Gå til innhold

Båtflykninger over middelhavet.

Anbefalte innlegg

Det vil nok påvirke strømmen av båtflyktninger, ja. Og hvor skal de da gjøre av seg? "Ute av syne, ute av sinn"...?

Geir :)

De får flytte hjem eller delta i borgenkrigen. Eller migere til et naboland.

Hadde de råd til å bruker massevis av penger på båtsmugling har de ressurser nok til litt papirarbeid.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp. Det er helt klart at vi kan ikke bare fortsette og fortsette med å ta inn disse flyktningene. Skjønner ikke hvorfor enkelte mener det er flott og viktig at vi tar inn og hjelper så utrolig mange. Det er dermed ikke sagt at en ønsker disse flyktningene død, men ønsker dem heller ikke hit.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De får flytte hjem eller delta i borgenkrigen.

Du synes barnefamilier og syke skal gå i krigen, eller leve med den? 

Eller migere til et naboland.

De fire nabolandene til Syria (Tyrkia, Libanon, Jordan og Irak) har alt tatt imot 3 millioner flyktninger. Men vi skal ikke ta i mot noen tusen? 

Hadde de råd til å bruker massevis av penger på båtsmugling har de ressurser nok til litt papirarbeid.

Hva slags papirarbeid?

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp. Det er helt klart at vi kan ikke bare fortsette og fortsette med å ta inn disse flyktningene. 

Joda, i dagens takt kan vi det, uten store problemer. (At innvandring generelt, og spesielt innvandring fra fremmede kulturer har negative følger er så.)

Skjønner ikke hvorfor enkelte mener det er flott og viktig at vi tar inn og hjelper så utrolig mange.

Det er ikke viktig at vi tar inn "utrolig" mange, men flyktningehjelp er et spleiselag, og vi kan godt bidra etter evne. Vi har gjort det før, og kan gjøre det igjen.

Det er dermed ikke sagt at en ønsker disse flyktningene død, men ønsker dem heller ikke hit.

Du synes ikke det bør være ditt problem om de dør...?

Lenke til kommentar

De får flytte hjem eller delta i borgenkrigen.

Eller migere til et naboland.

De fire nabolandene til Syria (Tyrkia, Libanon, Jordan og Irak) har alt tatt imot 3 millioner flyktninger. Men vi skal ikke ta i mot noen tusen? 

Nabolandene har kompatible (u)kulturer. Mens her i Norge kommer flyktninger fra Langtvekkistan til et skikkelig kulturkræsj, og de har store problemer med å bli integrert, noe som verken er bra for dem eller landet. Det er ufattelig mye mer naturlig å flykte til et naboland. Hvis det blir krig mellom Sverige og Finland, kan Norge ta imot masse flyktninger, men å hente store mengder folk fra et miljø de er vant til og plassere dem i et nytt, totalt fremmed miljø der verdiene er det stikk motsatte av alt de har lært i sin egen (u)kultur, er fullstendig idioti. Det er ubegripelig at noen kan mene at det er en god ide.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Hva er det som gjør at de ikke kan være i en krigssone? Eller migere til biter av Syria hvor det ikke er krig? Du trenger ikke å bo i krigshelvete, landet er jo tross alt et par kilometer med jord.

Har de tatt i mot immigranter, eller har du tatt i mot flyktninger? Og som ovenfor: Ingenting som stanser dem fra å forlate alt, eller ta med all familie og gå i job, i teorien.

Hva slags papirarbeid?

Beklager, men det er et dumt spørsmål. Hvordan tror du man blir asylsøker? Eller får råd til alle disse illegale båtene?
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Hva er det som gjør at de ikke kan være i en krigssone? 

At det er krig der? Du vet, folk som skyter på hverandre, regjeringens helikoptre som slipper tønnebomber over bolig områder, IS som hogger hodet av folk. Sånne ting...

Eller migere til biter av Syria hvor det ikke er krig? Du trenger ikke å bo i krigshelvete, landet er jo tross alt et par kilometer med jord.

Ja, og det er det 6,5 millioner som har gjort, i tillegg til de nevnte 3 millioner i utlandet. Så hvordan skal disse 6,5 millioner livnære seg?

Har de tatt i mot immigranter, eller har du tatt i mot flyktninger? 

Begge deler, men nå er det flyktninger vi snakker om, og som er den vesentlige biten. Det er også flyktninger vi snakker om at Norge skal ta imot.

Og som ovenfor: Ingenting som stanser dem fra å forlate alt, eller ta med all familie og gå i job, i teorien.

Den skjønte jeg ikke. Hvor skal de dra når de "forlater alt", og hvor skal de jobbe? Enten det nå er i teorien eller i praksis...

Beklager, men det er et dumt spørsmål. Hvordan tror du man blir asylsøker? Eller får råd til alle disse illegale båtene?

Man bli asylsøker ved å møte ved en dertil egnet myndighet i landet man søker asyl i og be om asyl. Hvordan de får råd kan vel variere. Men det er ikke noe krav om at man skal være fattig for å være flyktning.

Så jeg skjønner fortsatt ikke, og tar sjansen på å være dum litt til: Hva slags "papirarbeid" er det du snakker om? Det er et ærlig spørsmål, og bør være enkelt å besvare.

Lenke til kommentar

Du husker vel den gang Norge var i krig? Det er noen år siden, og det var vel før vår alles tid. Men det var aldri krig i hele landet.
Ei heller var det I Det Totale Krigs Tyskland, eller Det Totale Krigs Storbrittania.
Så vidt jeg forstår, finnes det ikke en eneste borgerkrig eller krig hvor man har klart å ha krig i 100% av landet. Ofte er det ikke snakk om mer enn 2-3 viktige byer og kanskje en kilometer utenfor deres bygrenser.

Så hvordan skal disse 6,5 millioner livnære seg?

Som før? De er mange nok til at det går ann å drive en økonomi. For å være helt ærlig lurer jeg ofte på hvorfor flykningleirer ikke blir ordtellige byer over korte tidsperspektiv.

Hvor skal de dra når de "forlater alt"

Er det krig i Nord, drar du til senter, Sør, Øst eller Vest. Det er ikke kjernefysikk.

Man bli asylsøker ved å møte ved en dertil egnet myndighet i landet man søker asyl i og be om asyl. 

Og hva er prisen på å bli smuglet dit? Hvordan får du råd?

Du er garantert ikke fattig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor i Syria kan de dra? Helt konkret.

Jeg kan hjelpe deg litt på vei. Kurdiske områder er neppe aktuelt. Det ekskluderer tre områder: Kobani i nord, og hjørnene i nordvest og nordøst. Områder kontrollert av IS er uaktuelt av åpenbare grunner, samt at det stort sett er ørken. Da forsvinner hele 'midten' av Syria.

Vi står igjen med områdene i vest, og det er her de fleste allerede bor. Her kan vi i første omgang utelukke Aleppo og Idlib.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke hva du skriver. Hvis du mener 'kampe' som i å sloss, så nei, det var jo det vi skulle unngå. Hvis du mener campingtur er det så useriøst at jeg nesten håper du får oppleve behovet en dag. Med det mener jeg ikke at jeg vil deg vondt, men at hvis noen befinner seg i en slik situasjon så er det å foretrekke at det er slike folk som tror det ikke er så ille.

Lenke til kommentar

Så hvordan skal disse 6,5 millioner livnære seg?

Som før? De er mange nok til at det går ann å drive en økonomi. For å være helt ærlig lurer jeg ofte på hvorfor flykningleirer ikke blir ordtellige byer over korte tidsperspektiv.

I så fall kan vi vel ta dem alle til Norge og lage "flyktningebyer" her. Så kan de drive denne økonomien her, og så får vi glede av den...?

Lenke til kommentar

I så fall kan vi vel ta dem alle til Norge og lage "flyktningebyer" her. Så kan de drive denne økonomien her, og så får vi glede av den...?

Du får lage en forettningsplan, som kan ovebevise det norske folk, du da. :) Og lån penger i utlandet, ikke stjel fra statskassen. Det er våre penger og bør brukes på det norske folk. 

Nei, hvis vi skal hjelpe, må det bli leire i utlandet  og i samme del av verden. Det er billigere og en kan hjelpe flere for samme beløp. Ellers bruker da Norge allerede for mye penger på utlendinger og gir f.. i sin egen befolkning! 

Lenke til kommentar

Er teorien at skattepengene skal brukes på de som har betalt skatten?

Nei, det har vel aldri vært teorien! Dette burde du vel vite selv, men du har vel ikke noe annet å gjøre, enn å diskutere. :)

Dine penger, bruker du vel som du vil. Et samfunn, som en familie bruker det fortrinnsvis på familien. Et storsamfunn (som en egen kommune, eller stat),  trenger skatt for å løse samfundsoppgaver og skal vel bruke pengene på dette samfunnet. Det innebærer selvfølgelig et spleiselag, så de som ikke kan betale skatt også får et anstendig liv.  

Lenke til kommentar

Men, du som ønsket dem hit.

Jeg kvalifiserte det dog med "I så fall kan vi vel...", altså under forutsetning av at premisset stemte.

Men ja, jeg synes gjerne folk må få komme hit jeg, så lenge de forsørger seg selv. Og så synes jeg at vi kan ta imot et fornuftig antall som trenger vår hjelp. Og at 10 000 er et greit - om enn helt tilfeldig - rundt tall som vi som samfunn har råd til om vi vil. 

Jeg har forøvrig vært skattebetaler i 40 år, og føler jeg har opparbeidet meg tilstrekkelig rett til å være med å bestemme hva "vi" skal bruke skattepengene "våre" til.

Lenke til kommentar

Nabolandene har kompatible (u)kulturer. Mens her i Norge kommer flyktninger fra Langtvekkistan til et skikkelig kulturkræsj, og de har store problemer med å bli integrert, noe som verken er bra for dem eller landet. Det er ufattelig mye mer naturlig å flykte til et naboland. Hvis det blir krig mellom Sverige og Finland, kan Norge ta imot masse flyktninger, men å hente store mengder folk fra et miljø de er vant til og plassere dem i et nytt, totalt fremmed miljø der verdiene er det stikk motsatte av alt de har lært i sin egen (u)kultur, er fullstendig idioti. Det er ubegripelig at noen kan mene at det er en god ide.

Jeg forstår ditt argument. Og ja, jeg er ikke kulturrelativist og mener ikke at all kultur - med eller uten u foran - er av det gode. 

Men jeg er ikke sikker på deres verdier er stikk motsatt av våre, snarere noen tiår eller kanskje et par hundreår utdaterte. 

Norge hadde sin siste offentlige halshogging i 1876, med 3000 tilskuere. Norske kristne kvinner gikk med skaut helt opptil langt ut i forrige århundre, og fikk som kjent ikke stemmerett før i 1913. Min morfar var til sammenligning født i 1879.

De liberale verdiene og demokratiske rettighetene vi har i Norge er vunnet i løpet av noen få mannsaldre. De skal vi ta vare på og forsvare, men det er ikke utenkelig at nye generasjoner muslimer kan gå i samme retning, selv om det virker slik når vi leser om norske ungdommer som verver seg til IS...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...