Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ungdomsskolen vs. VGS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Nei - gikk pesonlig opp fra ungdomsskolen til videregående (jobbet betydelig mer da..) - spesielt til tross for at jeg kom inn på en av de beste skolene (der det er "vanskeligst" å få gode karakterer). Mao - du må jobbe knallhardt - brett opp armene gutt :)

2. har selv tenkt å studere medisin og kravene er (med forbehold om at jeg taler om medisin i Norge):

- Kjemi 1+2

- Fysikk 1

- Matte R1 (eller S1+S2)

Ergo - du må gå realfag 

Ikke krav om biologi, men det er ofte et krav i utlandet

Lykke til!!

Endret av Shopaholic
Lenke til kommentar

1. Det kommer an på hvilken ungdomsskole du går på og hvilken videregående du skal begynne på. Da jeg gikk på ungdomsskolen var det relativt krevende å få gode karakterer. Jeg opplevde derfor overgangen til videregående som smertefri, men en del andre i klassen min som hadde gått på andre ungdomsskoler, syntes videregående ble mye vanskeligere og fikk dårligere karakterer.

2. Den ene retningen er realfag og den andre retningen er samfunnsfag, økonomi og språk. De fleste studier krever bare generell studiekompetanse, slik at det ikke betyr noe hvilken retning du velger. Men noen studier, som for eksempel medisin, krever realfag, ofte fysikk 1 og matte R1. Du kan velge fag fra begge områdene, men må fordype deg i to fag i samme programområdene. Selv hadde jeg fysikk 1, matte R1, økonomistyring og markedsføring 1 i vg2. I vg3 valgte jeg å fortsette med fysikk 2 og matte R2.

Lenke til kommentar

Hei.

Jeg skal velge studiespesialisering på VGS.

1. Er det vanskeligere å få gode karakterer på VGS enn ungdomsskolen?

2. Jeg vet det er to hovedvalg, samfunnsfag & økonomi, og realfag & språk. Hvilke av disse må jeg ha for å for eksempel bli lege? Er det noen krav? 

1. Eg merker at eg kunne bruke mye mindre tid på det sosiale, spill og tvserier når eg begynte på VGS, Kommer hjem 2 og ein halv time senere, prøver hele tida og gjekk ned i blandt anna matte (har T matte, noe eg ser på som svært vanskelig, enda eg hadde 6 på ungdomsskolen, no har eg 3 / 4). 

No tok ikkje er studiespess, tar TAF Helse (realfagskompetanse retning, samt yrkesretta)

Men kompisene mine i studiespess synes det er veldig mye arbeid, har ein kompis som aldri har ein time fritid, og han er den eneste eg kjenner som klarer å få 6 i de fleste fag.

Når det kjem til forbedring fra niende til tiende er ikkje det "vanskelig" om du jobber litt for det. I åttende hadde eg 3.8 og i tiende gjekk eg ut med 5.1 ca (etter eksamen trur eg at eg gjekk ned til 4.7, men så teller ikkje eksamenskarakteren på snitt når eg søkte).

Tenker selv å bli lege, kommer nok til å ta det i utlandet for det er ikkje sjangs i havet at eg klarer 5.5 i snitt + realfagspoenga = snittet for medisin ca. Så tenker å ta biologi nå ettersom mange skoler eg har sett på ser helst at du har biologi, og noen steder er det krav.

Lenke til kommentar

1. Personlig har jeg klart å oppnå samme resultater som på ungdomsskolen, men det har krevd mye mer arbeid. Så ja, det har for min del vært vanskeligere å få gode karakterer på videregående. Du bør være forberedt på å gjøre mer lekser. 

2. Det er allerede besvart :) 

Lenke til kommentar

Pr. nå, er snittet mitt 4,8. Jeg går riktig nok i 9. klasse. Kan dette forbedres? Det blir jo vanskeligere og vanskeligere...

Helt klart - dette kan forbedres. Synes det forresten er veldig imponerende at du har fått et så høyt snitt i 9.klasse - det er veldig mange som faller ut ved dette skoletrinnet.

Du må ikke tenke at det blir vanskeligere og vanskeligere. Du må finne interesse og motivasjon - du må være målrettet. Dette går fint! Stå på :) (ser jo forresten ut til at det går realitvt bra på skolen, men med mer jobb og arbeid så ruller du nok høyere). 

Lenke til kommentar

1. Er det vanskeligere å få gode karakterer på VGS enn ungdomsskolen?

Det krever mer kunnskap for å få gode karakterer på VGS enn ungdomsskolen. Pensumet er større og vanskeligere. Spørsmålet er hva man definerer som vanskeligere. Du blir mer moden og flinkere med alderen. Det er bare å se tilbake på pensumet på mellomtrinnet. Du syntes kanskje det var vanskelig nok da, men det er nå blitt enkelt. Det jeg sier er at det er en naturlig utvikling ettersom årene går. Du skal lære og kunne mer. Spørsmålet blir igjen hvilket sprang det blir fra ungdomsskolen din til videregående skole. Mange opplever det forskjellig. Jeg syntes det ble vanskeligere, men jeg gikk yrkesfag - noe som var en helt ny erfaring. På påbygg klarte jeg meg like bra karaktermessig.

Du får mer ansvar selv på videregående fremfor ungdomsskolen. Enkelte takler det bra, andre ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...