Gå til innhold

Fetsund Lenser

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, dette vekker barneminner.

Jeg har nok sett Mørkfos i arbeid med laange tømmerlunder på slep nedover elva, men aldri vært om bord der. En nyere båt "Rauma" har jeg vært om bord på mens den hadde slep da bonden på gården der vi leide hytte jobba ved lensene. Noe tilsvarende den til høyre har jeg også manøvrert sjøl som guttunge, men under oppsyn. De ble satt på langt bak på lunda for å skyve sidelengs når slepet skulle rundt svinger i elva. De gikk gjerne fra Svelle eller kanskje de kom fra Lillestrøm og ned Nittelva/Leira løpet før de kom ut i selve stor-Glomma nedenfor Fautøya. Der Årnestangen/Rælingsøya gjør en sving.

"Shame on me - jeg har enda ikke fått rota meg opp til dette museet.

Ikke så mye om selve bildet dette, men det er det jo overhode ikke noe å klage på likevel.

Roar

Lenke til kommentar

Ja, dette vekker barneminner.

Jeg har nok sett Mørkfos i arbeid med laange tømmerlunder på slep nedover elva, men aldri vært om bord der. En nyere båt "Rauma" har jeg vært om bord på mens den hadde slep da bonden på gården der vi leide hytte jobba ved lensene. Noe tilsvarende den til høyre har jeg også manøvrert sjøl som guttunge, men under oppsyn. De ble satt på langt bak på lunda for å skyve sidelengs når slepet skulle rundt svinger i elva. De gikk gjerne fra Svelle eller kanskje de kom fra Lillestrøm og ned Nittelva/Leira løpet før de kom ut i selve stor-Glomma nedenfor Fautøya. Der Årnestangen/Rælingsøya gjør en sving.

"Shame on me - jeg har enda ikke fått rota meg opp til dette museet.

Ikke så mye om selve bildet dette, men det er det jo overhode ikke noe å klage på likevel.

Roar

Takk for hyggelig kommentar, og informativt innspill :-)

- Jon Arne

Lenke til kommentar

Hei, Jaeggen.

Du har en egen evne til å skape ro og harmoni i bildene dine, og det gjelder også dette, - god komposisjon med god linjeføring, behagelige farger og fint lys ! :)

M v h Albert.

Takk for hyggelig kommentar, Albert.

- Jon Arne

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...