stich_it Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Hei, kom over denne annonsen på finn: http://www.finn.no/finn//car/used/object?finnkode=37891054&searchclickthrough=true og den er registrert som personbil, trodde ikke det gikk ann jeg. spørsmålet mitt er da om man må ha førerkort C1 for å kjøre denne og lignende biler, eller om den kan kjøres på klasse B?Vegvesenet sin database om bilen: http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=DJ98832 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 (endret) hmm... Egenvekt MED sjåfør er mer enn 3,5 tonn. Du må ha mer enn klasse B er min estimerte gjetning. Endret 20. april 2015 av H.A.M. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 20. april 2015 Forfatter Del Skrevet 20. april 2015 hadde håpet på litt mer enn en gjetning Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Her: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29 ser du at med førerkortklasse B kun har lov til å kjøre bil med totalvekt på 3500kg. Klikk på førerkortklasse C1 på samme side, så ser du at det er for personbil med totalvekt fra 3501kg. Bilen i annonsen er registrert som personbil, men fortsatt over 3500kg. Det står ingen steder i annonsen at denne kan kjøres med klasse B. Grunnen til at det står den er ombygget til personbil, er fordi disse bilene ofte selges som varebil med grønne skilter. Så svaret er nei, du kan ikke kjøre denne bilen med klasse B. Du må ha C1. 2 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Begrepene personbil og lastebil er akkurat i denne sammenheng en smule misvisende. (begrepene brukes riktignok i "oversikten" i §3-1 i førerkortforskriften, men ikke i de mer detaljerte paragrafene som viser hva man faktisk kan kjøre med klasse B/C1/C.) Du har motorvogn under 3,5 tonn (B), motorvogn 3,5-7,5 tonn (C1) og motorvogn over 7,5 tonn ©. Alle disse kan ha inntil 9 seter (fører+8), og over det blir det minibuss/buss. Altså; det kan godt finnes "personbiler" (og ikke minst; campingbiler...) med inntil 9 seter som ikke kan kjøres på "personbillappen" (B) men krever "lastebillappen" (C1/C). 3 Lenke til kommentar
sunbeam-transformer Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 om du hadde spurt vegvesen så hadde dem ikke vist selv, siden jeg stilte samme spørsmål. jeg endte opp med en lett Chevrolet silverado 1500 2000 modell som er tatt inn som flyttegods, reg som b førerkort. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 må si meg enig med KooPa79 og Inge Rognma at det egentlig står eldig tydelig, men ble så i tvil når jeg ser at det står personbil registrert. jeg sendte også en forspørsel til vegvesenet for å se hva de sier om saken, men jeg har ikke fått tilbakemelding enda. Blir spennende å se om sunbeam-transformer har rett... Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 om du hadde spurt vegvesen så hadde dem ikke vist selv, siden jeg stilte samme spørsmål. jeg endte opp med en lett Chevrolet silverado 1500 2000 modell som er tatt inn som flyttegods, reg som b førerkort. Nedklasset på vekt til ikke over 3500kg? 1 Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 (endret) og svar fra Vegvesenet: Klasse B gjelder for føring av motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører, jf. førerkortforskriften § 3-5 punkt 1.Kjøretøy med registreringsnr. DJ98832, er teknisk og avgiftsmessig klassifisert som personbil, men pga. tillatt totalvekt på 5035kg kreves det førerkort for minimum kl. C1.Personbiler med tillatt totalvekt over 3500kg og maks 9 sitteplasser inkl. fører krever altså minimum førerkort i kl. C1 (tillatt totalvekt opptil 7500 kg).Med hilsenStatens vegvesenTrafikant- og kjøretøytjenester Endret 22. april 2015 av stich_it Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=DJ98832 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå