Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge borte fra annen bebyggelse

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er nylig ferdig som student og har nå begynt å tenke litt på bygging av framtidig hus.

Jeg ønsker ikke å bo i et boligområde, men heller litt for meg selv. Jeg har tenkt meg ut et sted som kunne vært fint, men er nokså midt i skogen ved et vann. Da det er bedrevet hogst i nærområdet, så er det en dårlig vei nesten helt inn dit jeg kunne ønske meg tomt, men den må nok bearbeides litt. 
For å få til å bygge avsides hvordan går man frem, legger med noen spørsmål under her.

Hvem kontakter man først, grunneier? Og hvordan finner man denne personen?

Har kommunen noe de skulle sagt (antar selvfølgelig det)?

Hvem søker jeg til for å legge inn strøm (kommunen)? er ca. 2-3 km unna neste hus. 

Samme med kloakk og vann, er det økonomisk mulig å legge dette så langt uten å dele regningen med noen? Er det andre løsninger som for eksempel eget renseanlegg, og vann fra nærliggende ferskvann?

Er det noen mulighet for å sikre seg mot at andre bygger i nærområdet? Må man bare kjøpe en stor tomt?

Er det noen regler på hvor langt unna vann man kan bygge? Har jo hørt om 100 m fra standsone, men dette gjelder vel helst sjøen?

Noen mulighet for å anslå pris på å klargjøre tomt inkludert strøm, kloakk og vann 2-3 km borte fra nærmeste bebyggelse?

Håper noen tar seg tid til å lese dette og kommer med fornuftige svar. Jeg forstår selvsagt at dette vil koste, og er noe jeg tenker å spare opp mot noen år. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eier av tomt kan du finne her: http://www.seeiendom.no/, og deretter velge tomten og "Vis mer informasjon om eiendommen", og deretter trykk på "Vis" til høyre for Grunnboksinformasjon. Krever innlogging via Min ID eller noe sånt. 

Deretter må du kontake kommunen for å høre om det er mulighet for å bygge i området. Sier de nei, begynner ting å bli vanskelig. 

Fant en entrepenør som skulle ha 500 per meter + mva for vannledning, så du kan nok plusse på litt til for kloakk. (500kr per meter = en halv million per kilometer). Egen brønn, eller grunnvann er nok en billigere løsning, men usikker på regelverk der. 

Med tanke på kloakk, så finnes det egne mini-renseanlegg, men har ikke idé om noe pris der. Uansett, så er ikke alle hus tilkoblet kloakk. En god del hus har bare septitank, og så videre ut i havet. 

Å sikre seg mot naboer krever nok at du kjøper en stor tomt!

Lenke til kommentar

Snakk med lokalbefolkninga (spesielt bønder), dei brukar vite kven som er grunneigar. Snakk med han, og du vil truleg få beskjed om at det er umogeleg. Kanskje frå hans side, men iallfall frå kommunens. "Planar", må vite. Men - absolutt uråd er det ikkje!

Vatn borar du etter, og det er ikkje så dyrt: 50 -100 000 med garanti. Kloakk/renseanlegg  treng ikkje bli så kostbart om du har gunstige forhold (lausmasser).

Straum er det kraftlaget (nettleverandøren) som skaffar. Det er ganske dyrt!

Eit alternativ om du vil bu aleine, er å gjere som mange nederlendarar her på mine kantar har gjort: kjøpe seg eit gamalt, avsides hus for ein rimeleg penge. Dei synest slikt er reine røvarkjøpet, for i Nederland er det bare steinrike folk som har råd til å bu for seg sjølv. Her i Noreg blir det billigare di meir avsdes huset ligg!

Lenke til kommentar

Får du ordna deg med skikkelig brønn så treng du vanligvis ikkje renseanlegg.

Det største problemet er avløpet. Renseanlegg for avløp blir fort uforholdsmessig dyrt, og det vil bli stilt miljøkrav som gjer at du ikkje berre kan sleppe kloakken ubehandla ut. Den mest realistiske løysning blir då septiktank, men dette krever skikkelig kjøyreveg slik at slambilen kjem til for å tøme tanken.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eit alternativ om du vil bu aleine, er å gjere som mange nederlendarar her på mine kantar har gjort: kjøpe seg eit gamalt, avsides hus for ein rimeleg penge. Dei synest slikt er reine røvarkjøpet, for i Nederland er det bare steinrike folk som har råd til å bu for seg sjølv. Her i Noreg blir det billigare di meir avsdes huset ligg!

Ja, dette er sannsynligvis veien å gå. Er det først etablert et hus, er det lettere å få aksept for å bevare det og bo i det, enn å bygge et nytt et sted det aldri har vært bygd hus før.

Å bygge noe nytt i dag krever mye i forhold til plan-og bygningsloven. Isak Sellanrås tid er over. Boliger skal bygges i områder som er bestemt for boligbygging i kommunale arealplaner, kommunedelplaner og reguleringsplaner.

Området som beskrives i første post mellom vann og hogstfelt i skogen, er mest sannsynlig regulert som et LNF-område. Landbruk, natur og friluftsformål. Der vil det som regel være generelt byggeforbud, men det kan gis dispensasjon og byggetillatelse. Det vil sannsynligvis være lettere å få tillatelse til å bygge fritidsbolig (hytte) enn helårsbolig. I begge tilfeller er det gjerne lettere å få godkjent en reguleringsplan for et helt boligfelt eller hyttefelt enn for en enkelt frittliggende, og gjerne nærmest mulig eksisterende infrastruktur. Det regnes som mer samfunnsnyttig, og mer miljøvennlig, da man får konsentrert inngrep til vei, vann, kloakk, strøm og fordelt det på flere enheter - færre meter vei og grøft per hus/hytte.

Er det noen regler på hvor langt unna vann man kan bygge? Har jo hørt om 100 m fra standsone, men dette gjelder vel helst sjøen?

Nei, før var det en strandplanlov som regulerte dette kun langs kysten, men det er tatt inn i plan- og bygningsloven og gjelder nå også ferskvann, vassdrag. Kommunen kan sette andre grenser enn 100 m. Det kan være mindre, og det kan være mer i terreng som har avrenning til drikkevann.

Hvis du vurderer seriøst å bygge på et øde sted i skogen, så snakk gjerne med lokalbefolkning og grunneier for å høre hva de tror er mulig, men de MÅ snakke med er kommunen. De har myndighet i alle ledd fra arealplanlegging til byggetillatelse, adkomst (vei), vann, kloakk etc.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, dette er sannsynligvis veien å gå. Er det først etablert et hus, er det lettere å få aksept for å bevare det og bo i det, enn å bygge et nytt et sted det aldri har vært bygd hus før.

Å bygge noe nytt i dag krever mye i forhold til plan-og bygningsloven. Isak Sellanrås tid er over. Boliger skal bygges i områder som er bestemt for boligbygging i kommunale arealplaner, kommunedelplaner og reguleringsplaner.

Området som beskrives i første post mellom vann og hogstfelt i skogen, er mest sannsynlig regulert som et LNF-område. Landbruk, natur og friluftsformål. Der vil det som regel være generelt byggeforbud, men det kan gis dispensasjon og byggetillatelse. Det vil sannsynligvis være lettere å få tillatelse til å bygge fritidsbolig (hytte) enn helårsbolig. I begge tilfeller er det gjerne lettere å få godkjent en reguleringsplan for et helt boligfelt eller hyttefelt enn for en enkelt frittliggende, og gjerne nærmest mulig eksisterende infrastruktur. Det regnes som mer samfunnsnyttig, og mer miljøvennlig, da man får konsentrert inngrep til vei, vann, kloakk, strøm og fordelt det på flere enheter - færre meter vei og grøft per hus/hytte.

Nei, før var det en strandplanlov som regulerte dette kun langs kysten, men det er tatt inn i plan- og bygningsloven og gjelder nå også ferskvann, vassdrag. Kommunen kan sette andre grenser enn 100 m. Det kan være mindre, og det kan være mer i terreng som har avrenning til drikkevann.

Hvis du vurderer seriøst å bygge på et øde sted i skogen, så snakk gjerne med lokalbefolkning og grunneier for å høre hva de tror er mulig, men de MÅ snakke med er kommunen. De har myndighet i alle ledd fra arealplanlegging til byggetillatelse, adkomst (vei), vann, kloakk etc.

Takk for gode svar!

Største problemer med å kjøpe øde av noen andre er i hovedsak at det da ofte ligger langt øde. Ikke bare fra nærmeste bebyggelse, men at det ofte er langt borte fra noen storby. Jeg ser i hovedsak for meg å bo i en radius på 1-3 mil fra Kristiansand. Dette gjør det nok noe vanskligere, men skal ta å høre med litt grunneiere.

Igjen, takk for svar.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har litt samme tankene som deg. Ville først funnet en tomt jeg likte, så spurt grunneier om det kunne være aktuelt å skilles av med en liten flekk. Deretter er det kommunen som må godsnakkes med. Dersom det går gjennom i kommunen, vil resten antagelig bare være snakk om penger.

Dersom du må anlegge vei, vann, strøm og avløp over så mye som en kilometer, er det uten spor av tvil billigere å skaffe brønn og enten tett tank eller renseanlegg til kloakk. Du trenger ikke mange meter med gravekostnader før du er oppe i prisen på en nokså stor tett tank. Om jeg skulle tatt opp veien ville jeg også først spurt e-verket om det kunne være aktuelt å legge strømmen i rør, og så lagt rørene når der likevel var maskiner for å lage vei. Tar seg litt bedre ut, og du slipper kanskje kostnader til rydding av kraftgate.

Lenke til kommentar

TS. Det er lov til å ha fantasier og drømme litt. :) Men som nyutdannet, er det vel noen år til du kan "reise" 2,5 til 4 mil., avhengig av løsninger. Når du ser løsning på dette med penger, kan du sjekke videre.

Om du begynner i kommunen, eller hos potensielle grunneiere, er kanskje smak og behag, for disse må sees i sammenheng. Det hjeper ikke om kommunen sier, at her kan du få lov til å bygge, hvis du ikke finner en grunneier som er villig til å selge. Og motsatt! Jeg ville nok startet i kommunen og sett på reguleringsbestemmelsene, for aktuelle områder.

Angående budsjett (grov oversikt) og løsninger, bør du får et proff firma (RIF, el. ande kompetente bygningsing.) til å lage en "forprosjektering" av dette. Dette koster noe, men likevel nødvendig for å avklare løsninger og kostnader.  

Ser ikke så mye poeng i å kommentere det andre har kommet med av løsninger, da dette er langt frem og egner seg best for fagfolk. Men kan kort kommentere noe. Angående vann, så må du nok bore etter vannet. En brønn er avhenig av tilstrekkelig tilsig, helst en "vannåre" og dem er det lite av i skogsmark. Det er også problemer med dybde og frostfritt tilsig. 

For alt avløp (sortvann og gråvann), blir du nok nødt til å benytte en tett tank. Skogsjord egner seg dårlig for innfiltrasjon (gråvann) til grunn, selv om massene i grøftene blir byttet ut. Og avrenning til et skogtjærn, er nok utelukket. Til en bekk/elv med stor nok vannføring, kann gråvannet gå der, etter godkjenning fra kommunen (vann-avløpsavd.) I så tilfelle kan et minirensanlegg være aktuelt. Hvis ikke, er renseanlegget uaktuelt. Da er det tett tank, for alt avløp.

Vær forbrett på at i skogen, er jordsmonnet ofte grunnt, så det må påregnes spregning for både tank og grøfter. Billigste med strøm, er jo et luftstrekk. Men det er ikke lange strekket, før det blir 100 tusen kroner og kanskje egen trafo. Så er det veirett, opparbeidelse av en god vei (de fleste skogbilveier er for dårlige, til helårsbruk), vedlikehold av veien og brøytekostnader. Selv på sørlandet, kan det jo komme snø. Men for all del, er det noen som "brenner" for dette så kan det jo realiseres på rette sted og med nok penger. Dette blir nok en del dyrere, enn å bygge på et byggefelt, eller mer sentralt. Men - lykke til! :)

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er nylig ferdig som student og har nå begynt å tenke litt på bygging av framtidig hus.

Jeg ønsker ikke å bo i et boligområde, men heller litt for meg selv. Jeg har tenkt meg ut et sted som kunne vært fint, men er nokså midt i skogen ved et vann. 

Alternativt kan du kjøpe et eksisterende småbruk, bare å søke på Finn.

Her har du en skogseiendom med et lite tilhørende vann..

http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=57814916&searchclickthrough=true

• Liker 1
Lenke til kommentar

TS. Det er lov til å ha fantasier og drømme litt. :) Men som nyutdannet, er det vel noen år til du kan "reise" 2,5 til 4 mil., avhengig av løsninger. Når du ser løsning på dette med penger, kan du sjekke videre.

Om du begynner i kommunen, eller hos potensielle grunneiere, er kanskje smak og behag, for disse må sees i sammenheng. Det hjeper ikke om kommunen sier, at her kan du få lov til å bygge, hvis du ikke finner en grunneier som er villig til å selge. Og motsatt! Jeg ville nok startet i kommunen og sett på reguleringsbestemmelsene, for aktuelle områder.

Angående budsjett (grov oversikt) og løsninger, bør du får et proff firma (RIF, el. ande kompetente bygningsing.) til å lage en "forprosjektering" av dette. Dette koster noe, men likevel nødvendig for å avklare løsninger og kostnader.  

Ser ikke så mye poeng i å kommentere det andre har kommet med av løsninger, da dette er langt frem og egner seg best for fagfolk. Men kan kort kommentere noe. Angående vann, så må du nok bore etter vannet. En brønn er avhenig av tilstrekkelig tilsig, helst en "vannåre" og dem er det lite av i skogsmark. Det er også problemer med dybde og frostfritt tilsig. 

For alt avløp (sortvann og gråvann), blir du nok nødt til å benytte en tett tank. Skogsjord egner seg dårlig for innfiltrasjon (gråvann) til grunn, selv om massene i grøftene blir byttet ut. Og avrenning til et skogtjærn, er nok utelukket. Til en bekk/elv med stor nok vannføring, kann gråvannet gå der, etter godkjenning fra kommunen (vann-avløpsavd.) I så tilfelle kan et minirensanlegg være aktuelt. Hvis ikke, er renseanlegget uaktuelt. Da er det tett tank, for alt avløp.

Vær forbrett på at i skogen, er jordsmonnet ofte grunnt, så det må påregnes spregning for både tank og grøfter. Billigste med strøm, er jo et luftstrekk. Men det er ikke lange strekket, før det blir 100 tusen kroner og kanskje egen trafo. Så er det veirett, opparbeidelse av en god vei (de fleste skogbilveier er for dårlige, til helårsbruk), vedlikehold av veien og brøytekostnader. Selv på sørlandet, kan det jo komme snø. Men for all del, er det noen som "brenner" for dette så kan det jo realiseres på rette sted og med nok penger. Dette blir nok en del dyrere, enn å bygge på et byggefelt, eller mer sentralt. Men - lykke til! :)

;Takk for mange gode svar!

Det er helt riktig at dette er noe frem i tid, men kanskje ikke så langt frem som man kunne tro,

Tilbake til at det kanskje ikke er så langt frem i tid er at jeg har fra tidligere fagbrev som rørlegger, og kan nok gjøre en del av arbeidet selv, samt noen rabatter på deler og utstyr. Jeg var selv klar over septiktank og slikt, men valgte å spør i tilfelle noen hadde noen andre ideer.

Ellers har jeg en bror som er annleggsarbeider og da også kan låne gravemaskin, lastebil og diverse gratis. Noe som vil hjelpe stor på forberedelse av tomten. 

Ja, dette er forløpig drømmer, og kanskje også 10 år frem i tid. Men for meg frister det veldig lite å bo i et byggefelt hvor folk kan kikke inn på verandaen din og slikt. Jeg har selv vokst opp i byggefelt, og det å høre bikkjer som gneldrer om hverandre har jeg lite lyst til. Det frister da mye mer å stifte familie på et landlig strøk hvor nærmeste nabo helst er minimum 5-10 min gåtur unna. 

Den siste planen blir nok å prøve å finne en tomt i nærheten av grusveier som går et stykke innover til gårder og slikt. Er en del slike steder, så hvis jeg finner noe fint, kan jeg da ta den prosessen med grunneier og kommunen. Fordelen er at det da er en allerede benyttet vei store deler av behovet, samt også strøm. Da mangler jeg kanskje bare de siste 500 meterene. 

Igjen, takk for at du tok deg tid til å svare!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...