruks området ditt. Så vil du få en helt annen opplevelse med surround en et stereo anlegg. Idag så er lydbilde en stor del av opplevelsen i spill. Og ikke minst film. Og her får du med en subwoofer med en 180W forsterker. Om du ikke skal ha dette i et voldsomt stort rom så kan jeg ikke se annet en at det her kommer til å være veldig gøy å ta ibruk. Men som nevnt. Så ville jeg bare sjekket med Komplett om den receiveren er bra nok. Spør dem via live chat på Komplett.no Skal sjekke opp med komplett om receivern. Usikker på hvor lenge dette tilbudet varer, som jeg nevnte ovenfor kommer jeg ikke til å kjøpe med en gang (pga økonomi), må tenke litt over på pris, oppsett, funskjonalitet osv... Endret 23. april 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
Pop Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Gode fronter kan være greit å starte med. Zensor 5 er en safe start. De låter bra og har fått gode tester. Intono har svært lite tester etter hva jeg kan finne, Lyd & Bilde har to. En med bra resultat og en med dårlig. Zenzor scorer godt selv på WhatHifi, som har en forkjærlighet for engelske merker. Noen planer om å skaffe noe brukt? Som sagt er det kjøpers marked på surroundutstyr. Lenke til kommentar
JetzBullet Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Siden bruks området er mest spill og film så ville jeg gått for surround. Komplett har nå tilbud og jeg ville sjekket ut følgende. Høyttalere: Intono 5.0 surround pakke på tilbud til 3995kr (før pris 4995kr) Intono subwoofer på tilbud til 1495kr (før pris 2995kr) Receiver: Pioneer VSX-529-K til 2290kr (har AirPlay og 5xHDMI) Jeg ville sjekket med Komplett via chatten deres for å sjekke at receiveren har nok strøm til å drive høyttalerne. Men det burde nok ikke være et problem. Husk at du har 45 dager åpent kjøp via Komplett. Hmm, den pakken har fått gode anmeldelser, er disse høyttalerne på nivå med F.eks Dali Zensor 5, som jeg har sett mye på? Surround blir mer styr, så å si, er det verdt det? Må også ha stativ til bakhøyttalerne hvis jeg skulle gå for surround, men det går opp i opp siden pakken er på tilbud. Heisann godtfolk. Jeg kjører 5.2 oppsett med Onkyo TX-NR 717 samt Intono: front K53, senter K4C, 2stk subb K12s, bak K53(K5 likte jeg ikke p.g.a hul lyd!) kansje litt Rockwool vil hjelpe her?. Tok litt tid å spille inn høyttalere, subbene K12s fylte jeg opp med Rockwool, dette gjorde subbene mer stram/responsiv. Jeg gamer en del, ser en del filmer også.. Her funker oppsettet ganske bra, men musikk er det værre med da det ikke når helt opp her!(mangler litt av lydbildet). Vil tørre å påstå at Intono pakken er verdt hver krone til den prisen!. Endret 23. april 2015 av JetzBullet Lenke til kommentar
magb Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Alternativet er jo å kjøpe brukte fronter og stereoforsterker, da får du god lyd for pengene og kan mest sannsynlig selge til samme pris om flere år, hvis du skulle ønske å prøve surround. Lenke til kommentar
Ooooj Skrevet 23. april 2015 Forfatter Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Gode fronter kan være greit å starte med. Zensor 5 er en safe start. De låter bra og har fått gode tester. Intono har svært lite tester etter hva jeg kan finne, Lyd & Bilde har to. En med bra resultat og en med dårlig. Zenzor scorer godt selv på WhatHifi, som har en forkjærlighet for engelske merker. Noen planer om å skaffe noe brukt? Som sagt er det kjøpers marked på surroundutstyr. Usikker på om surround eller ikke. Begge har fordeler og ulemper, men stereo ser ut som det er enklest og mest "safe" til å begynne med. For meg så er det ikke nøye om det er brukt eller nytt, så lenge det er i god stand er det det samme for meg. Eneste er at det må mest sannsynelig sendes, siden jeg bor oppi nord. Og eneste butikken som selger høyttalere er hifiklubben, har også expert og elkjøp, men de har ikke all verdens utvalg. Derfor har jeg sett på mye på Dali Zensor 5 fordi den selges på hifiklubben. Kan også bestille, hvis ikke frakten koster så mye. Men jeg er åpen for brukt, men spørsmålet er hva skal jeg se etter, hva er bra? Endret 23. april 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå