Jakoozie Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 (endret) Hei! Jeg har tidligere eid en vanlig Kindle uten lys, Kindle paperwhite, og nå en Kindle voyage. Da jeg fikk paperwhiten husker jeg at ble overrasket over at Amazon anbefaler å ha høy lysstyrke i skjermen hvis man er i et lyst rom, og lav lysstyrke hvis man er i et mørkt. Dette prinsippet gjelder jo for alle vanlige lcd-skjermer, som vanlige nettbrett og mobiler bruker. Men Kindle bruker jo e-ink-teknologi. Å lese med Kindlen i dagslys er jo helt uproblematisk, faktisk er det da den er best. En Kindle uten lys fungerer i praksis som papir. Eneste gangen du egentlig trenger bakbelysning er hvis du er i et mørkere rom, for at du i det hele tatt skal kunne lese det som står. Men likevel råder de deg til å bruke høy lysstyrke i lyse rom. På paperwhiten styrte jeg bare lyset selv, og hadde det av hvis jeg hadde leselampe/var ute i dagslys. Men voyage har jo auto brightness, som jeg tenkte var en genial ide. Problemet er at den følger rådene til Amazon, og basically alltid har lysstyrke på. (og skrur opp lysstyrken hv is jeg sitter med en leselampe, som egentlig er helt ulogisk.) Dette bruker igjen ekstra batteri, og når jeg først har naturlig lys foretrekker jeg å ha lyset av, fordi det ser mer naturlig ut. (lyset gjør at skjermen blir blå og rar). Så da må jeg holde på å stille opp og ned manuelt. Uansett er ikke dette et stort problem, men jeg lurer på om andre har tenkt på det samme, og lurer på hva Amazon holder på med. Endret 20. april 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Det jeg har tenkt på er at Kindle Paperwhite er svindel. Uansett hvordan jeg stiller på lysstyrken er skjermen grått på grått. Papiret finnes ikke hvitt, og teksten finnes ikke svart. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 20. april 2015 Forfatter Del Skrevet 20. april 2015 Mulig du har rett, dette er noe de har fikset på med voyage. Muligens er det derfor de har så høy lysstyrke, for å få skjermen til å se hvitere ut. Jeg bryr meg ikke om der, at den er litt pergamentfarget er greit for meg. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Hvis du trenger lys, men det er forholdsvist lyst bør du ha høy styrke. Hvis du trenger lys og det er mørkt, bør du ha lav styrke. Hvis det er så lyst at du ikke trenger lys, skrur du av lyset. Lenke til kommentar
Jakoozie Skrevet 20. april 2015 Forfatter Del Skrevet 20. april 2015 (endret) Hvis du trenger lys, men det er forholdsvist lyst bør du ha høy styrke. Hvis du trenger lys og det er mørkt, bør du ha lav styrke. Hvis det er så lyst at du ikke trenger lys, skrur du av lyset. Ja, du er inne på noe der. Er egentlig enig, men jeg vil si at man i flesteparten av tilfeller ikke vil trenge høy lysstyrke. Men auto brightness-innstillingen virker ikke smart nok til å forstå dette. Og det er noe litt selvmotsigende med å si "hvis dutrenger lys, men det er forholdsvist lyst" ... Hehe. Selv om jeg forstår hva du mener. Har lest meg litt opp nå, og auto brightness-en til Voyagen skal visst ta hensyn til de manuelle justeringer du gjør når den velger hvilken brightness som er best. Så for min del er det sikkert lurt å bare stille ned manuelt, og så vil den forhåpentligvis "lære" hva jeg liker. Awesome lesebrett forresten! Fikk den importert fra USA, og selv om den koster mye er den bedre enn Paperwhite på alle områder. En ting som ikke nevnes nok i anmeldelser er hvor digg det er å ikke ha noen kant mellom skjermen og rammen nå. Høres merkelig ut kanskje, men jeg har alltid irritert over smulene og støvet som samler seg i kanten der, og er umulig å fjerne. Det problemet er vekke. I tillegg er den jo vesentlig lettere og tynnere, som er en stor fordel med denne typen enhet, og jeg digger de fysiske bla-knappene. Skjermen er også litt skarpere, men her merker jeg ikke så mye. Endret 20. april 2015 av Jakoozie Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Jeg er helt enig i både mangelen på kant og de fysiske knappene. Merkelig hvor mye det er verdt å lese mer komfortabelt... Men så leser jeg veldig mye også... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå