Gå til innhold

TEST: Microsoft Lumia 640 LTE

Anbefalte innlegg

Ser ut som en bra telefon i forhold prisen!

Men som mange andre her så er det mangelen på apper som er problemet for min del...

Det er veldig dumt igrunnen, for er uten tvil det OS'et jeg liker best.

Endret av daruu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert en knallbra telefon til en uslåelig pris. Har selv en Lumia 930 etter å ha vært innom Android og Ios, er meget fornøyd. Noen apper er dårligere enn Android/ios, mens det også finnes de som er bedre. Savner app til Norwegian men mobilsiden deres er et greit substitutt.

Kameraet er rått, likeså batteritiden. Bruker telefonen i jobb og privat bl.a med Telenor trådløs bedrift for å sette over til kollegaer - fungerer flott. Familien har ulike os men bruker OneNote som felles base for kalender og gjøremål.

Til de som ennå ikke har prøvd WP har de nå en rimelig inngangsbillett.

Lenke til kommentar

Synd at de ligger så langt bak på app fronten. Ellers kunne jeg tenkt meg en win10 tlf etter hvert.

Så er det litt høna og egget.

Det Microsoft prøver å få til nå med Windows 10 til mobilen og disse flotte men rimelige mobilene har jeg stor tro på kommer til å ta markedet med storm. Da kommer også appene rasenede inn. Kombinert med den sømløse integrasjonen man vil få mot Windows 10 på andre enheter og den sterkt voksende Skya til Microsoft (vil bare eksplodere fremover) så er nok dette en killer av dimensjoner.

Enhver app-utvikler som vil tjene penger og har hodet på rett plass vil ta denne plattformen med største alvor fremover. In fact, bør de allerede ha produkter klare innen kort tid hvis de ikke har sovet i timen og glemt moneymakeren "førstemann til mølla". Appene vil nå definitivt komme.

Android tror jeg har nådd et kritisk punkt ift. mobiltelefon og ikke minst er veldig mange lei det gamle kjedelige Android og er sultne på noe nytt og fresh. Microsoft har jobbet hardt i mange år og har nå svaret og kommer til å ta markedsandeler så blodet spruter fremover. Root-geeksa og wannabe-nerds vil nok fortsatt sverge til Android, men ellers vil vi nok se et stort mainstream skifte mot Microsoft fremover.

Google, watch out... the _real_ man is back in town!

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ikke lett å få kjøpt denne gitt:

I Expert-butikken reagerte han i kasse med sjokk og vantro da min mor kom og skulle kjøpe en Lumia 640.

Hennes Doro ble knust, og hun ønsker å ta bedre bilder av barnebarna, samt å kunne se tilsendte bilder bedre.

I Expert-butikken fortalte hun meg at hun måtte være veldig tydelig på at hun ville ha denne, før ekspeditøren sjekket lagerstatus. Telefonen er annonsert til 1495kr, men han sa at han kunne bestille den og at den ville da koste 1700kr. Da reagerte min mor igjen, og da endret han prisen til annonserte 1495kr.

Endret av amund_l
Lenke til kommentar

Ikke lett å få kjøpt denne gitt:

I Expert-butikken reagerte han i kasse med sjokk og vantro da min mor kom og skulle kjøpe en Lumia 640.

Hennes Doro ble knust, og hun ønsker å ta bedre bilder av barnebarna, samt å kunne se tilsendte bilder bedre.

I Expert-butikken fortalte hun meg at hun måtte være veldig tydelig på at hun ville ha denne, før ekspeditøren sjekket lagerstatus. Telefonen er annonsert til 1495kr, men han sa at han kunne bestille den og at den ville da koste 1700kr. Da reagerte min mor igjen, og da endret han prisen til annonserte 1495kr.

For å få den til prisen på kr 1495 hos expert, skal du selv bruke "click & collect" eller bestill til butikk fra nettet. Ellers blir det høyere pris.

Så egentlig har han rett.

Var ute for det selv en gang, men gikk igjen også da. Expertmannen innrømmet det var tungvint system.

Lenke til kommentar

Allright, det kan jo variere.

I mitt tilfelle for noen mndr siden, skulle jeg kjøpe et tastatur som var an. til kr 799 på nettsiden. Så de hadde det på lager i butikken, og regnet med det bare var å svippe oppom å kjøpe den til samme pris der.

Da jeg kom opp, sa han at butikkpris var 999 og at 799 var pris ved nettkjøp. Det lengste han kunne strekke seg, var å møte på halvei til 899. Ellers måtte jeg kjøre hjem og kjøpe på "click& collect ta med utskriften og komme tilbake. Gadd ikke kjøre 40 km for å gjøre det, Sa jeg syns det var tull at de ikke kunne ordne det der, og det var han enig i.   

Lenke til kommentar

Det har vært rimelig telefoner ute til win mobile lenge nå, som har bra ytelse per krone, hvorfor skal ting endre seg akkurat nå.

Og hva er greia med ned-bashinga i mobilforumet :)

AtW

Fullstendig klar over at WP har funnets i mange versjoner på mange telefoner tidligere. Det betyr ikke at hele produktportoføljen totalt sett har vært like bra som det er nå. Windows 10, Lumia telefonene og økosystemet til Microsoft har nå gjort at de har nådd et punkt av modenhet som gjør det til en vesentlig vassere markedsaktør i dette sjiktet. Eks. var iPhone forholdsvis mangelfull i de første generasjonene, den syntes å ta av skikkelig først ved iOS4 og Iphone 4. Det samme med andre produkter.

Ser forøvrig ingen bashing.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan nokon som har testa ein mobil med Lumia Camera som standard-app (som denne) seie noko om oppstartstid for appen?

Har sjølv ein Lumia 925, og der er Microsoft Camera framleis standard-app. Ein kan jo endre det til Lumia Camera i innstillingane, men på min tlf er den mykje treigare i oppstart. Både frå startskjerm/meny og ved bruk av kameraknappen. Det tar 4-5 sek frå ein trykk på ikonet i menyen, eller frå den lille vibrasjonen når ein trykk på kameraknappen, til han er klar for å ta bilde. Microsoft Camera brukar ca. 2 sek, og dei 2-3 sek i forskjell er merkbare når ein kjapt skal ta bilde av ein situasjon før han er over.

Er jo elles heilt einig i at Lumia Camera er overlegen teknisk og skulle ønske eg kunne bruke han som standard-app, men for eit mobilkamera er det for meg viktig å kjapt kunne ta bilde når noko skjer.

Denne appen er noe tregere på min 920 også, men så kjører jeg også W10, så det kan være flere ting som fremdeles lugger litt.

Lenke til kommentar

... så da er konklusjonen at de ikke klarer å gi bort telefoner en gang.

Sign me up! .. Appmarkedet er skralt, og med ingen nær løsning på Snapchat. For min og andres del tror jeg apper er et kjempeproblem. Fikk min Lumia 930 med rabatter smurt overalt til totalt 1695 på Elkjøp her forleden. Tok meg en uke og jeg sprakk. Den ble altfor svær, og det krever litt å lære seg kamera skikkelig. Fikk aldri like gode bilder som de har fått på tester på nettet. Alle vil ha enkle og raske kamera. Jeg og. Ble Sony - 2k dyrere..

Nå kan du sette alt til auto i kamera appen, selv om du har muligheten behøver du ikke justere. Du vet, 90% av de med speilrefleks kjører også auto/auto.

For min del betyr ikke SC all verden, men jeg ha tre andre i huset med WP som absolutt ikke synes at det er kjekt at den mangler.

Ekstra trist er det at det virker som et bevisst valg fra SC å ikke ha app for WP basert på et ønske om å "ødelegge" for plattformen.

På en annen side, Skype Qik fungerer utmerket, og hadde de klart å få inn bilder og litt skribling på dem, hadde jeg kjapt fått alle i min omgangskrets til å bruke denne stadig mer.

Lenke til kommentar

Snapchat er en ganske dårlig app i utgangspunktet, bruker den kun pga. selfie-addicts bekjente som må ha den og insisterer på at jeg må være der (sletter den stadig vekk). Bryr meg veldig lite om den da apper som skype, viber osv. gjør samme kommunikasjonsnytten bedre og eks. instagram, pinterest osv. gjør bildebiten bedre.

Hele konseptet med "vise vågale bilder som så blir borte etter x-antall sekunder" er uansett fail da det ikke gir noen trygget i det hele tatt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har selv både ios, android og Windows Phone. Windows telefonen er Samsung Ativ S. Noen apper mangler kanskje, men dette kommer etterhvert som andelen øker. Er veldig fornøyd.

Hvilken versjon av WP har du på din? Min 920 får oppdateringer i massevis, men ativen får så og si ingen ting.

Lenke til kommentar

Kan nokon som har testa ein mobil med Lumia Camera som standard-app (som denne) seie noko om oppstartstid for appen?

Har sjølv ein Lumia 925, og der er Microsoft Camera framleis standard-app. Ein kan jo endre det til Lumia Camera i innstillingane, men på min tlf er den mykje treigare i oppstart. Både frå startskjerm/meny og ved bruk av kameraknappen. Det tar 4-5 sek frå ein trykk på ikonet i menyen, eller frå den lille vibrasjonen når ein trykk på kameraknappen, til han er klar for å ta bilde. Microsoft Camera brukar ca. 2 sek, og dei 2-3 sek i forskjell er merkbare når ein kjapt skal ta bilde av ein situasjon før han er over.

Er jo elles heilt einig i at Lumia Camera er overlegen teknisk og skulle ønske eg kunne bruke han som standard-app, men for eit mobilkamera er det for meg viktig å kjapt kunne ta bilde når noko skjer.

Etter at Denim kom er oppstartstid ikke noe problem lenger. I hvert fall ikke på L830, L960 og L1520. Kjenner ikke til de nyeste telefonene men de burde jo være ok.

Lenke til kommentar

Jeg savnet egentlig ikke noe annet enn Snapchat og iZettle, alt annet finnes det jo apper for. Jeg har app for banken min, billettapp for busselskapet mitt, flyselskapet mitt og NSB, Spotify, TuneIn, Flightradar24, Marine Traffic, Guitar Tuner, Endomondo og en haug med freshe spilltitler. HERE navigasjonsløsningen som følger med er også fantastisk bra og mye bedre enn det Google leverer ut av boksen. Hva mer trenger jeg?

Har brukt WP siden 7.0 som tilleggstelefon, og siden 8.0 som hovedtelefon. Har vært innom både iPhone og flere Android-telefoner, og er ikke i tvil om hva jeg er mest fornøyd med.

Hovedproblemet jeg opplevde med Windows Phone (brukte en Lumia 930 i 2-3 uker for ikke så lenge siden med både Windows Phone 8.1 og Windows (Phone) 10 Technical Preview er at selv om selve apputvalget har tatt seg opp (er fremdeles langt ifra spesielt bra) så fungerer mye av det som er der temmelig dårlig sammenlignet med Android og iOS og ser ytterst lite oppfølging og mottar sjeldent oppdateringer og vedlikehold.

Ta Spotify, som nå nylig fikk en real overhaling på godt og vondt til Windows Phone. Den forrige utgaven var jo totalt ubrukelig da den krasjer i øst og vest, var vanvittig treg og støttet ikke 320 kbps streaming overhode og offlinelister kunne du bare glemme. Den nye virker å ha tilnærmet samme funksjonalitet som Android og iOS utgaven men de har jo dessverre gått helt bort ifra Microsoft designspråk for UI og UX så hvor den tidligere utgaven fulgte flyten og logikken til Windows Phone med horisontal scrolling osv så er den nye en blåkopi av utgaven til Android og iOS med samme UI og UX-designet. Noe jeg mener er trist for det føles ikke som den hører hjemme på Windows Phone når den følger helt andre designelementer og løsninger for interaksjon enn hva resten av systemet faktisk har vært bygget rundt.

Det positive er naturligvis at man endelig har fått på plass støtten for 320 kbps OGG Vorbis, man har endelig støtte for offline spillelister og det meste man forventer anno 2014 / 2015 fra Android og iOS-utgaven av samme app. Men rosenrødt er det dessverre ikke, selv så var det helt bing hvorvidt synkronisering av offlinelister ville starte og fungere i det hele og store, og normalt så skal du jo kunne koble telefonen til en PC / Mac med Spotify og få synkronisert over sanger som ikke ligger i Spotify sitt bibliotek, noe jeg benytter endel da jeg har mye norsk musikk som ikke eksisterer hos Spotify og denne muligheten fungerte ikke i det hele tatt.

Og selv om ytelsen og stabiliteten til appen er milevis bedre enn hva den var med forrige utgave så er det fremdeles ikke tipp-topp. I løpet av mine 2-3 uker med Lumia 930 så stoppet / krasjet appen 3-4 ganger noe som er langt oftere enn jeg opplever med Android og iOS og det å navigere, hoppe frem og tilbake mellom sanger har et delay som er verre enn både Android og iOS, men her er iOS også endel bedre enn Android igjen så det varierer veldig fra plattform til plattform, men Windows Phone kom dessverre dårligst ut.

Og dette er dessverre en gjenganger med endel apps til Windows Phone. Det er veldig mye det samme med Facebook. Varslinger kommer ofte ikke frem før mange minutter etterpå, samme med Skype osv.. I det hele tatt veldig mye som virker direkte utilregnelig, så da hjelper det fint lite at det finnes en app til Windows Phone om den fungerer såpass ymse sammenlignet med de øvrige plattformene.

Man har vel fremdeles ingen Facebook Messenger etter det jeg forstår? Listen blir etterhvert relativt lang, også kommer jo alt det som rett og slett ikke eksisterer overhode da. Vi får se om Windows (Phone) 10 og "universal apps" vil bedre / forandre på situasjonen.

Bruker Spotify, Facebook og FB Messenger og de krasjer aldri på min L930. Kanskje de siste oppdateringene av WP har fikset dette. Må være en stund siden du testet WP. Messenger har vært vært på WP ganske lenge nå.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...