Gå til innhold

Stille 4K HKPC innmat som også kan redigere 3D/LIDAR? 10k budget.

Anbefalte innlegg

Nåværende HTPC begynner virkelig å dra på årene, men den har klart å henge med siden TV og projektor ikke har vært oppdatert på sikkert 10 år. Og har mistet totalt tråden på hva som rører seg i PC verdenen siden den gang.

Men nå trenger madammen en PC hjemme hun kan bruke for å sette sammen LIDAR scanninger og bilder sammen til geologiske 3D kart. Hun er ikke datakyndig, og kan ikke si hva hun trenger av kraft. Men PC'n på jobben hun disponerer i dag var en relativt topp gamer-PC for ca 5 år siden. Så vil tro de fleste 4K maskinene i dag vil klare en slik oppgave ganske greit?

Men hun er MAC bruker, så hun har satt som krav at den må være i mac-klasse hva angår støy. Og det passer jo bra med en HTPC også.

Dagens HTPC står i et Origen X15e kabinett jeg er veldig fornøyd med og håpet å kunne videreføre. Det er et ATX / mini ATX kabinett. Og ser mange av dagens komponenter også står oppført som ATX. Så er dagens ATX kompatibel feste og slott-messig med gamle ATX kabinett?

Trenger skjermkort, hovedkort, prosessor, HD, og minne. Resten slik som kjøling osv er utenom.

Men noen krav har jeg som jeg håper kan oppfylles:

-Max 10.000kr

-SSD disk for systemkjøring.

Litt mer spesifikk angående skjerm oppsett:

-2 skjermutganger på selve skjermkortet. En for projektor/TV og en for egen skjerm. Regner med at minnet bør være bra på denne med tanke på relativt store 3D filer under LIDAR jobbingen.

Og 1 ekstra VGA skjermutgang for kabinett displayet. Kan godt være internt på HK, så lenge den kan speile ene hovedskjermen (som står på full oppløsning), men gir kun 1028x768 oppløsning ut. Og dermed kunne speile ene hovedskjermen når hovedskjermene viser side-by-side modus.

Eller eneste løsning da å kjøre 2 skjemrkort i f.eks. SLI/crossfire/crossfireX?

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har prøvd å lese meg opp og kommet med et forslag. Men ser det er ganske mye småting i spesifikasjonene som gjør at andre ting kanskje egner seg bedre.

Men foreløpig liste:

MSI Z97 GAMING 3, Socket-1150 1349kr

Intel Core i7-4790K 3189kr

MSI GeForce GTX 970 4GB 3195kr

Corsair Vengeance Pro DDR3 2400MHz 16GB 1299kr

Samsung 850 EVO 500GB  SATA SSD 1990kr

Tot: 11022kr

Noe å tenke på med dette oppsettet om en ønsker å OC litt?

Noe som skulle tilsi at en ikke kan trikse og mikse skjermvisnings-modus og oppløsning individuelt mellom de forskjellige utgangene på HK og skjermkort?

Hvor mye støyer egentlig viften til i7? Bør jeg vurdere en kjøler samtidig?

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

https://www.komplett.no/asus-geforce-strix-gtx-970-4gb/824749

Dette kortet har HDMI 2.0 som leverer 60fps 4K. Det har også en funksjon der om du bruker lite kraft fra GPU, vil viftene slå seg av (gunstig under f.eks film). Skjermkortet kan mixe oppløsninger da det støtter 4 skjermer, mitt 680 kjører 1 4K skjerm og 2 1200p skjermer uten problem (1 kort). Eneste problemet ved å mixe oppløsninger er at ting gjerne blir smått på en 4K skjerm, dette fikser Windows 8.1 tåligt, men les deg opp på "High DPI".

Videre er viften på stock-kjøler trolig noe herk, har ikke hatt en siden min i7 930 (1. generasjon tror jeg), så dette er jeg ikke oppdatert på, men den jeg hadde den gang hørtes ut som et fly, så anbefaler deg å ta en kikk på CPU vifter (luft), Noctua sin NH-D14 har jeg meget god erfaring med, så Noctua sine mindre for HTPC'er er trolig gode, her kan du også ta et google søk for å finne mer info.

OC av "K" versjonene til Intel er enkelt da disse ikke har låst multiplikator, her er det også ikke lurt å bruke stock-kjøler om du skal OC, da denne er laget for stock-clock. 

Jeg har også jobbet litt med Novapoint og AutoCAD, det som irriterte meg der, var at kun 1 kjerne ble benyttet av programvaren, og de andre (jeg har 6 totalt, så 5 ble ubrukt) var idle. Dette kan være greit å finne ut av for bruk av LIDAR software'n, støtter programvaren flere kjerner, trengs det ikke noe OC, men om det kun benytter 1 kjerne anbefaler jeg å OC så mye du klarer, slik at 1 kjerne @ 4.5GHz er selvsagt raskere enn 1 kjerne på 4Ghz, du skjønner tegninga.

Angående SSD, perfekt valg, har 840 (forgjengeren) i samme størrelse som du har, men om du ikke har bruk for 500GB, kan det være verdt å kjøpe 2 på 250GB og sette de i RAID0 (slik at du får ca. dobbel ytelse). 

Strømforsyning bør du ta en på minimum 750W, du vil klare deg med mindre, men en litt større en er bra, da jobber den ikke så hardt og har en høyere effektgrad.

RAM er vanskelig, spill krever ofte ikke mer enn 8GB idag, og software'n som trengs for LIDAR vet jeg ikke, her bør man som sagt angående kjerner teste hvor minne-sulten det er. 16GB vil nok trolig holde en stund, men sjekk for all del hva du "bør" ha, og 2400MHz er ikke nødvendig, 1600 eller 1833 er helt ok det også, kan hende du da får råd til 32GB kontra 16, som er bedre om du trenger mye minne til software.

Lenke til kommentar

Takker for tips.

Hadde først det skjermkortet på listen. Men byttet det ut etter som det ble litt dyrt på totalen.

Men det billigere fra MSI har også HDMI 2.0, samt 4k/60fps (ivertfall innenfor 4k UHD definisjonen). Og på DP har den 4k/60fps. Samt kjører kun viftene når det trenger.

Sjekket over specs en gang til. Og om jeg går for litt bedre kort så burde vel egentlig MSI GTX970 Gaming være mer aktuelt en ASUS GTX 970 kortet. For de har samme spec, men MSI er billigere og ser ut til å virke litt bedre en ASUS sitt i test.

Mindre minne er jo da noe som kan forsvare den økte prisen på kortet.

2 disker isteden for 1 høres jo fornuftig ut.

Tror jeg må presse henne litt på hva de bruker på jobben. Om programmet kan kjøre flere kjerne er jo da ganske viktig for valget.

Endret av Nervevrak
Lenke til kommentar

2 disker isteden for 1 høres jo fornuftig ut.

Tror jeg må presse henne litt på hva de bruker på jobben. Om programmet kan kjøre flere kjerne er jo da ganske viktig for valget.

Noen andre på forumet får rette meg om jeg tar fullstendig feil nå, men har ikke 4790K innebygget grafikkprosessor? Ser at HK du har valgt har skjermutganger innebygget, så om dette stemmer og du ikke skal spille spill/tung 3D oppgaver, kan det trolig hende du slipper hele GPU'n og kan bruke det integrerte på CPU.

2 disker fremfor 1 er fornuftig, sålenge du ikke trenger mer i nær fremtid. Trenger du mer om 1 år, må du bytte ut 2 disker kontra det å sette inn enda en. Det negative med det er om du kjøper en SSD på 500GB idag, og om 1 år trenger du mer, må du reinnstalere hele OS etter du har satt inn disk 2 (RAID0) for at det skal fungere. Trenger du 1000GB på OS disk om 1 år er det bedre å kjøpe 1 på 500GB nå idag, vente 1 år og kjøpe enda en (de må være like stor og helst fra samme serie, altså Samsung 850).

Og ja, vite hvilke krav software har før man kjøper en maskin er gull verdt.

Tips: Om du trenger skjermkort, la oss si du går for et 970 og du kjøper en CPU vifte til 500,- (tatt i det blå). Da er prisforskjellen opp til Intel i7 5820K kun 600 kroner (denne har 6 kjerner, men ikke integrert grafikk, jeg er på 2011 platformen til intel, så aner ikke hvilke CPU i 1150 som har integrert og ikke) og du kan legge på 500 kroner for et hovedkort til 2011 platformen. Det negative er at 2011-3 platformen (5XXX serien) kun støtter DDR4 minne, som er dyrt idag, men har mulighet for å bygge ut til 64GB RAM totalt, slik at maskinen "lever" lengre, såfremt software som skal benyttes på maskinen kan benytte seg av flere enn 1 kjerne.

EDIT: Intel i7 4970K har innebygget GPU: Intel HD Graphics 4600

Endret av Rattata12
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...