Gå til innhold

Båtflykninger over middelhavet.

Anbefalte innlegg

Jeg er også enig i at dette med økende befolkning er myte. Vi har hatt jevn lav befolkning på kanskje noen hundretusener iløpet av flere århundrer om ikke årtusener. Det er ikke slik idag at vi må ha flere mennesker for å klare oss. Ingen samfunn på flere millioner mennesker må ha flere mennesker. Vi kan fint klare oss med mindre mennesker enn vi er idag også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også enig i at dette med økende befolkning er myte. Vi har hatt jevn lav befolkning på kanskje noen hundretusener iløpet av flere århundrer om ikke årtusener. 

Ja. Men flere ting er anderledes idag: Vi begynner i snitt å jobbe senere, vi pensjonerer oss tidligere, og vi lever lenger. Og dødeligheten i yngre årskull er mye lavere.

Når pensjonsalderen på 70 år ble innført i 1917 var det bare såvidt de faktisk ble så gamle. (På grunn av dødeligheten var gjennomsnittlig forventet levealder under 60 år.) I dag pensjonerer folk seg i snitt når de er 65, og lever til de er over 80. Og de begynner å jobbe kanskje 5 år senere, siden "alle" skal ha en utdannelse i dag.

Så folk idag jobber fra de er 25-65, og skal forsørge de som er under 25 og de som er mellom 65 og 80. Mens mine oldeforeldre nesten bare hadde de under 20 å forsørge.

Kilde for levealder: SSB

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at dette med økende befolkning er myte. Vi har hatt jevn lav befolkning på kanskje noen hundretusener iløpet av flere århundrer om ikke årtusener. 

Ja. Men flere ting er anderledes idag: Vi begynner i snitt å jobbe senere, vi pensjonerer oss tidligere, og vi lever lenger. Og dødeligheten i yngre årskull er mye lavere.

Når pensjonsalderen på 70 år ble innført i 1917 var det bare såvidt de faktisk ble så gamle. (På grunn av dødeligheten var gjennomsnittlig forventet levealder under 60 år.) I dag pensjonerer folk seg i snitt når de er 65, og lever til de er over 80. Og de begynner å jobbe kanskje 5 år senere, siden "alle" skal ha en utdannelse i dag.

Så folk idag jobber fra de er 25-65, og skal forsørge de som er under 25 og de som er mellom 65 og 80. Mens mine oldeforeldre nesten bare hadde de under 20 å forsørge.

Løsning: hev pensjonsalderen. Mer presis kunne man gjøre pensjonsalderen til en funksjon av forventet levealder.

Lenke til kommentar

Edit: det var satire, ja. Så da får dette innlegget sees i lys av dette.

Da er det vel bare å vente. Så lang tid som disse anbudsrundene tar rekker det vel å smelle et annet sted i verden før båtene er sendt til Nepal, og så er det på'an igjen.

Ellers mistenker jeg vel at noen (som ikke har tenkt å være med på anbudsrunden) kan komme til å fortelle en passende avis at vi har mer enn to skip i Norge, og at Rederforbundet sikkert gir kvantumsrabatt om regjeringen bestiller fler.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Noen burde muligens tipse Erna om at Nepal ikke ligger ved havet?

nepal-mapjpg-f167ecc33df1ceab_large.jpg

hallo, vi lever tross alt i 2015. Når man greier sette folk på månen, greier sikkert jern-Erna å flytte disse båtene opp til Nepal (ved hjelp av oljefondet)

Det skal sies at klippet er hentet fra en satireside, og at Mr.M. (eller den han fikk det av) har klippet vekk det som avslørte at det var satire.

Her er intet fjernet eller lagt til, - står i VG  :ph34r:

http://heltnormalt.no/nasjonensoye

Lenke til kommentar

Noen burde muligens tipse Erna om at Nepal ikke ligger ved havet?

nepal-mapjpg-f167ecc33df1ceab_large.jpg

hallo, vi lever tross alt i 2015. Når man greier sette folk på månen, greier sikkert jern-Erna å flytte disse båtene opp til Nepal (ved hjelp av oljefondet)

Det skal sies at klippet er hentet fra en satireside, og at Mr.M. (eller den han fikk det av) har klippet vekk det som avslørte at det var satire.

Her er intet fjernet eller lagt til, - står i VG  :ph34r:

http://heltnormalt.no/nasjonensoye

Ikke noe problem det bare å ta de opp gjennom elvene i Bangladesh og India  :thumbup:

Lenke til kommentar

Kilde for levealder: SSB

Vi har også en helt annen teknologi i dag enn i 1917. Jeg vil anta vi aldri har vært så effektive som i dag, og at teknologien vi besitter mer enn veier opp for økt levealder og kortere arbeidstid.

Lenke til kommentar

Disse immigrantene  nekter å ta imot hjelp fra redningsbåter som kommer fra Malta. Dem vil heller bli plukket opp av båter fra andre europeiske land, fordi dem heller vil til fastlands-Europa.

De har betalt dyrt for å komme seg til Europa. De gir vel ikke opp så lenge båten bærer. Da vil jo risikoen og utgiften de har hatt være forgjeves. Det er ikke så merkelig.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...