Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 , men på grønn mann (som gjelder over alle andre lyssignal) kan de sykle trygt over, uansett om kryssende trafikk ikke har rødt lys. Dette var jeg ikke klar over. Har forsøkt å lese meg opp, og fant følgende på http://www.tryggtrafikk.no/tema/sykkel-og-sykkelhjelm/sykkelregler/: I gangfelt Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg. For å oppnå samme rettigheter som gående, dvs. at bilene har vikeplikt og må stoppe for deg i gangfeltet, må du gå av sykkelen og trille den. Min tolkning av dette er at syklister har vikeplikt på grønn mann med mindre de går av sykkelen, og endrer status fra kjørende til gående. Hvor tar jeg feil her? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Her tar du feil: Grønn mann gjelder foran alt annet, foran andre lyssignal, som igjen gjelder foran skilting, som igjen gjelder foran trafikkreglene. Grønn mann gjelder de som lovlig benytter gangfeltet for å krysse veibanen, altså både fotgjengere og syklister. I et gangfelt uten lysregulering gjelder vanlige trafikkregler, og i følge dem har syklisten vikeplikt hvis vedkommende sykler over, men regnes som fotgjenger hvis vedkommende leier sykkelen. Og i følge trafikkreglene har bilister vikeplikt for fotgjengere i gangfelt. Men er gangfeltet lysregulert oppheves altså de generelle trafikkreglene og det er de som lovlig ferdes i gangfeltet som har førsteretten på grønn mann. Endret 22. april 2015 av SeaLion Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Det er vel heller Trygg Trafikk som tar feil, eller er upresise i sin beskrivelse, når de sier "Det er tillatt å sykle over gangfelt, men bilistene har ikke vikeplikt for deg" uten å utdype forskjellen mellom gangfelt som er lysregulert og ikke. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Jeg pleier alltid å gå til kilden, ikke Trygg Trafikk eller andre som ofte bruker sine egne omskrivinger. https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Jeg så på denne også, men fant ikke noen klar referanse. Mulig jeg brukte for kort tid på gjennomgangen, eller burde tatt juss på UiO i stedet.... Tviler ikke på at du har rett, men kan du henvise til § og ev. ledd? Endret 22. april 2015 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Her tar du feil: Grønn mann gjelder foran alt annet, foran andre lyssignal, som igjen gjelder foran skilting, som igjen gjelder foran trafikkreglene. Fra skiltforskriften: 1086 Fotgjengersignal Rødt signal betyr at gående ikke må begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare. Gående som allerede er kommet ut i kjørebanen, kan fortsette kryssingen. Grønt signal betyr at gående kan krysse kjørebanen. Blinkende, grønt signal varsler at signalet om kort tid vil skifte til rødt, og har samme betydning som rødt signal. Det er ingenting ved fotgjengersignalet som gir plikter til andre enn fotgjengere, og det er dermed ingenting ved dette signalet som utløser noen særskilt vikeplikt utover det som ellers fremgår av lovverket. Det eneste fotgjengerlyset overstyrer av almenne regler er paragraf 19.2 i trafikkreglene. 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Vent, syklisten har ikke vikeplikt over lysgangfelt? Er man på sykkelen, er man i fart og må følge samme reglene som andre kjøretøy. Går man av sykkelen og leier den, så er man som fotgjenger å regne. Dessverre tror syklister flest at INGEN regler gjelder for dem. Hvem er det du siterer? Eller hva har det å gjøre med et vikepliktsunntak? sverreb: ? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 sverreb: ? M.a.o. grønn man gir ikke andre vikeplikt for gående i fotgjengerfeltet enten man går eller sykler. Andre lys eller regler må benyttes for at de kjørende skal ha vikeplikt for trafikken i fotgjengerfeltet. (D.v.s. andre lys eller vikepliktsregler) Fotgjengerlyset bare forteller fotgjengeren (og ingen andre) at når det er grønt kan han se bort i fra paragraf 19.2 (Plikten til å ikke krysse en veg om han er til hinder for de kjørende) 1 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Vil det virkelig gjelde på den måten? Lyset gjelder tross alt foran andre trafikkregler. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Vil det virkelig gjelde på den måten? Lyset gjelder tross alt foran andre trafikkregler. Ja, men lyset kan ikke bety noe annet enn det som faktisk står i reglene. La oss ta det bit for bit: "Rødt signal betyr at gående ikke må begynne kryssing av kjørebanen hvis dette vil være til hinder for kjørende, eller innebære fare. Gående som allerede er kommet ut i kjørebanen, kan fortsette kryssingen." Dette er en i essens det samme som gjelder fra paragraf 19.2 når man krysser en veg utenfor gangfelt: "Før kryssing av kjørebanen utenfor gangfelt skal gående forvisse seg om at det ikke volder fare for eller unødig hindrer eller forstyrrer annen trafikant". Trafikklyset overstyrer her denne paragrafen ved å også la det gjelde i gangfeltet så lenge lyset er rødt. (Og man ikke har påbegynt kryssing) "Grønt signal betyr at gående kan krysse kjørebanen. Blinkende, grønt signal varsler at signalet om kort tid vil skifte til rødt, og har samme betydning som rødt signal." Dette gir effektivt fotgjengeren fritak fra 19.2, andre setning, så lenge lyset er konstant grønt. Ingen steder i skiltforskriftens omtale av fotgjengerlys står det noe om hvordan andre trafikanter enn de gående skal forholde seg til fotgjengerlyset, dermed vil dette heller ikke overstyre noen andre regler for andre trafikanter. Normalt skal andre trafikklys og/eller normale vikepliktsregler hindre en konflikt mellom gående som går på grønt og kjørende. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Det er i såfall synd. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Normalt skal andre trafikklys og/eller normale vikepliktsregler hindre en konflikt mellom gående som går på grønt og kjørende. I mange av kryssene i Trondheim har kjørende og det kryssende gangfeltet grønt samtidig. Når du bruker skiltforskriften som fasit kan det høres ut som bilister kan tute på fotgjengere som går på grønn mann, for å få de til å flytte seg. Men i følge trafikkregelen om anvisning gjelder altså grønn mann foran vanlig grønt lys, og bilistene må vente til de som lovlig krysser i gangfeltet har kommet seg over. Spørsmålet blir da, gjelder skiltforskriften foran trafikkreglene, eller omvendt? Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Gjelder ikke grønt lys uansett kun om man følger veien, og ikke dersom man skal svinge av eller over veien? Hvis ikke bryter vel venstresving ved grønt lys også sammen, da begge retninger har grønt lys samtidig, og noen altså må vike. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 (endret) Normalt skal andre trafikklys og/eller normale vikepliktsregler hindre en konflikt mellom gående som går på grønt og kjørende. I mange av kryssene i Trondheim har kjørende og det kryssende gangfeltet grønt samtidig. Når du bruker skiltforskriften som fasit kan det høres ut som bilister kan tute på fotgjengere som går på grønn mann, for å få de til å flytte seg. Men i følge trafikkregelen om anvisning gjelder altså grønn mann foran vanlig grønt lys, og bilistene må vente til de som lovlig krysser i gangfeltet har kommet seg over. Spørsmålet blir da, gjelder skiltforskriften foran trafikkreglene, eller omvendt? Jeg antar du mener at det er det langsgående gangfeltet som har grønt lys (Altså det en kjørende som kjører på grønt vil krysse om han foretar en sving i krysset fremfor å kjøre rett frem) Tidligere var det en regel som sa at den som skal svinge har vikeplikt for gående og syklende der det svinges inn. Denne regelen ga entydig vikeplikt for alle som gikk/syklet over vegen på grønn mann. Denne regelen (trafikkreglene paragraf 7, 3. ledd) ble endret i en endring som ble påstått å være kun klargjørende, som som åpenbart nå ikke dekker alle de samme situasjonene den før gjorde. Ditt spørsmål om skiltforskriften gjelder foran trafikkreglene er ikke svært relevant. Reglene angir at lys overstyrer skilt som i sin tur overstyrer generelle regler, men for at noe slikt skal være relevant må det aktuelle lyset eller skiltet ha regler som faktisk kommer i konflikt med alminnelige regler som skal overstyres. For fotgjengerlyset er det nå engang slik at det sier ingenting om kjørendes vikeplikt, og dermed kan det heller ikke overstyre regler om vikeplikt. Endret 23. april 2015 av sverreb 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Gjelder ikke grønt lys uansett kun om man følger veien, og ikke dersom man skal svinge av eller over veien? Hvis ikke bryter vel venstresving ved grønt lys også sammen, da begge retninger har grønt lys samtidig, og noen altså må vike. Antar du mener grønt lys på hovedlyssignal (I.e. vanlig rødt/gult/grønt lys) Skiltforskriftens beskrivelse av betydningen av grønt lys er at det da er lov å krysse stopplinjen, ikke noe annet. D.v.s. vanlige trafikkregler gjelder og man må vike for trafikk fra høyre. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 23. april 2015 Del Skrevet 23. april 2015 Gjelder ikke grønt lys uansett kun om man følger veien, og ikke dersom man skal svinge av eller over veien? Hvis ikke bryter vel venstresving ved grønt lys også sammen, da begge retninger har grønt lys samtidig, og noen altså må vike. Grønt lys betyr at du kan kjøre inn i krysset; du har fortsatt vikeplikt etter vanlige regler når du er inne i krysset. Dvs. høyreregel for møtende trafikk ved venstresving. Imidlertid, så står det (underforstått) i trafikkreglenes §9 at bil ikke har vikeplikt for gående i lysregulert gangfelt (eller rettere sagt; bilen får pålagt vikeplikt for fotgjenger i gangfeltet bare når det ikke er lysregulert), så det er ingen "vanlig" vikepliktregel å falle tilbake på. (etter at regelen om vikeplikt overfor gående/syklende der det svinges inn ble fjernet/endret.) § 9.Særlige plikter overfor gående 2. Kjørende som krysser gangveg eller fortau, har vikeplikt for gående. Det samme gjelder kjøring på gågate eller gatetun. Ved gangfelt hvor trafikken ikke reguleres (av politi eller) ved trafikklyssignal, har kjørende vikeplikt for gående som befinner seg i gangfeltet eller er på veg ut i det. §7. Vikeplikt 3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet. (tidligere lød denne omtrent slik: "kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende der det svinges inn.") Dagens regel sier at man har vikeplikt for gående og syklende som skal rett fram "på kjørebanen eller vegens skulder", men derimot ikke for gående (eller syklende...) som skal rett fram på fortau avbrutt av gangfelt og kryssende vei (krysser du over selve fortauet har bilen vikeplikt, men altså ikke når fortauet går over til gangfelt og tilbake til fortau igjen...). Du har heller ikke vikeplikt for syklende (men for gående, ref. §9 angående gangveg, sitert over) på gang/sykkelvei som er adskilt fra bilveien. For kjørende (syklende) på paralell sykkelvei står det forøvrig tydelig (Trafikkreglene §7, 4.ledd: "Kjørende som vil inn på eller krysse veg fra sykkelveg, gangveg, eller fortau, har vikeplikt for trafikant på vegen") at disse har vikeplikt for kryssende trafikk. §7, 4.ledd står ellers i direkte motstrid til Sealions påstand om at grønn mann også gjelder syklister (disse er jo "kjørende som vil (...) krysse veg fra (...) fortau".) -noe som heller ikke støttes av teksten i skiltforskriften (sitert tidligere i innlegg #26; "Grønt signal betyr at gående (syklende/kjørende er ikke nevnt...) kan krysse kjørebanen."). Vi var ellers innom samme problemstilling fra innlegg #27 og utover i denne tråden. 2 Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 24. april 2015 Del Skrevet 24. april 2015 Alt det Inge Rognmo har utledet tyder på at for å sykle mest mulig sikkert, så må man holde seg i veibanen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå