Dizzeebizzle Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Hei alle sammen, Vi har prøvemuntlig snart, og da har jeg fått tema: ENDRING. Jeg skal knytte dette temaet opp til litterære perioder, samt tekster fra forskjellige perioder. Jeg skal snakke om dette temaet i 10 minutter, og da skal jeg trekke inn de tekstene og periodene og forklare dem utifra temaet, som er ENDRING. Har dere noen gode tips på tekster/perioder hvor temaet mitt kan samsvare? Lenke til kommentar
StilleVann Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Du kan jo skrive om det åpenbare: hvordan litteraturen i Norge endret seg fra f.eks. realismen til modernismen/postmodernismen/andre perioder. Du forklarer likheter og forskjeller mellom de periodene du velger å sammenlikne. Vet at norsklærere har sansen for Ibsen, så hvis du f.eks. kan trekke inn "Et dukkehjem" eller "Peer Gynt" fra realismen, vil nok det falle i smak hos sensor(så fremt det du sier er bra da). Postmodernismen er jo dagens litteratur, så der kan du jo finne et verk du ønsker å snakke om(hvis du velger å snakke om denne perioden). Personlig ville jeg nok gått for Ibsen og realismen og en annen periode. Tips: finn en spennende problemstilling som løfter oppgaven litt, slik at det ikke bare blir en helt vanlig analyse. Kommer ikke på en problemstilling nå i farten, men i og med at oppgaven er ganske åpen, kan du vinkle den ved å bruke en problemstilling som du presenterer på begynnelsen. Du skal gjøre mest mulig inntrykk på kort tid. Tro meg, 10 minutter går fort når temaet er såpass omfattende Lykke til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå