Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Prøver bedriften å lure meg til å si opp?

bigpoppa

Anbefalte innlegg

Har ett lite (stort) problem her og skulle gjerne hatt noen lover å slått i bordet med.

Jeg har vært ansatt i ett stort oljeserviceselskap siden oktober i fjor. Ble ansatt rett etter læretid og gikk da ut i permisjon pga bedriften hadde lite jobb inne. Har siden da blitt hentet inn flere ganger men kun vært på jobb i få uker før det er ut i perm igjen. Har hele tiden blitt oppfordret til å finne meg en midlertidig jobb til oljesituasjonen endrer seg.

Så har det seg sånn at jeg har blitt tilbydt jobb i ett ikke konkurrerende selskap og dro til arbedsgiver for å søke 6 måneders permisjon. Fikk nesten blankt nei men etter mye om og men endret dette seg til kanskje og jeg fikk beskjed om å sende oppsigelse og søknad om permisjon til mandag.

Er ikke det veldig rart at jeg først skal si opp deretter slke om permisjon? Jeg snakket med en kollega som nettopp har gjort det samme, og han fikk innvilget permisjon med en gang uten å si opp. Grunnen jeg fikk til avslag var at jeg ikke hadde ansennitet.

Er det riktig at jeg skal si opp eller er det en veldig ufin måte å prøve å få meg til å si opp?

Hadde vært fint med hjelp her da jeg føler at jeg blir presset ut.. beklager dårlog formulert men historien er lang og jeg er ganske fortivet her jeg sitter.

skyt ut med spørsmål og svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For min del ser jeg ikke poenget med å kreve at du skal søke om permisjon hvis du skal si opp samtidig. Det du da effektivt sett søker om permisjon for er din egen oppsigelsestid, og hvis du er permittert uten lønn er denne oppsigelsestiden 14 dager (se arbeidsmiljøloven § 15-3 niende ledd). 

Jeg ser dette som en måte å få deg til å si opp frivillig på. I forhold til f.eks. dagpengerettigheter vil dette dog ikke få noen betydning så lenge du har den nye jobben i mer enn seks måneder etter at du sier opp, se folketrygdloven § 4-10 fjerde ledd. 

Så lenge bedriften ikke har jobb til deg trenger du heller ikke permisjon for å jobbe et annet sted. Permisjon vil dog være greit å ha likevel, fordi hvis de tilbyr deg jobb og du ikke tar imot (f.eks. fordi du jobber et annet sted) kan du sies opp. 

Endret av krikkert
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei! Beklager sen update, har lest svarene men glemte tråden helt.

Jeg hadde rett i at de prøvde å lure meg til å si opp, tror planen var at jeg skulle si opp også kunne de pent avslå perm søknaden min, da hadde jeg jo sagt opp.

Uansett så sendte jeg 6måneders permisjonsøknad uten å si opp. Hadde en stor diskusjon med sjefen og det ble så mye snakket om at firmaet valgte å innvilge perm. Jeg har begynt i ny jobb og har 6mnd tenktetid på om jeg vil tilbake eller bli i den nye jobben :) takk for hjelpen jeg fikk!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...