Gå til innhold

Båtflykninger over middelhavet.


Anbefalte innlegg

 

Uansett så forklarer denne artikkelen veldig godt hva som foregår i Sverige på grunn av masse innvandring.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Vi-bor-alle-i-samme-by_-men-ikke-i-samme-verden-8021162.html

 

Vi ser samme fenomen blant assyrerne i den artikkelen som blant pakistanerne i England. De kommer fra de samme landsbyer, og endog de samme slekter, og søker sammen i det som i praksis blir enkulturelle ghettoer. Det fører til at hjemstedets skikker overlever, og også at lojaliteten til familie/klan (og i tilfellet ungdom, til gjenger) blir sterkere enn til samfunnet rundt dem. Jeg ser ordføreren satser på barna og på utdanning, og over tid er dette eneste farbare vei, men de unge havner i voldsomme lojalitetskonflikter.

 

Interessant nok er disse assyrerne kristne. Allikevel ser man opptøyer, mafia, trygdesvindel og alle de andre problemene vi ofte forbinder med muslimske asylsøkere. (Og med katolikker i USA for hundre år siden...) "Utenforskapet" bekjenner seg ikke til noen religion...

 

Geir :)

 

 

Religion har mest å si for terrorisme. Det spiller ingen rolle om tyver og kriminelle har religion eller ikke. De er tyver uansett. Mye av tyveri i Norge oppstår på grunn av borgere fra Europa unionen som kommer til Norge. Poland, Romania osv. Tyveri vil eksistere uansett selv om hele jordkloden blir ateister :D

 

Når det gjelder innvandring så synes jeg at Norge burde skape integreringsjobber. Denne jobben går ut på at en godt integrert norsk statsborger lærer nye innvandrer norsk språk og kultur. Månedslønnen kan da være på 22000 kroner. Denne godt integrerte personen kan være en kinesisk innvandrer eller en etnisk norsk person. Norge har høy arbeidsledighet så hvorfor ikke skape jobber og integrere Norges nye landsmenn, mens man er igang.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/--Vi-kan-sy-en-ferdig-bunad-pa-en-halvtime_-bare-vi-har-mal-8019187.html

 

Politikerne i Norge forventer at innvandrer skal integreres gjennom norsk kurs hos NAV. Dette fungerer ikke i det hele tatt. NAV er et drittsystem og burde legges ned. NAV integrerer ingenting og norsk kurs er bortkastet penger. Kan like gjerne bytte norsk kurs med 5 år skolegang istedenfor.

Endret av Rioter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal pensum være på arabisk eller noe slikt, da? Språket MÅ de lære seg. Jeg aner ikke om NAVs norskkurs er av god kvalitet, men norskkurs må til, uansett.

Noe sier meg at en slik "integrerinsstilling" krever noe utdannelse. Tviler på at du kan dra inn VGS-dropouts til en slik jobb uten at de får en viss tid på skolebenken selv. Dette høres ut som en typisk bachelorgrad, hvertfall om man ønsker kompetente folk.

Lenke til kommentar

 

Vi kan ikke bedrive "opprydningsarbeid" i århundrer. Når det tilsynelatende er viktigere å kutte hverandre med matcheter enn å bygge landet er det ikke mye vi kan gjøre...

 

Forøvrig må vel afrikanerne tilsvarende stå til rette for de interne krigene - det er ikke noen forskjell på om en europeer "stjeler" fra en afrikaner, enn at to afrikanere stjeler fra hverandre.

Hvilke afrikanere snakker du om? Her er land som i følge Verdensbanken hadde positiv økonomisk vekst i 2013. BNP er vel de nærmeste man kommer en definisjon på å 'bygge landet', hvis man bare skal bruke ett enkelt tall. Så:

 

<snip>

 

At det er økonomisk vekst betyr ikke at det jeg sa er feil. Det går fint an å krige og sloss samtidig som landets BNP går opp.

 

...men si du har rett, BNP går opp i de aller fleste landene der nede. Hvorfor får de da støtte fra resten av verden når de allerede greier seg bra med sin økonomiske vekst?

Lenke til kommentar

Skal pensum være på arabisk eller noe slikt, da? Språket MÅ de lære seg. Jeg aner ikke om NAVs norskkurs er av god kvalitet, men norskkurs må til, uansett.

 

Noe sier meg at en slik "integrerinsstilling" krever noe utdannelse. Tviler på at du kan dra inn VGS-dropouts til en slik jobb uten at de får en viss tid på skolebenken selv. Dette høres ut som en typisk bachelorgrad, hvertfall om man ønsker kompetente folk.

 

Man trenger ikke mastergrad eller høyskole utdannelse for integrering.Hva er verdt mer for deg?

1. En tysker som har tatt mastergrad utdanning i Norge, men som kun har bodd i Norge i 6 år. Snakker gebrokkent norsk.

 

2. En innvandrer som er født i Norge. En innvandrer som prater flytende norsk, har utdanning og kjenner norsk kultur godt.

 

Selvfølgelig skal man ikke ha dropouts, men kravene kan være følgende.

- Fullført 13 års skolegang. Dette vil si 7 år barneskole, 3 år ungdomskole og 3 år videregående.

 

Hva er viktig for deg?

- En sykepleier som har tatt sykepleie utdannelse, men som prater gebrokkent norsk

- En sykepleier som har tatt sykepleie utdannelse, men som prater flytende norsk

 

Du prøver å byråkratisere noe så enkelt som integrering. Man må ikke ha mastergrad utdannelse for å integrere seg inn i Norsk samfunn. Integrering handler om kultur, språk og mennesker. Integrering handler ikke om utdannelse. Tenk deg at du putter 30 nye innvandrere inn i en skole med en lærer som har mastergrad utdanning i pedagogikk og inkludert lærer utdanning. Tror du disse innvandrene blir intergrert i norsk samfunn?

 

Putt 30 muslimer inn i en skoleklasse. Tror du disse muslimer blir superintegrert selv om man har en lærer med mastergrad utdanning? Ja muslimene vil lære norsk, men de vil ikke ta inn norsk kultur. Slik går det når man skal byråkratisere noe så enkelt som integrering. Bare fordi en person har universitets utdannelse betyr det ikke at de er integrert i norsk samfunn. Det finnes mange utenlandske studenter som tar utdanning i Norge.

 

Når man tenker som deg så oppstår dette problemet i Norge.

http://www.nrk.no/norge/store-sprakproblemer-blant-sykepleiere-1.12150110

 

Hadde jeg fått styre utdanningen i Norge ville jeg gjort følgende.

1. Helsesekretærer/Helsefagarbeidere med videregående utdannelse kan videreutdannes til sykepleier etter 3 års arbeid. Fordi disse 2 yrkene har allerede kvalifikasjoner som kreves for å bli sykepleier.

 

2. Sikkerhetsvakt AKA vekter med videregående utdannelse kan ta utdanning i livvakt/bodyguard etter 3 års arbeid.

Etter bodyguard utdanning kan vedkommende utdanne seg til politi betjent etter 3 års arbeid.

 

OSV OSV OSV! Jeg tror dere forstår poenget :D

 

Problemet med utdanning i Norge er at man først tar et yrkesfag også stopper det opp. Det er ingen muligheter for videreutdanning i samme kategori. For å komme seg videre må man ta opp generell studiekompetanse som består av.

 

- Matte, historie, norsk, og naturfag

 

Fag som man allerede har drevet med i 7 år på barneskolen, 3 år på ungdomskolen og på yrkesutdanning i videregående. Elevene lærer heller ikke noe nytt. Det eneste de gjør på generell studiekompetanse er å repetere ting de har lært fra før av. Generell kompetanse er helt unødvendig for videreutdanning innenfor samme kategori. Hva er vitsen????

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

At det er økonomisk vekst betyr ikke at det jeg sa er feil. Det går fint an å krige og sloss samtidig som landets BNP går opp.

 

...men si du har rett, BNP går opp i de aller fleste landene der nede. Hvorfor får de da støtte fra resten av verden når de allerede greier seg bra med sin økonomiske vekst?

Det er et helt annet spørsmål. Du sa at det er viktigere for afrikanere å kutte hverandre med macheter enn å bygge opp landet. Jeg presenterte en liste med land som i større eller mindre grad er i ferd med å bygges opp, så nå antar jeg det er din tur til å dokumentere macheteangrep. Gjerne fra nyere tid enn 1994.

 

Litt av poenget er at det ikke er noe 'de'. I Afrika finner man de aller fattigste land i verden. Man finner også land som er sammenlignbare med f.eks. Tyrkia og Mexico. Man finner land der aids er svært utbredt, og man finner land der aids ikke er et stort problem. Man finner brutale diktaturer og velfungerende demokratier. Noen trenger hjelp, andre ikke.

 

Økonomisk vekst er heller ikke ensbetydende med at ting er bra. Tsjad opplever moderat sterk vekst, men utgangspunktet er håpløst og de er fortsatt utrolig fattige. I tillegg er landet gjennomsyret av korrupsjon og politisk vold. Så ja, de trenger hjelp. Og nei, 'de' kan ikke fikse det selv, for vanlige folk har ingenting de skulle ha sagt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politikerne i Norge forventer at innvandrer skal integreres gjennom norsk kurs hos NAV.

Det er feil innvandrer går på norsk kurs som drives av kommuner. Skolen de går på kalles voksenopplæring.

Nav har lite med selve norsk opplæringen å gjøre.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Her er et annet bilde fra Nairobi:

 

Ja, Kenya er som jeg sa i en tidligere post rammet av stor fattigdom. Kontrastene er store. Nettopp derfor skal vi handle med dem, og slik gi dem mulighet til å bygge velstand også for den delen av befolkningen som nå henger etter. Det fine med handel er at det gavner begge parter.

 

Nå er en av de store bremseklossene at mye av Kenyas sysselsetting er basert på manuelt jordbruk. De trenger den samme utviklingen som vi har hatt, der stadig færre bønder produserer stadig mer, og dermed frigjør arbeidskraft til annen produksjon, og gjør bonden istand til å leve av sitt virke.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Skal pensum være på arabisk eller noe slikt, da? Språket MÅ de lære seg. Jeg aner ikke om NAVs norskkurs er av god kvalitet, men norskkurs må til, uansett.

 

Språkopplæring må nødvendigvis ta morsmålet til hjelp. De må jo begynne et sted, og morsmålet er det de behersker best. Erfaring fra skolen viser da vel også at de som også får morsmålsundervisning raskest lærer seg norsk og andre fag.

 

Noe sier meg at en slik "integrerinsstilling" krever noe utdannelse. Tviler på at du kan dra inn VGS-dropouts til en slik jobb uten at de får en viss tid på skolebenken selv. Dette høres ut som en typisk bachelorgrad, hvertfall om man ønsker kompetente folk.

 

 

Da er det strålende at vi her i landet har en "overproduksjon" av høyskole- og universitetsutdannede, mange av dem innvandrere, så om vi oppretter stillingene så har vi folk til å fylle dem.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Hvordan lærte man seg da morsmålet?

 

Over mange år, og som en dyd av nødvendighet. Nyfødte har den fordel at de lærer om trent i takt med behovet for å benytte språket, de kan gå i et par år uten å trenge å si noenting fornuftig. Så går det stort sett i å uttrykke basale behov de neste fire. Og deretter minst ti før vi forventer at de skal uttrykke seg noenlunde "voksent" og ha en god begrepsforståelse.  (Og selv noen år etter det gjør vi gjerne unntak for russen...)

 

Problemet for innvandrere er at vi ikke synes 16 år er en passende tid å lære seg norsk på. Vi tar utgangspunkt i at de alt har brukt de 16 på å lære seg morsmålet og begrepene, og dermed kan plukke opp språk nummer to og tre - inklusive norsk - langt raskere.

 

Som når vi lærer oss engelsk, vil noen si. Nei, ikke helt. Fordi vi møter engelsk alle steder, på TV, kino, internett helt fra barndommen av. Så vi får noen doser av dette også gjennom oppveksten. Om en nordmann flytter til Pakistan og skal lære seg pakistansk, derimot, så kan vi sammenligne. Inklusive de problemer det medfører at kulturelle og andre forskjeller gjør at ikke alle begrepene er like relevant eller betyr akkurat det samme.

 

Og så er det ikke alle innvandrere som er voksne. Mange er barn, og de har ennå ikke full kontroll over morsmålet. Da er morsmålsundervisningen sentral i begrepsforståelsen, fordi det er på morsmålet de er mest språkmektige. Med mindre de er født i Norge av norsktalende innvandrere, da vil norsk være "morsmålet".

 

Begrepsforståelsen er sentral her, å lære begreper (enten et er i matematikk eller andre fag) uten å mestre språket det undervises på er åpenbart vanskelig.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Min er basert på annenhånds informasjon. Et resultat av å være gift med en lærer på en skole med mange innvandrerelever. Den behøver man selvsagt ikke ta for god fisk. Jeg ikke har noen sterk personlig oppfatning av dette.

 

Men wikipedia-artikkelen du linker til nevner et par av de relevante problemene:

 

Early immersion students "lag behind" their monolingual peers in literacy (reading, spelling, and punctuation) "for the first few years only". However, after the first few years, the immersion students catch up with their peers.

 

Monolingual peers perform better in sciences and math at an early age, however immersion students eventually catch up with, and in some cases, outperform their monolingual peers.

 

Elever som bare undervises på annetspråket har en tendens til å havne på etterskudd. Så tar de det igjen senere, men det forutsetter at de ikke ramler av før det, slik vi ser en del innvandrergutter gjør. De føler seg som tapere i de årene de ikke helt fikser det.

 

Og så er det verd å merke seg at immersion classes som regel er rettet mot det motsatte publilum, altså folk som har landets språk som morsmål, og som så skal lære seg et språk nummer to. Mens innvandrerne går motsatt vei, og ofte er et mindretall i en språkmektig klasse. Det vi si at vi - om vi holder oss til artikkelens terminologi - snakker om "submersion":

 

In submersion one or two students are learning the L2, which is the L1 for the rest of the class. By analogy, the former are "thrown into the ocean to learn how to swim", in the sense that the special student may lack the necessary language skills to follow the class and understand the subject. Professors may offer extra L2 lessons or a special in-class treatment to the student to compensate that. If they do not, the student may find the lessons too complicated.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

 

Min er basert på annenhånds informasjon. Et resultat av å være gift med en lærer på en skole med mange innvandrerelever. Den behøver man selvsagt ikke ta for god fisk. Jeg ikke har noen sterk personlig oppfatning av dette.

 

Men wikipedia-artikkelen du linker til nevner et par av de relevante problemene:

 

 

Early immersion students "lag behind" their monolingual peers in literacy (reading, spelling, and punctuation) "for the first few years only". However, after the first few years, the immersion students catch up with their peers.

 

Monolingual peers perform better in sciences and math at an early age, however immersion students eventually catch up with, and in some cases, outperform their monolingual peers.

 

Elever som bare undervises på annetspråket har en tendens til å havne på etterskudd. Så tar de det igjen senere, men det forutsetter at de ikke ramler av før det, slik vi ser en del innvandrergutter gjør. De føler seg som tapere i de årene de ikke helt fikser det.

Ja, men det er vel ikke overraskende at noen som slenges uti en klasse de ikke forstår noe som helst av blir hengende etter en stund?

 

Lag.jpg

 

 

Og så er det verd å merke seg at immersion classes som regel er rettet mot det motsatte publilum, altså folk som har landets språk som morsmål, og som så skal lære seg et språk nummer to. Mens innvandrerne går motsatt vei, og ofte er et mindretall i en språkmektig klasse. Det vi si at vi - om vi holder oss til artikkelens terminologi - snakker om "submersion":

 

 

In submersion one or two students are learning the L2, which is the L1 for the rest of the class. By analogy, the former are "thrown into the ocean to learn how to swim", in the sense that the special student may lack the necessary language skills to follow the class and understand the subject. Professors may offer extra L2 lessons or a special in-class treatment to the student to compensate that. If they do not, the student may find the lessons too complicated.

 

Geir :)

Min erfaring er da fra submersion. Det tar da ca 6 mnd før man klarer seg helt greit (tilnærmet flytende) av egen erfaring. Varierer noe med aldre (eldre tar lengre tid). ;)
Lenke til kommentar

 

Politikerne i Norge forventer at innvandrer skal integreres gjennom norsk kurs hos NAV.

Det er feil innvandrer går på norsk kurs som drives av kommuner. Skolen de går på kalles voksenopplæring.

Nav har lite med selve norsk opplæringen å gjøre.

 

 

De havner jo hos NAV. De tar voksenopplæring og får dagpenger fra NAV. Så ja det har alt med NAV å gjøre.

Det er jo luksus! Få gratis norsk opplæring og penger fra NAV. Ikke rart Norge har så store integrerings problemer.

 

https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/%C2%A7+4-6.+Dagpenger+under+utdanning,+oppl%C3%A6ring,+etablering+av+egen+virksomhet+m.v..354595.cms

 

Alle kommuner tilbyr voksenopplæring i norsk og samfunnskunnskap for innvandrere over 16 år. Enkelte innvandrere har plikt til å delta på slik opplæring, men alle voksne innvandrere har anledning til å delta. De som ikke har plikt til å delta må dekke kostnadene selv. Når voksenopplæringen følger forskrift av  19.04.2012 nummer 358 kan den forenes med rett til dagpenger i inntil ett år. Det har ikke betydning for retten til dagpenger om man dekker kostnadene til slik opplæring selv. Grensen på ett år gjelder uavhengig av antallet undervisningstimer i uken, og perioden kan deles opp i bolker. Opphold mellom bolkene teller ikke med, slik at norskopplæringen kan strekke seg ut over ett år.

 

 

Også etter norsk opplæring så havner de igjen hos NAV og får sosial støtte. Dette er ikke integrering, men FAILURE! Dette er segrering og deler Norge inn i forskjellige folkegrupper av innvandrer. Dette fører til at pakistanere, vietnamesere, kinesere, indere, syrere, polske osv omgås kun sine egne grupper av etniske landsmenn. Politikerne fokuserer på segrering og ikke integrering. Et eksempel er Furuset i Norge hvor muslimer kun omgås muslimer. Ta en tur til Furuset i Oslo så skal du få se segrering for deg selv. Ser ikke en eneste hvit etnisk hviting på fotball banen heller.

 

Nye norske landsmenn trenger sosial kontakt med integrerte mennesker i Norge. De trenger mindre kontakt med sine egne etniske grupper. NAV, voksenopplæring og politikerne gjør det motsatte som fører til segrering.

 

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/03/31/1250/Nav/stadig-flere-innvandrere-er-sosialklienter

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

 

Nye norske landsmenn trenger sosial kontakt med integrerte mennesker i Norge. De trenger mindre kontakt med sine egne etniske grupper. NAV, voksenopplæring og politikerne gjør det motsatte som fører til segrering.

Vel, man kan som oftest lite på at politikerne gjør det motsatte av hva som bør gjøres. ;)

Lenke til kommentar

 

Skal pensum være på arabisk eller noe slikt, da? Språket MÅ de lære seg. Jeg aner ikke om NAVs norskkurs er av god kvalitet, men norskkurs må til, uansett.

 

Språkopplæring må nødvendigvis ta morsmålet til hjelp. De må jo begynne et sted, og morsmålet er det de behersker best. Erfaring fra skolen viser da vel også at de som også får morsmålsundervisning raskest lærer seg norsk og andre fag.

 

Noe sier meg at en slik "integrerinsstilling" krever noe utdannelse. Tviler på at du kan dra inn VGS-dropouts til en slik jobb uten at de får en viss tid på skolebenken selv. Dette høres ut som en typisk bachelorgrad, hvertfall om man ønsker kompetente folk.

 

 

Da er det strålende at vi her i landet har en "overproduksjon" av høyskole- og universitetsutdannede, mange av dem innvandrere, så om vi oppretter stillingene så har vi folk til å fylle dem.

 

Geir :)

 

 

Jeg regner ikke med at du mener at vi skal lage pensum på f.eks. arabisk og swahili innen ulike studieretninger? Skal de lære seg språket må de nesten få pensum på norsk - om enn lettlest, og med noen intensivuker i norsk til å begynne med.

 

Joda, vi kan sikkert bruke alle med generelt ganske høy utdanning til dette, akkurat som vi kan ta en med mastergrad i humaniora til å løse fysiske problemer knyttet til diverse brubyggingsprosjekter. (poenget: utdanningen må være relevant, "overskuddspersoner" kan ikke benyttes i de fleste tilfeller).

Lenke til kommentar

Har en følelse av at Arbeiderpartiet kommer til og vinne neste Stortingsvalg.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/solberg-regjeringen/hoeyre-og-frp-sier-nei-til-flere-syria-flyktninger-i-aar/a/23454635/

 

Blå regjering vil ikke ha flyktninger. Folket er hjernevasket. Så folket stemmer rødt neste gang. Bare vent så skal dere få se ved neste stortingsvalg :xmas:

Endret av Rioter
Lenke til kommentar

Jeg regner ikke med at du mener at vi skal lage pensum på f.eks. arabisk og swahili innen ulike studieretninger? Skal de lære seg språket må de nesten få pensum på norsk - om enn lettlest, og med noen intensivuker i norsk til å begynne med.

 

Nei, pensum skal selvsagt være på norsk. Vitsen er jo at de skal fungere i det norske samfunnet. Det jeg sier er at de som får morsmålsundervisning parallelt, også tar fagene på annetspråket bedre. Et par timer på morsmål i uken og kontakt mellom morsmålslærer og faglærere kan hjelpe mange.

 

Joda, vi kan sikkert bruke alle med generelt ganske høy utdanning til dette, akkurat som vi kan ta en med mastergrad i humaniora til å løse fysiske problemer knyttet til diverse brubyggingsprosjekter. (poenget: utdanningen må være relevant, "overskuddspersoner" kan ikke benyttes i de fleste tilfeller).

 

Nå sa jeg ikke vi kunne bruke "alle". Poenget mitt er at vi utdanner akademikere til jobber de er overkvalifisert for i dag, og dels til arbeidsløshet i enkelte fag. Dersom vi oppretter et fag som "flyktningeintegrerer" så vil folk søke det, om lønn og vilkår er fornuftig.  

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har en følelse av at Arbeiderpartiet kommer til og vinne neste Stortingsvalg.

 

Blå regjering vil ikke ha flyktninger. Folket er hjernevasket. Så folket stemmer rødt neste gang. Bare vent så skal dere få se ved neste

 

Godt mulig det, men at det skulle skje pga flyktningeproblematikken er derimot uklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...