Gå til innhold

Båtflykninger over middelhavet.

Anbefalte innlegg

Når oljen tar slutt så vandrer norske borgere ut igjen. Folk vandrer alltid inn når landet blir rik og stikker igjen når landet blir fattig.

Jeg har vært med å bygge landet i 40 år (mine foreldere og forfredre før det) og jeg begynnte, før vi fikk inntekter fra oljen. Det var da ingen masseutvandring fa Norge da. Knapt noen som utvandret på 50, 60 og 70 tallet. Men noe "bevegelse" mellom våre naboland har det vært. Så dette du kommer med, er "tullprat":

Tullprat. Hva prater du om da?

http://www.tv2.no/a/3501261

Dessuten så har Norge ikke heller nok mat til 5 millioner mennesker. Man kan ikke drive med jordbruk hele året heller. Hørt om vinter? Maten i Norge er importert fra Asia, Afrika, Sør-Amerika og Sør-Europa. Norge er fattig på matressurser og klarer garantert ikke å produsere mat til 5 millioner mennesker året rundt.

Norge har vanvittig store matressurser. Vår sjømateksport tilsvarer 37 millioner måltider - hver dag. Av en eller annen grunn "glemmer" mange dette når det er hensiktsmessig.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men all PR er god PR. Det gjelder også kritikk, spesielt når den kom i etterkant av sympatien.

Norske statsborger har veldig mye sympati for andre mennesker. Arbeiderpartiet kommer garantert til å vinne neste stortingsvalg. Det er jeg skråsikker på. Majoriteten i Norge vil ha nye statsborgere og derfor stemmer de arbeiderpartiet :D

Jonas Gahr Støre er på rett vei i denne reportasjen..

http://www.tv2.no/v/918005/

På under 11 timer gikk du fra:

"Jeg har en følelse av at Rødt kommer til og vinne Stortingsvalg 100% neste gang."

til

"Arbeiderpartiet kommer garantert til å vinne neste stortingsvalg. Det er jeg skråsikker på."

Lenke til kommentar

Norge var heller ikke fattig på 50-, 60- og 70-tallet, så sammenligningen holder ikke.

Du snakket om 1950, 1960 og 1970. Jeg snakket om en 1800 tallet. 1800 tallet var en tid da Norge var fattig.

Norge er fortsatt fattig når det gjelder mat resurser. Uten import av mat fra utlandet så ville befolkningen i Norge ha sultet ihjel. Alt av eksotiske frukt og grønnsaker dyrker man ikke i Norden. Til og med Eldorado tunfisk i boks importeres fra Vietnam. Mye av norsk kjøtt, frukt, grønnsaker og hvete kommer fra utlandet. Uten import av ressurser så ville befolkningen i Norge sultet ihjel.

Gå til butikken å kjøp eldorado tunfisk i boks. Det står made in Vietnam. Takket være oljen har Norge muligheten til å importere masse mat fra utlandet. Handel med andre land er Norges viktigste matkilde. Hvis Norge skulle sørge for å brødfø 5 millioner mennesker med norsk jordbruk. Da ville veldig mange mennesker ha sultet ihjel.

Se på Russland! Mange mennesker i Russland sulter ihjel fordi det er ikke mulig å brødfø befolkningen med Russisk jordbruk. Russlands viktigs matkilde var import og handel av mat fra utlandet. Dette gjelder også Norge. Det er ikke mulig å kjøpe sukker, salt, frukt og grønnsaker i Russland lenger på grunn av vestlige sanksjoner. Tenk hvis Norge får sanksjon av andre land. Tror du faktisk at Norge ville ha klart å brødfø 5 millioner mennesker med norsk jordbruk og uten import av mat fra utlandet?

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Norge var heller ikke fattig på 50-, 60- og 70-tallet, så sammenligningen holder ikke.

Det var Rioter som sa at Norge uten olje blir fattig og folk vil utvandre. Da ble det poengtert at Norge har vært "uten" olje tidligere. Vi visste ikke at det var olje tilgjengelig. Uten at Norge var fattig av den grunn eller at folk reiste ut av landet.

Rioter er et troll som sier de mest idiotiske ting med en tenårings skråsikkerhet og som skifter mening ofte. Det er samme bruker bak kontoene Fjell, Mopi, Pai, Jauboi, Jorin, FreedomAsia, TopGun11 og Ritu. Det tar ikke lang tid før nåværende kontoen

blir forlatt og en ny blir opprettet.

Det vi ser nå er vel et ynkelig forsøk på å fremstå som "profet", en som kan spå fremtiden og vite hva verdensmaktene vil foreta seg og en som vet hvordan økonomien utvikler seg. Jeg vet ingenting om hva som kommer til å skje, men jeg vet utmerket godt at personen bak kontoen "Rioter" ikke vet noe mer enn meg!

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg siktet til Friluftkar, og har ingen plan om å diskutere med Rioter. Når det er sagt var ikke Norge spesielt fattig på 1800-tallet heller.

Kommer jo litt ann på hvordan det defineres og hvem/hva en sammenligner med. Men folk frøs i hel på vinterene. Og på 17 - og 18 tallet gikk "pensjonister" (folk som ikke kunne bidra mer) opp i fjellet, eller ble hjulpet opp og utfor fjellskrenter, fordi de ikke hadde råd til å fø på gamlingene. At noen som var noe bedre stillt, klarte å skrape sammen penger til overfarten til USA, hjalp hele samfunnet. Det var nok i første rekke mangel på mat og ikke midler, som fikk folk til å reise ut. Men Norge var vel blandt de fattigste landene her i Europa. Så da er det jo et spørsmål, om hva du mener med "ikke fattig".

Og uansett - det var ingen andre land som betalte båtreisen til USA og besørget bolig og underhold i 10 - 15 år, eller mer. Det er det som diskuterers i denne tråden!

Skal Norge betale reise, for å få 10 tusen båtflyktninger til Norge, brøfø dem i x-antall år og med lommepenger og mat. Senere betale for bolig, dyrt innbo og "lommepenger" i x-antall år og håpe på at noen av dem gidder å få seg en jobb. Og dette på bekostning av nordmenn, som har det vanskelig. Vi har ingen forpliktelser ovenfor resten av verden! Men når våre folk og Norge er i varetatt, kan vi bidra av eventuelt et overskudd, helst i deres del av verden.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Sammenlignet med i dag var alle land på 1800-tallet fattige, helt klart, men jeg ser ikke hvorfor det er en naturlig sammenligning. Sammenlignet med resten av verden på den tiden var ikke Norge et fattig land.

Når vi snakker om relativ fattigdom, så er det akkurat det vi har i Norge. Sammenlignet med andre nordmenn finnes det fattige i Norge, javisst. Sammenlignet med ordentlig fattige land så har vi ikke det. Relativt sett vil vi alltid ha fattige i Norge, så det du sier er egentlig at vi aldri noensinne skal hjelpe andre enn nordmenn.

Jeg forstår meg heller ikke på alt dette snakket om ansvar, skyld og forpliktelse. Nei, vi har kanskje ingen forpliktelse til å hjelpe. Hva så? Jeg kan ikke se at vi har noen forpliktelse til å hjelpe 'fattige' i Norge heller, men vi gjør det likevel.

Hvis jeg ser et barn som har gått seg bort så hjelper jeg til, og det regner jeg med de fleste andre ville gjort også. Hvis jeg ser at noen blir mobbet eller banket opp så bryter jeg inn selv hvis det ikke er en stor risiko for meg selv, hvis det er det ringer jeg heller politiet. Det er ikke min skyld at barn ikke klarer å holde styr på hvor de er, eller at folk er kjipe mot hverandre. Jeg har ikke et ansvar for folk jeg ikke kjenner sine handlinger. Jeg hjelper til likevel, og det er en helt naturlig ting å gjøre. Fordi jeg kan, og de ikke kan.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...