Gå til innhold

TEST: Microsoft Lumia 640 LTE

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har kjøpt på nett fra Elkjøp og levert i butikk til rep. (Lumia 1020, batteri) Der har det fungert bra. Regner med at det er samme hos Expert. Hos Komplett må det sendes inn. Bor selv såpass nær komplett at jeg har vært der og levert datadeler noen ganger.

Ser forresten ut som de fleste allerede er utsolgt for 640. Ser at Elkjøp har igjen i noen butikker.

Edit! Er veldig godt fornøyd med 640. Såpass at jeg er usikker på om jeg kommer til å fortsette å bruke denne eller 1020'n (har endelig fått ny skjerm og montert ?)

Endret av Xaphoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå teste Lumia 640 XL siden mandag kveld da jeg hentet den hos Komplett. Har brukt den MYE og det er nå torsdag 30/4 kl.10:45 med 22% igjen av batteriet.

Skal sies at jeg har siste build med WP10 som fungerer helt utmerket. Silkemykt. Veldig fornøyd så langt. Har ikke hatt noen store problemer annet enn bugs i preview buildet. Meget lovende microsoft.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er WP noe for gamlinger, eller kan det være litt rotete / inkonsekvent i forhold til iOS? Vurderer å skaffe en (Dual sim) - versjon til min pensjonerte far.

Kommer litt an på din far. iOS er definitivt enklere lagt opp, men synes også WP var oversiktlig og fin.

Om du kunne fått han med deg i en butikk , så kan han kjenne på hva han synes virker enklest, kanskje? :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er WP noe for gamlinger, eller kan det være litt rotete / inkonsekvent i forhold til iOS? Vurderer å skaffe en (Dual sim) - versjon til min pensjonerte far.

Går fint det. Skaffet min snart 70 år gamle tante en Nokia 930 i fjor sommer som hennes første smartphone...

Lenke til kommentar

Ok. Jeg får stikke i butikken og prøve. Fra bildene ble jeg litt skeptisk til små og dynamiske tiles, og erfaringsmessig har MS evnen til å lage et UI nokså rotete, med dype menystier og inkonsekvent.

Som ved et mirakel tok min far iPhone til seg på første forsøk, han hadde da f.eks. aldri turt forsøke å sende en sms eller legge inn en kontakt på sine tidligere Nokia-telefoner.

Men han har en 4'er som strengt tatt er for liten for syn og fingre, og jeg synes 6'ern er overpriset de luxe.

I tillegg insisterer han på separat nummer for jobb og privat, så Dual sim må være bra. Vurderer kanskje en med enda større skjerm enn 640 dog, hvis pris tillater det.

Endret av Saftis
Lenke til kommentar

Ok. Jeg får stikke i butikken og prøve. Fra bildene ble jeg litt skeptisk til små og dynamiske tiles, og erfaringsmessig har MS evnen til å lage et UI nokså rotete, med dype menystier og inkonsekvent.

Som ved et mirakel tok min far iPhone til seg på første forsøk, han hadde da f.eks. aldri turt forsøke å sende en sms eller legge inn en kontakt på sine tidligere Nokia-telefoner.

Men han har en 4'er som strengt tatt er for liten for syn og fingre, og jeg synes 6'ern er overpriset de luxe.

I tillegg insisterer han på separat nummer for jobb og privat, så Dual sim må være bra. Vurderer kanskje en med enda større skjerm enn 640 dog, hvis pris tillater det.

Har mor på 84 som bruker Lumia 620 og svigermor på 72 med Lumia 625. Begge knipser bilder, sender sms/mms ++ Får mindre spørsmål om hjelp med mobil nå enn når begge hadde Doro...

Og noe helt annet. Oppdaget at også 640 har "Rikt Bilde" og Lumia Moments, akkurat som på 1520, 830 og 930 ?

Edit! Ps. Du kan også ha så mange/få fliser du vil på startskjermen. På modern's er det kun telefon, familie, kontakter, meldinger og kalender med store fliser. (greit for en teknologisk analfabet ?)

Endret av Xaphoon
Lenke til kommentar

Noe sier meg at denne telefonen egentlig tilhører prisklassen rundt 3000,- Men Microsoft er så desperate etter markedsandeler at de selger den med tap.

EDIT: Man kan jo argumentere at Microsoft selger alle mobilene sine med tap, siden mobildivisjonen taper penger... Markedsandelen synker allikevel... 

... så da er konklusjonen at de ikke klarer å gi bort telefoner en gang.

Tror du har mye rett i dette. Markedsandelen øker nok ikke spesielt mye med å selge seg på kamera og et for de fleste for dårlig økosystem p.g.a manglende markedsandel. Droid og Apple er nok kaka for de fleste, men de får vel solgt noen eksemplarer.

Lenke til kommentar

Var i butikken og testet i dag, synes ikke den var så eldrevennlig som jeg hadde håpet.

Ofte 3-nivå menyer for å gjøre noe enkelt (f.eks. legge til kontakt), noe forvirrende abstraksjoner (kommer til noe som heter "legg til rom" når jeg skal legge til kontakt, og må swipe meg videre til jeg finner kontakt-menyen?) og knøttsmå ikoner i meny til f.eks. kamera.

Slitsomt at MS må ha med trademarkene sine, lette etter kamera i den alfabetiske listen og fant det ikke før jeg skjønte at det heter LUMIA kamera... I tillegg mangel av fysisk home-knapp alltid feil, noe f.eks. Samsung har begynt å innse.

Dette er ikke noen problem for meg som tilpasningsdyktig bruker, men mange små irritasjonsmoment og usikkerheter gjør at eldre gjerne resignerer.

Kunne gjerne tenkt meg muligheten til å rename tiles også.

Lenke til kommentar

Hentet min i dag. Får ikke tid å rigge den til før om et par dager, men kikket litt i manualen. Der står det i begynnelsen: "opprett en microsoft konto

eller logg inn med en du har når du får beskjed om det".

Er det noe man må gjøre og gjøre først for å gå videre og bruke telefonen?

Lenke til kommentar

Hentet min i dag. Får ikke tid å rigge den til før om et par dager, men kikket litt i manualen. Der står det i begynnelsen: "opprett en microsoft konto

eller logg inn med en du har når du får beskjed om det".

Er det noe man må gjøre og gjøre først for å gå videre og bruke telefonen?

Hvis du for eksempel har en Hotmail/Outlook.com epost, eller Xbox brukernavn har du allerede en Microsoft konto.

Har du en gammel Hotmail adresse som du ikke bruker, og som fylles opp med spam, ikke bruk denne som Microsoft konto men lag heller en ny.

Hvis du ikke har en Microsoft konto, kan du gå til for eksempel Outlook.com og opprette en Microsoft konto der. (eller bruk linken min ;) )

Det er mulig man kan bruke telefonen uten, men jeg er ikke helt sikker.

Hvis du skal laste ned apper til telefonen må du nok ha en Microsoft konto. Apper du for eksempel kjøper knyttes til Microsoft kontoen, så hvis du kjøper en ny telefon er det bare å laste ned appene på nytt. (Skjer automatisk hvis du vil)

Med Microsoft kontoen får du epost adresse, gratis web utgave av Office, 15GB lagringsplass på OneDrive (30GB hvis du slår på automatisk backup av bildene til OneDrive). Den brukes også til div backup av telefonens innstillinger mm. Synkronisering av kontakter og kalender.

Du kan også logge deg på WindowsPhone.com vis du har mistet telefonen for å sperre den eller spore den opp. Osv......

Du kan bruke telefonen uten SIM kort, ved og koble den til WiFi. (Ikke til telefon oppgaver som ringing og SMS.)

Bruker du denne linken for å lage en Microsoft konto får du 0,5GB ekstra lagring i OneDrive ;)

https://onedrive.live.com/?invref=06bb7f4bff6a3b56&invsrc=90

Lenke til kommentar

Var i butikken og testet i dag, synes ikke den var så eldrevennlig som jeg hadde håpet.

Ofte 3-nivå menyer for å gjøre noe enkelt (f.eks. legge til kontakt), noe forvirrende abstraksjoner (kommer til noe som heter "legg til rom" når jeg skal legge til kontakt, og må swipe meg videre til jeg finner kontakt-menyen?) og knøttsmå ikoner i meny til f.eks. kamera.

Slitsomt at MS må ha med trademarkene sine, lette etter kamera i den alfabetiske listen og fant det ikke før jeg skjønte at det heter LUMIA kamera... I tillegg mangel av fysisk home-knapp alltid feil, noe f.eks. Samsung har begynt å innse.

Dette er ikke noen problem for meg som tilpasningsdyktig bruker, men mange små irritasjonsmoment og usikkerheter gjør at eldre gjerne resignerer.

Kunne gjerne tenkt meg muligheten til å rename tiles også.

Det skal være et kamera under K i den alfabetiske listen. Det er standard kameraet som kommer med Windows telefoner.

Lumia Kamera er Nokia sitt egenutviklede kamera app til Lumia telefoner. Så dette henger igjen fra Nokia tiden.

Det er vel slik på Android også at man har et standard kamera, pluss gjerne et kamera fra telefonprodusenten?

Telefonen husker i hvilket bilde du var når du gikk ut av kontakter sist, så hvis du bare bruker kontakt listen i kontakter så vil den alltid start på den visningen. Og man trenger sa ikke å bry seg om de andre visningene. :)

3 nivåer for å legge til en kontakt? jeg trykker på Legg til, skriver inn informasjonen, og så lagre?

Endret av TheMoose
Lenke til kommentar

Korleis står det til med appar i Windows phone om dagen? Eg har fortsatt Note II, og syntes den begynner å skranta etter 2,5 år. litt irriterande å lada den kl.16 om ettermiddagen når den berre er i "normal" bruk for ein ungdom på jobb. litt sms, telefon og surfing i frukost og lunsjpause. Kanskje denne her kunne tatt over.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Korleis står det til med appar i Windows phone om dagen? Eg har fortsatt Note II, og syntes den begynner å skranta etter 2,5 år. litt irriterande å lada den kl.16 om ettermiddagen når den berre er i "normal" bruk for ein ungdom på jobb. litt sms, telefon og surfing i frukost og lunsjpause. Kanskje denne her kunne tatt over.

Der finnes tusenvis av apper, men ungene henger seg opp i at Snapchat gutta ikke kan lage en til Windows Phone.

Batterislitasje er vel lik uansett telefon man har.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...