Gå til innhold

Båtflykninger over middelhavet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom de er flyktninger så er det ikke nødvendigvis ulovlig. Men svært mange av migrantene er ikke flyktninger, selv om norsk presse ikke skiller mellom de to begrepene (hvem stoler egentlig på norsk presse?).

Ser du omtale av personer fra land som ikke er i krig, f.eks. Ghana og Bangladesh (og strengt tatt de fleste afrikanske land) så er dette neppe flyktninger. Da har du helt rett i dine antakelser om at dette er kriminelle, dvs ulovlige innvandrere som bryter utlendingsloven i landet de smugles inn i.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

EU og den norske regjeringen er med på å sette livene i fare til de menneskene som prøver å få et bedre liv ved å snike seg inn til andre europeiske land for å søke asyl og da få penger fra staten hver måned. De fleste som reiser som båtflyktninger er snyltere, vår regjering og EU kan stoppe dødsfallene som i dag skjer i stor skala ved å åpent fortelle de at dersom de drar med båt og sniker seg ulovlig inn til landet så vil de ikke få opphold, dermed sikrer vi menneskets liv samtidig som EU og Norge ikke går konkurs i forsøket på å redde disse. Det er viktig å stoppe de før de klarer å få båtene sine ut av deres lands grenser slik at dødsfallene ikke stiger ytterligere. 

Støre har jo nevnt at vi skal ta inn 10 000 asylsøkere dersom han blir vår neste statsminister, jeg ser dette på som en ekkel måte å vinne valg på, han setter livet til andre i fare samtidig som han må bruke norske skattekroner på rundt 10 milliarder.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er imponerende hvordan de/det folkeslaget der klarer å skape kaos, død og fordervelse i alle mulige tenkelige situasjoner. Like imponerende er hvordan det alltid slår tilbake på vesten, enten det er moralskt eller økonomiskt!:)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Hva betyr det egentlig dersom norske båter blir sendt til Middelhavet for å plukke opp disse folka? Vil dette bety at de som blir plukket opp av sjøen automatisk blir Norges ansvar? KrF og Venstre kommer sikkert straks på pletten for å kreve at alle sammen automatisk blir norske statsborgere, bare fordi dem ble hentet opp på norske skip. Dermed blir Norge sittende med XX antall tusen nye folk, med familie-gjenforeninger og sosialstøtte for resten av livet..

Flere EU-land vegrer seg allerede for å sende sine båter til Middelhavet. Dette kommer av at dem ikke har mulighet (eller kapasitet) for mange, mange tusen ekstra. For dette kommer jo i tillegg til alle andre som kommer inn andre veier. Blant annet Italia, Spania og Tyskland har mer enn nok å hanskes med fra før, uten alle disse som til stadighet blir plukket opp i Middelhavet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Men vi hadde allerede en tråd: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1662224

Det som det fallen sammen til er:
1. Noen avtaler med FN(vis noen klarer å komme seg til ditt lands jord, og påstår at de er flyktning, så må du behandle deres søknad). Plus andre underlige ting med søknader(litt som at vi har folk som blir i Norge 6 år før uthivelse)
2. Italia, Hellas og Tyrkia behandler disse søknadene, fordi båtfolket har klart å kommen innenfor den marine grensen til landene i de fleste tilfellene
3. Menneskesmuglere vet at folk får høre punkt 1 og 2
4. Det er "bare" noen døgn med båt over fra Egypt/Tunisia og til Italia, Hellas og Tyrkia.
5. Avtaler om marine aktiviteter spesifiserer at vis du finner shipfarne, skal da ta dem om bord og frakte dem til nærmeste behandligssted for sykdom.

Australia bestemte seg for å gi faen ved å shippe folkene de finner på sjøen til kamper hos deres naboer, for å unngå mange problemer med flyktningavtaler med FN. Og andre problemer.

Vil dette bety at de som blir plukket opp av sjøen automatisk blir Norges ansvar?

Det som det vil si, er at vi dumper dem på landet de er innenfor grensen for.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Grunnen til at så mange drukner i middelhavet er nettopp fordi det er ulovlig for vedkommende å komme til Europa.

Ulovlig for vedkommende å reise til Europa? Det er jo nettopp fordi at EU inviterer flere tusen mennesker fra krigsrammede land at det er så mange som dør. De oppfordrer jo nærmest andre land til å ta ansvar, de påtok faktisk ansvaret til Italia og ved det ansvaret de påtok seg døde 860 prosent av de som reiste. EU sliter allerede tungt med sin økonomi å ta inn så mange som det de gjør nå er uansvarlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7WVSGN

Grunnen til at så mange drukner i middelhavet er nettopp fordi det er ulovlig for vedkommende å komme til Europa.

Ulovlig for vedkommende å reise til Europa?

Papieren, bitte!!

Med papire

Uten papirer

bildene du viser burde vel heller vært omvendt da det er mange som lyver seg frem til opphold. Hvis du ser på Sverige, Storbritannia, Frankrike og Tyskland så er landene oversvømt av asylsøkere og papirløse personer, de som reiser inn til disse landene uten papirer får nesten automatisk opphold ettersom EU ikke klarer å finne frem deres identitet, når EU klarer å finne frem identiteten til de som har reist ulovlig inn til landet så blir de 50% av gangene ikke sendt tilbake da de enten er fra et krigsrammet land eller så søker de om politisk asyl. Nå har jo Støre kommet ut åpent og sagt at dersom han blir neste statsminister så vil han tillate 10 000 asylsøkere til landet, dermed er det mange som ønsker å søke lykken og vil da dø i forsøket.

Endret av Slettet-7WVSGN
Lenke til kommentar

Jeg synes det er helt sinnsykt at det skal være vårt "moralske ansvar" å redde alt sør for europa. Jeg leser i VG om disse 10.000 syrerne som AP vil ha inn i landet, koste hva det koste vil, pluss disse båtflyktningene som de nå vil sette inn alt av resurser for å redde, og i en artikkel rett på siden så leser jeg om en MS-syk norsk kvinne som må til russland og betale flere hundre tusen kroner av egen lomme for å få behandling da norge ikke ønsker/har råd til å gi henne den behandlingen hun trenger for å overleve.

Når det gjelder de trengende her hjemme så telles det mynter, men når det gjelder trengende i utlandet så åpnes pengesekken på vidt gap. Hvorfor har det blitt slik?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor mange afrikanere skal drukne før det er verre enn at en norsk dame ikke får eksperimentell MS-behandling? 10? 100? 1000?

Vil tro de fleste som sitter her inne og snakker om "skurkene" fra afrika har jobbet langt mindre hardt i sitt liv enn de folka som nå drukner i Middelhavet. 

Vi i Norge fortjener faktisk ikke rikdom noe mer enn de gjør. Vi vant i alle lotterier - det er det eneste som skiller oss fra dem.  Aner ikke hva "løsningen" er, for det er åpenbart ikke mulig å redde alle, men mange hadde tjent mye på å slutte å snakke om de har fortjent det livet de har og ikke bare har hatt sinnsyk flaks. 

Endret av Audun_K
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvor mange afrikanere skal drukne før det er verre enn at en norsk dame ikke får eksperimentell MS-behandling? 10? 100? 1000?

De er folk de også, og vi i Norge fortjener faktisk ikke rikdom noe mer enn de gjør. Vi vant i alle lotterier - det er det eneste som skiller oss fra dem. 

Hvorfor skal det sammenlignes? Jeg sier bare at sålenge vi ikke har råd til å hjelpe trengende her hjemme så burde vil heller ikke ha råd til å pøse ut milliarder i utlandet.

Misforstå meg rett, send gjerne båter for å hjelpe de fra drukningsdøden, og send dem tilbake til landet de kom fra etterpå.

Og jo, vi fortjener det vi jobber for. Vi jobber hardt og betaler masse skatt, og da fortjener vi de godene som følger. Eller mener du alle andre enn nordmenn burde nyte godt av skattepengene våre?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er du som setter det opp mot hverandre, ikke jeg. 

Hvorfor skal det sammenlignes? Jeg sier bare at sålenge vi ikke har råd til å hjelpe trengende her hjemme så burde vil heller ikke ha råd til å pøse ut milliarder i utlandet.

Misforstå meg rett, send gjerne båter for å hjelpe de fra drukningsdøden, og send dem tilbake til landet de kom fra etterpå.

Og jo, vi fortjener det vi jobber for. Vi jobber hardt og betaler masse skatt, og da fortjener vi de godene som følger. Eller mener du alle andre enn nordmenn burde nyte godt av skattepengene våre?

"Fortjener". Jeg tipper de fleste av disse jobber en god del hardere enn deg og meg. Det at du faktisk kan ha en jobb som gir deg alle disse godene har du ikke gjort noe for selv, du var bare heldig som ble født i et rikt land. Du er ikke dyktigere, smartere, bedre eller mer verdt enn disse flyktningene, og du "fortjener" ikke å ha det bedre enn dem. 

Men du (og jeg!) har det, og det burde vi ha en  ganske ydmyk holdning til. Vi er ikke bedre enn dem og vi fortjener ikke noe mer enn dem, men vi har hatt mer flaks enn dem. That's it. 

Det er mye mulig det eneste rasjonelle (og mulige) for Europa er å late som ingenting og ikke dele med Afrika fordi det ikke er nok å dele av. Men på samme måte er det eneste rasjonelle og riktige for disse folka å prøve å skape seg et nytt og bedre liv i Europa, og det kan man ikke holde mot dem.

Endret av Audun_K
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Beklager, det jeg mente var; hvorfor skal det sammenlignes i antall afrikanske liv? Alt jeg etterspør er en grunn til at vi er mer opptatt av å redde verden enn våre egne borgere.

"Fortjener". Det at du faktisk kan ha en jobb som gir deg alle disse godene har du ikke gjort noe for selv, du var bare heldig som ble født i et rikt land. Du er ikke dyktigere, smartere, bedre eller mer verdt enn disse flyktningene, og du "fortjener" ikke å ha det bedre enn dem. Jeg tipper de fleste av disse jobber en god del hardere enn deg og meg. 

Men du (og jeg!) har det, og det burde vi ha en  ganske ydmyk holdning til. 

Heldige som ble født i et land bygd opp av forfedre som har jobbet hardt mener du vel?

Jeg er selvfølgelig glad for at jeg er født i et vestlig land, men det betyr ikke at jeg skal sette det å hjelpe afrikanere over det å hjelpe norske skattebetalere.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Heldige som ble født i et land bygd opp av forfedre som har jobbet hardt mener du vel?

Jeg er selvfølgelig glad for at jeg er født i et vestlig land, men det betyr ikke at jeg skal sette det å hjelpe afrikanere over det å hjelpe norske skattebetalere.

Å bli født i et land bygd opp av forfedre er da for pokker ingen prestasjon, bare ren flaks. 

Jeg aner ikke hva som er riktig. Men det ser jævlig dumt ut å uttale seg bastant om desperate menneskers valg når man sitter på toppen av haugen.

Endret av Audun_K
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å bli født i et land bygd opp av forfedre er da for pokker ingen prestasjon, bare ren flaks. 

Og vi må straffes for dette? Bør vi ha dårlig samvittighet for at vi (delvis) klarer å fordele pengene mellom oss i motsetning til afrikanerne?

Jeg aner ikke hva som er riktig. Men det ser jævlig dumt ut å uttale seg bastant om desperate menneskers valg når man sitter på toppen av haugen.

Det er like mye mine penger som dine som blir brukt på disse flyktningene, så jeg må få lov til å uttale meg, selv om du er uenig.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Og vi må straffes for dette? Bør vi ha dårlig samvittighet for at vi klarer å fordele pengene mellom oss i motsetning til afrikanerne?

Det er like mye mine penger som dine som blir brukt på disse flyktningene, så jeg må få lov til å uttale meg, selv om du er uenig.

Uttal i vei. 

Om du virkelig tror at forskjellen på oss og Afrika er at vi "klare å fordele pengene våre" anbefaler jeg en runde med historietimer. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

"Fortjener". Jeg tipper de fleste av disse jobber en god del hardere enn deg og meg. Det at du faktisk kan ha en jobb som gir deg alle disse godene har du ikke gjort noe for selv, du var bare heldig som ble født i et rikt land. Du er ikke dyktigere, smartere, bedre eller mer verdt enn disse flyktningene, og du "fortjener" ikke å ha det bedre enn dem. 

Men du (og jeg!) har det, og det burde vi ha en  ganske ydmyk holdning til. Vi er ikke bedre enn dem og vi fortjener ikke noe mer enn dem, men vi har hatt mer flaks enn dem. That's it. 

Det er mye mulig det eneste rasjonelle (og mulige) for Europa er å late som ingenting og ikke dele med Afrika fordi det ikke er nok å dele av. Men på samme måte er det eneste rasjonelle og riktige for disse folka å prøve å skape seg et nytt og bedre liv i Europa, og det kan man ikke holde mot dem.

Det er langtfra flaks at Norge er et godt/rikt land å bo i. Allerede før første oljedråpe var Norge allerede et mye bedre organisert land enn noe land i Afrika noen gang har vært i nærheten av å være. Dette er noe som har blitt jobbet hardt for over tid, ikke bare i Norge, men i Europa. Så hvis afrikanerne har det så forferedelig der de er --- hvorfor GJØR DE IKKE NOE MED DET? Er det ingen der nede som har evnen til å prøve å bygge en nasjon som fungerer? Er ENESTE løsning å stikke av til et sted der folk faktisk har fått i stand fungerende siviliasasjoner? Det er omtrent bare elendighet, korrupsjon, krig, nød, fattigdom, sult, sykdom på hele det helvetes kontinentet. Så hvorfor kan ikke folkene der 

GJØRE NOE MED DET??!??

Et folk som finner seg i all slags faenskap, fortjener heller ikke bedre. Den eneste grunnen til at et vanstyre er mulig, er at folket både tillater det og er med på det selv.

• Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...