Gå til innhold

Båtflykninger over middelhavet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skulle det være hans, eller vårt problem? Det er da DE, som legger ut på båtreisen! Vi truer dem ikke ombord i båtene!

 

 

Nei, vi truer dem ikke ombord. Men vi nekter dem adgang på andre og tryggere måter.

 

Og - til tross for at jeg ikke er kristen - så har jeg sansen for denne:

 

"Jesus tok dette opp og sa: En mann var på vei fra Jerusalem ned til Jeriko. Da falt han i hendene på røvere. De rev klærne av ham, skamslo ham og lot ham ligge der halvdød. Nå traff det seg slik at en prest kom samme vei. Han så ham, men gikk utenom og forbi. Det samme gjorde en levitt. Han kom, så mannen og gikk rett forbi. Men en samaritan som var på reise kom også dit hvor han lå, og da han fikk se ham, fikk han inderlig medfølelse med ham. Han gikk bort til ham, helte olje og vin på sårene hans og forbandt dem. Så løftet han mannen opp på eselet sitt og tok ham med til et herberge og pleiet ham. Neste morgen tok han fram to denarer, ga dem til verten og sa: 'sørg godt for ham. Og må du legge ut mer, skal jeg betale deg når jeg kommer tilbake."

Lukas 10,30-35.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

 

Flyktningene, tilhører IKKE mitt samfunn. Mitt samfunn, er Norge og det norske folk.

Tja, så der er opp til enhver å avgjøre hva som er "mitt samfunn"?

 

I så fall får vi et problem, fordi selvgode og nasjonalistiske nordmenn ikke er "mitt folk". Kan jeg være en del av deres folk (jeg er angivelig renraset nordmann) når chileneren nede i gata og muslimen i kassa på min lokale Meny-butikk er en de av mitt folk?

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er ikke så godt egnet som ørkenkriger, men om du vil bidra på den måten så vær så god. Spørsmålet gjenstår: Hvordan skal da flyktningene komme seg noe sted, siden vi nekter dem å reise på trygt vis...?

 

Geir :)

 

 

Hvorfor skal de noen plass? De klarer å komme seg til den trygge biten innad i landet, og nabolandene om de vil.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal de noen plass? De klarer å komme seg til den trygge biten innad i landet, og nabolandene om de vil.

 

 

Jeg kan vel ikke si annet enn det jeg har sagt hele tiden: FNs Høykommisær har identifisert 380 000 flyktninger ( av de over 3 millioner i utlendighet) som ikke får tilstrekkelig medisinsk hjelp, beskyttelse eller annet i nærområdene. Det er ikke hverken trygt eller levelig for alle. Derfor.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei, den taler ikke for seg selv. Den mangler bakgrunn. Den kan per definisjon ikke tale for seg selv
F.eks 

By July 2013, the Syrian economy had shrunk 45 percent since the start of the conflict. Unemployment increased fivefold, the value of the Syrian currency decreased to one-sixth its pre-war value
.............
As the conflict has expanded across Syria, many cities have been engulfed in a wave of crime as fighting caused the disintegration of much of the civilian state, and many police stations stopped functioning. Rates of theft increased, with criminals looting houses and stores. Rates of kidnappings increased as well. Rebel fighters were seen stealing cars and destroying a restaurant in Aleppo where Syrian soldiers had been seen eating.
........,
 
Criminal networks have been used by both the government and the opposition during the conflict. Facing international sanctions, the Syrian government relied on criminal organizations to smuggle goods and money in and out of the country. The economic downturn caused by the conflict and sanctions also led to lower wages for Shabiha members. In response, some Shabiha members began stealing civilian properties, and engaging in kidnappings.[494]

Rebel forces sometimes rely on criminal networks to obtain weapons and supplies. Black market weapon prices in Syria's neighboring countries have significantly increased since the start of the conflict. To generate funds to purchase arms, some rebel groups have turned towards extortion, theft, and kidnapping
.................
As of March 2015, the war has affected 290 heritage sites, severely damaged 104, and completely destroyed 24. Five of the six UNESCO World Heritage Sites in Syria have been damaged.[614] Destruction of antiquities has been caused by shelling, army entrenchment, and looting at various tells, museums, and monuments.[650] A group called Syrian Archaeological Heritage Under Threat is monitoring and recording the destruction in an attempt to create a list of heritage sites damaged during the war and gain global support for the protection and preservation of Syrian archaeology and architecture.

Flyktningene er ikke et problem, de er kun et symptom. Faktum at begge siden, 4 år inn i krigen, ikke klarer å opprettholde en stat er mye mye verre.

Og videre, f.eks

 

Det ser ut til at det har i lang tid vært et behov for å retegne grensen om Syria, og deres Naboland, og deres nabolands naboer. Det eneste flyktningstrømmen gjør, er å senke presset, selv om alle parter involvert må kjempe til den bitre slutt før krigen er over. Borgerkrigen vil ikke være over før den er over, og det er godt mulig det aller beste hadde vært å stengt Europas grenser intil de har fått kjempet ferdig. Og kanskje kunne FN for en gangs skyld gjordt sin job, som de nekter å gjøre.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle det være hans, eller vårt problem? Det er da DE, som legger ut på båtreisen! Vi truer dem ikke ombord i båtene!

 

 

Nei, vi truer dem ikke ombord. Men vi nekter dem adgang på andre og tryggere måter.

 

Og - til tross for at jeg ikke er kristen - så har jeg sansen for denne:

 

"Jesus tok dette opp og sa: En mann var på vei fra Jerusalem ned til Jeriko. Da falt han i hendene på røvere. De rev klærne av ham, skamslo ham og lot ham ligge der halvdød. Nå traff det seg slik at en prest kom samme vei. Han så ham, men gikk utenom og forbi. Det samme gjorde en levitt. Han kom, så mannen og gikk rett forbi. Men en samaritan som var på reise kom også dit hvor han lå, og da han fikk se ham, fikk han inderlig medfølelse med ham. Han gikk bort til ham, helte olje og vin på sårene hans og forbandt dem. Så løftet han mannen opp på eselet sitt og tok ham med til et herberge og pleiet ham. Neste morgen tok han fram to denarer, ga dem til verten og sa: 'sørg godt for ham. Og må du legge ut mer, skal jeg betale deg når jeg kommer tilbake."

Lukas 10,30-35.

 

Geir :)

 

 

Det var sannelig en flott historie, og jeg skal jammen hjelpe en skadet mann i veikanten eller lignende.

 

Men å hente inn store mengder folk som man vet fører til nye problemer i Norge uten at problemene er i nærheten av å bli løst der de kommer fra, er jeg IKKE for. Det skal godt gjøres å trekke en parallell fra historien din og den situasjonen det er snakk om her. Det er massevis av sånne billige triks i nettdiskusjoner, man henter frem eller dikter opp en historie eller situasjon for å støtte sitt eget syn, men det blir bare fullstendig irrelevant. Hvis man må konstruere en helt annen situasjon for å støtte den første situasjonen, sier det litt om hvor vanskelig det er å støtte den. En slags variant av en stråmann.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var sannelig en flott historie, og jeg skal jammen hjelpe en skadet mann i veikanten eller lignende.

 

Det er hyggelig å høre.

 

Og nei, jeg trenger ikke Bibelen for å støtte mitt moral-syn. Det står støtt på egne bein. Men jeg synes ikke det er en helt annen situasjon. Om den barmhjertige handlingen løste problemet med røvere langs den landeveien sier nemlig historien ikke noe om, og det er nok fordi det ikke er så relevant der. Og det synes jeg heller ikke det er i vår "historie".

 

Og ja, flyktningeinnvandring er hverken problem- eller kostnadsfritt. Vi må nok både plukke fram våre to denarer fra lommeboka, og være forberedt på at det koster mere over tid. 

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Nei, den taler ikke for seg selv. Den mangler bakgrunn. Den kan per definisjon ikke tale for seg selv

F.eks  snip...

 

Javel. Så det var altså ikke bare "derfor krig er krig" allikevel...

 

Edit:

Flyktningene er ikke et problem, de er kun et symptom.

 

Det er antagelig mager trøst for de mest akutt lidende blant flyktningene. Mener du at man ikke skal behandle symptomer? 

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Vi kunne jo alltids symptom behandler Syria:

1. FN gjør jobben sin(5 folkemord allerede)

2. Nabolandene stenger grensen helt, intil de kriminelle gjengene ikke kan smugle inn abstrakt makt

3. Hver faksjon innad i Syria klarer å opprettholde en stat

Dette alene vil stanse flyktningstrømmen fra alle som ikke tror på rene dommedagsprofetier. FN, spesielt, vis de gjorde jobben sin ville stanset 70-90% av dagens flyktningstrøm, da de flykter fordi det bombes i byer og folk blir forfugt på toppen av massekidnappinger fra kriminelle mafiaceller.

 

Men dette ville ikke stanse mafiacellene, eller det faktum at så lenge regjeringen er dårlig vis man bare få en ny borgerkrig, nøyaktig som Irak har vist oss, og ganke mange andre stater. Eller det faktum at hele regionen er ustabil pga et sekstiår med vanstyre. Eller at Soviet/USA/Russland har innvadert og destabilisert Afghanistan.

Litt som at Russia har ingen grunn til å ikke mobbe deres mindre avbryternaboer, fordi ingen er villig til å vise tennene. Det er et problem.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor skulle det være hans, eller vårt problem? Det er da DE, som legger ut på båtreisen! Vi truer dem ikke ombord i båtene!

 

 

Nei, vi truer dem ikke ombord. Men vi nekter dem adgang på andre og tryggere måter.

 

Og - til tross for at jeg ikke er kristen - så har jeg sansen for denne:

 

"Jesus tok dette opp og sa: En mann var på vei fra Jerusalem ned til Jeriko. Da falt han i hendene på røvere. De rev klærne av ham, skamslo ham og lot ham ligge der halvdød. Nå traff det seg slik at en prest kom samme vei. Han så ham, men gikk utenom og forbi. Det samme gjorde en levitt. Han kom, så mannen og gikk rett forbi. Men en samaritan som var på reise kom også dit hvor han lå, og da han fikk se ham, fikk han inderlig medfølelse med ham. Han gikk bort til ham, helte olje og vin på sårene hans og forbandt dem. Så løftet han mannen opp på eselet sitt og tok ham med til et herberge og pleiet ham. Neste morgen tok han fram to denarer, ga dem til verten og sa: 'sørg godt for ham. Og må du legge ut mer, skal jeg betale deg når jeg kommer tilbake."

Lukas 10,30-35.

 

Geir :)

 

Den er fin den, da foreslår jeg at vi tar imot EN flyktning.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...