phunkie Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Heisann! Jeg trenger råd. Jeg skal selge et objektiv på foto.no, og har avtalt en pris med en kar. Men nå har jeg fått et bud på 1000,- over avtalt pris. Hva syns dere jeg burde gjøre? Lenke til kommentar
Populært innlegg Trondster Skrevet 20. april 2015 Populært innlegg Del Skrevet 20. april 2015 Heisann! Jeg trenger råd. Jeg skal selge et objektiv på foto.no, og har avtalt en pris med en kar. Men nå har jeg fått et bud på 1000,- over avtalt pris. Hva syns dere jeg burde gjøre? Høyere utropspris neste gang. Avtale er avtale. 10 Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Heisann! Jeg trenger råd. Jeg skal selge et objektiv på foto.no, og har avtalt en pris med en kar. Men nå har jeg fått et bud på 1000,- over avtalt pris. Hva syns dere jeg burde gjøre? Har du et snev av anstendighet så ærer du selvfølgelig den avtalen du allerede har inngått. Om ikke, kan et incentiv for å likevel gjøre det være at du rent faktisk er bundet av avtalen juridisk. Og om dere for eksempel har avtalt skriftlig som på sms eller mail så kan kjøper da med enkelthet bevise at slik avtale har funnet sted. Også om han har lydopptak av samtale på telefon vil det være godt nok bevis (Alle mine samtaler blir tatt opp via en app, så velger jeg om jeg vil slette dem etter samtalen er over.). Konsekvensen kan da for deg bli at kjøper som du ikke leverer til går til et såkalt "dekningskjøp" av objektivet, så vil du få regningen på differansen mellom hans kjøpspris og deres avtalte pris. Dette er nedfelt i kjøpsloven som gjelder for privatpersoner. Men forbrukerrådet vil gladelig ta saken for kjøper, og kjører saken for ham helt til FTU. Du kan ikke regne med samme hjelp... 4 Lenke til kommentar
phunkie Skrevet 20. april 2015 Forfatter Del Skrevet 20. april 2015 Heisann! Jeg trenger råd. Jeg skal selge et objektiv på foto.no, og har avtalt en pris med en kar. Men nå har jeg fått et bud på 1000,- over avtalt pris. Hva syns dere jeg burde gjøre? Har du et snev av anstendighet så ærer du selvfølgelig den avtalen du allerede har inngått. Om ikke, kan et incentiv for å likevel gjøre det være at du rent faktisk er bundet av avtalen juridisk. Og om dere for eksempel har avtalt skriftlig som på sms eller mail så kan kjøper da med enkelthet bevise at slik avtale har funnet sted. Også om han har lydopptak av samtale på telefon vil det være godt nok bevis (Alle mine samtaler blir tatt opp via en app, så velger jeg om jeg vil slette dem etter samtalen er over.). Konsekvensen kan da for deg bli at kjøper som du ikke leverer til går til et såkalt "dekningskjøp" av objektivet, så vil du få regningen på differansen mellom hans kjøpspris og deres avtalte pris. Dette er nedfelt i kjøpsloven som gjelder for privatpersoner. Men forbrukerrådet vil gladelig ta saken for kjøper, og kjører saken for ham helt til FTU. Du kan ikke regne med samme hjelp... Tusen takk for utfyllende svar! Dette visste jeg absolutt ingenting om, så dette skal jeg ta med meg videre! Hadde jeg visst dette, kunne jeg ha tjent et par kroner fra tidligere avtalebrudd! Har opplevd flere ganger at selger velger å bryte avtale. Én erfaring rikere idag! Tusen takk skal du ha Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Muntlig avtale er like bindende som skriftlig avtale - men er ofte markant vanskeligere å bevise i ettertid. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Det er derfor jeg gjør mine avtaler om bruktkjøp skriftlig. SMS, epost eller Finn-melding. Da slipper jeg å styre med lydopptak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Muntlig avtale er like bindende som skriftlig avtale - men er ofte markant vanskeligere å bevise i ettertid. Liten digresjon. Har hørt at en muntlig avtale faktisk er mer bindende enn en skriftlig, fordi den skriftlige kan forfalskes. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Mer bindende? Fordi en skriftlig kan forfalskes? Hva med når ene parten påstår at avtalen aldri er gjort(muntlig), eller at innholdet i avtalen(muntlig) ikke stemmer? 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Mer bindende? Fordi en skriftlig kan forfalskes? Hva med når ene parten påstår at avtalen aldri er gjort(muntlig), eller at innholdet i avtalen(muntlig) ikke stemmer? Teoretisk sett så er vel det irrelevant, men i praksis har man da en konflikt, ja. Lenke til kommentar
Nelson09 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Muntlig avtale er like bindende som skriftlig avtale - men er ofte markant vanskeligere å bevise i ettertid. Liten digresjon. Har hørt at en muntlig avtale faktisk er mer bindende enn en skriftlig, fordi den skriftlige kan forfalskes. Det stemmer ikke. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Det er derfor jeg gjør mine avtaler om bruktkjøp skriftlig. SMS, epost eller Finn-melding. Da slipper jeg å styre med lydopptak. Ja, for opptak av samtaler uten at man har opplyst om det er jo bare såååå lovelig, Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Ja, for opptak av samtaler uten at man har opplyst om det er jo bare såååå lovelig,Helt lovlig. Så lenge du som privatperson tar opp en samtale du selv er del i, så har du ingen plikt til å opplyse om det eller innhente samtykke. For virksomheter gjelder helt andre regler. Endret 22. april 2015 av Sutekh Lenke til kommentar
daruu Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 *Snip* OT, men hva slags app bruker du til lydopptak? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 For virksomheter gjelder helt andre regler. En bedrift må opplyse om dette på forhånd og slette samtalene etter en periode, men de trenger også en godkjennelse fra datatilsynet. En privatperson behøver ikke og opplyse at samtalen blir tatt opp sålenge opptaket ikke blir gjort offentlig i etterkant. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Sutekh: skulle likt å vite hvilken lov det står i, høres litt for sært ut at det skal være lov. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) *Snip* OT, men hva slags app bruker du til lydopptak? Jeg bruker "record my call", det er flere andre app'er som ikke tar opp begge veier så sjekk det før du laster ned. Edit: sjekk også at din telefon er kompatibel med programvaren. Endret 22. april 2015 av Nautica Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Sutekh: skulle likt å vite hvilken lov det står i, høres litt for sært ut at det skal være lov.Det står ikke i noen lov, og derfor er det lovlig. Personopplysningsloven regulerer kun virksomheter, og straffeloven dekker veldig spesifikt kun opptak av samtaler man ikke selv tar del i. http://www.juridiskabc.no/sivilprosess/hemmelige-lydopptak-telefonsamtaler-moter/ Endret 22. april 2015 av Sutekh 3 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Muntlig avtale er like bindende som skriftlig avtale - men er ofte markant vanskeligere å bevise i ettertid.Liten digresjon. Har hørt at en muntlig avtale faktisk er mer bindende enn en skriftlig, fordi den skriftlige kan forfalskes. Det stemmer ikke. Kan du utdype? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Kan du utdype?Det stemmer sikkert at du har hørt det, men det stemmer slett ikke at det du har hørt er riktig.En muntlig avtale er slett ikke "mer bindende" enn en skriftlig avtale. Du kan jo prøve å finne en troverdig kilde for at dette skulle være riktig, og så vise oss denne kilden. Her er for eksempel hva Wikipedia har om saken: http://no.wikipedia.org/wiki/Avtale Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige avtaler om ikke annet er blitt bestemt i lov eller forutgående avtale mellom samme parter. Forstår heller ikke helt hvorfor "det stemmer ikke" skulle behøve ytterligere utdyping. Endret 22. april 2015 av Trondster 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Kan du utdype?Det stemmer sikkert at du har hørt det, men det stemmer slett ikke at det du har hørt er riktig.En muntlig avtale er slett ikke "mer bindende" enn en skriftlig avtale. Du kan jo prøve å finne en troverdig kilde for at dette skulle være riktig, og så vise oss denne kilden. Her er for eksempel hva Wikipedia har om saken: http://no.wikipedia.org/wiki/Avtale Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige avtaler om ikke annet er blitt bestemt i lov eller forutgående avtale mellom samme parter. Forstår heller ikke helt hvorfor "det stemmer ikke" skulle behøve ytterligere utdyping. "det stemmer ikke" er jo en veldig arrogant holdning. Man må kunne forklare og dokumentere det man påstår. Jeg sa bare at jeg hadde hørt, og da er det underforstått at dette er rykter. Jeg kan heller ikke komme med kilder på det motsatte av din påstand. Det blir litt rar logikk. Det sagt, takk for oppklaringen. Nå skal jeg ikke gå rundt å tro dette lengre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå