Elefantmesteren Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Håndavhugging har de sikkert lært av muslimene, om de ikke selv var først ute. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Er ikke akkurat noe godt utgangspunkt å bygge en sivilisasjon når det plutselig dukker opp noen hvite menn og kidnapper 12 millioner mennesker for så bruke dem som slaver i et par århundre. Må ikke glemme det heller. Europeerne tok ikke slaver selv, de byttet det til seg fra afrikanske slaveeiere som allerede hadde etablert slavehandelen. Det gjør da vel ikke saken noe bedre... Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Det gjør da vel ikke saken noe bedre... Nope, det mente jeg heller ikke. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Det er selve arvesynden, og de som idag driver med slikt i Africa er selvfølgelig helt uskyldige de har tross alt kunn blitt utsatt for negtiv påvirkning utenfra. Jeg kjøper ikke arvesynden. Alle må ta ansvar for sine egne handlinger. Geir 2 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Jeg kjøper ikke arvesynden. Alle må ta ansvar for sine egne handlinger. Geir Det er vel akkurat der jeg syns det skurrer litt med argumentasjonen om at "Europa" har ansvar for afrikanerne, og DERFOR må la dem slippe inn. Jeg syns de selvfølgelig bør få slippe inn alle som vil, men kan ikke se at dette kan begrunnes med at Kong Leopold hugde av hender der nede for over hundre år siden. 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Godtar man ikke arvesynden må man også droppe "arveglorien" folk snakker om her. "Våre forfedre bygde landet så vi fortjener det vi har fått". Hadde Afrikanere hatt samme muligheter som Europeere hadde jeg vært enig i at man kan snakke om at alle har ansvar for egen lykke, men når de har blitt fratatt mulighetene blir det noe søkt. Løsningen? Aner ikke. Endret 21. april 2015 av Audun_K 1 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 De har tonnevis av våpen nede i afrika, burde da gå an for folk å kjempe for å innføre en bedre stat. 2 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Herregud. Over og ut. 2 Lenke til kommentar
Elefantmesteren Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Vi hadde da kriger her i europa også for å vinne friheten. Så klart det krever noen offer, men sluttresultatet kunne bli såpass mye bedre en dagens situasjon at det er verdt det. 3 Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Godtar man ikke arvesynden må man også droppe "arveglorien" folk snakker om her.Utvilsomt, der er ikke noe grunnlag for hverken den ene eller den andre. De har tonnevis av våpen nede i afrika, burde da gå an for folk å kjempe for å innføre en bedre stat. De har flere tonne våpen i Europa (inkl. Norge) enn i Afrika, men av en eller annen grunn er det kanskje ikke like greit om folk i Norge kjemper for å innføre en bedre stat? Uansett hoppes det lett over detaljen at det er statene som har tonnevis av våpen, begge steder, kanskje for å forhindre at noen prøver å innføre noen bedre stat? Endret 21. april 2015 av Skatteflyktning Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Svenske myndigheter ber nordmenn vente med å flykte fra tyskerne 3 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Det er vel akkurat der jeg syns det skurrer litt med argumentasjonen om at "Europa" har ansvar for afrikanerne, og DERFOR må la dem slippe inn. Det er ikke mitt argument. Derimot mener jeg at det er en del av forklaringen på hvorfor Afrika har et godt stykke å gå enda. Men folk sa jo det samme om asiatiske land for 50 år siden, og se hvordan de har klart seg, med Kina og tigrene i spissen og tigerungene på slep. Det vi trenger er noen markedsliberale afrikanske tigre som kan sørge for velstand, og så vil borgerrettighetene følge etter. Ironisk nok er det Kina som står for denne utviklingen i Afrika ved å handle med dem, mens vi i vest okker og bærer oss og vet ikke hva vi skal ta oss til. Geir Endret 21. april 2015 av tom waits for alice 1 Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Ironisk nok er det Kina som står for denne utviklingen i Afrika ved å handle med dem, mens vi i vest okker og bærer oss og vet ikke hva vi skal ta oss til. Enig med alt du sa, men at vi okker og bærer oss er vel ikke sant. Vi kaster jo milliarder etter dem, men det blir jo aldri nok. Så jeg vet ikke hva som må til for å afrika til å fungere jeg nei. Mulig milliardene havner i feil hender også. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Enig med alt du sa, men at vi okker og bærer oss er vel ikke sant. Vi kaster jo milliarder etter dem, men det blir jo aldri nok. Så jeg vet ikke hva som må til for å afrika til å fungere jeg nei. Mulig milliardene havner i feil hender også. Man kan vel kanskje argumentere for at det er nettopp derfor vi okker og bærer oss, fordi vi hiver milliarder etter dem, uten at det virker etter hensikten. Geir Lenke til kommentar
Valdres 101 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Dette er i alle fall gode tider for alle som arbeider med nødhjelp. Hver eneste gang det skjer en eller annen katastrofe, så dukker lederne for blant annet Redd Barna, UNICEF, Flyktningshjelpen og så videre opp i media for å snakke om hvor forferdelig verden er. Disse lederne kan se frem til enda høyere million-lønninger, ettersom antall donasjoner (både fra privatpersoner, og fra myndighetene) hopper i været sammen med antall flyktninger (eller lykkejegere) som alltid dukker opp i kjølvannet av alle disse situasjonene som skjer rundt omkring i verden. 1 Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Har du sjekka tallene for hvor mye som går til hjelp vs. admin i denne typen organisasjoner? Eller prater du bare basert på at du føler det er sånn? Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Det er vel akkurat der jeg syns det skurrer litt med argumentasjonen om at "Europa" har ansvar for afrikanerne, og DERFOR må la dem slippe inn. Det er ikke mitt argument. Stemmer, det er kommentarer omkring Audun_Ks argument Derimot mener jeg at det er en del av forklaringen på hvorfor Afrika har et godt stykke å gå enda. Men folk sa jo det samme om asiatiske land for 50 år siden, og se hvordan de har klart seg, med Kina og tigrene i spissen og tigerungene på slep. Det vi trenger er noen markedsliberale afrikanske tigre som kan sørge for velstand, og så vil borgerrettighetene følge etter. Ironisk nok er det Kina som står for denne utviklingen i Afrika ved å handle med dem, mens vi i vest okker og bærer oss og vet ikke hva vi skal ta oss til. Geir Jeg syns det som er illustrerende med Asia er at de landene som har hatt en raskest utvikling og oppnådd best resultater er nettopp de landene som har utviklet seg i liberal rettning (Japan, Korea, Singapore og Hong Kong, med Kina som siste som har gått i denne rettningen). Kontrasten mellom Nord og SørKorea kunne neppe ha vært større. På den andre siden har man demokratiske land som India, som ikke ser ut til å endre seg stort. Problemet ser ikke ut til å bestå i hvorvidt landet er demokratisk, eller ikke, men hvorvidt land blir mer, eller mindre liberale. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Har du sjekka tallene for hvor mye som går til hjelp vs. admin i denne typen organisasjoner? Eller prater du bare basert på at du føler det er sånn? Lederne for de internasjonale organisasjonene har godt betalt for strevet. Det er sånn man får dyktige folk. Men ser vi på tallene ser vi: UNICEF: 2,7% av samlede inntekter går til administrasjon, 7,1% til fundraising. Altså går 90,2% til hjelpearbeidet. Lederlønnen er 0,09% av utgiftene eller 3,6% av administrasjonskostnadene. Redd Barna: 4,8% adminstrasjon, 4,1% fundraising. Det betyr 90,9% til hjelpearbeidet. Lederlønnen er 0,06% av utgiftene, eller 1,2% av administrasjonskostnadene. Kilde: www.charitynavigator.org Geir 1 Lenke til kommentar
inkognym Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 UNICEF Norge har en formålsprosent på 71 %. Dersom du er fornøyd med at 1 av 3 kroner du gir bort blir borte på veien, så kan du gjerne gi penger til organisasjonen. http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/organisasjon/vis/100 Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Det er bare en måte å løse problemet på. Danne en blokade innenfor de nasjonale havområdene og send båtene tilbake med makt. Jeg ser ikke at det spekuleres i "Plikten til å bistå et skip/personer i havsnød". Så lenge flyktningene vet at de blir tatt imot dersom de greier å holde seg i live - så gir de seg ikke. Alternativet er å opprette et tidsbegrenset kolonistyre i Afrika med hensikt å lære afrikanerne hvordan siviliserte mennesker styrer et land. Og NEI! jeg mener ikke et kolonivelde som tidligere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå