Gå til innhold

Hva er din definisjon på likestilling i Norge?

Anbefalte innlegg

Kjære forumbrukere.

Jeg vil gjerne vite hva mannen eller kvinnen i gaten mener om likestilling i Norge. I disse diskusjonene kan det fot bli rotete, og derfor har jeg laget en mal for det:

- Hva er din definisjon på likestilling? 

- Er det generelt vikitg å ha 50/50 deling mellom kjønnene?

- Eksempelvis kan jeg vise til at vi bytter på å lage middag, bleieskifte, skifte dekk på bilen.

- Når mener du at likestilling er viktig?

- Når mener du at likestilling ikke er viktig?

- Føler du at likestillingen mellom kjønnene er oppnådd i Norge?

- Er du enig med sitat nedenfor:

I Norge handler likestilling til favør for kvinnene, et godt eksempel på det er kjønnspoeng til høyere utdanning.
Endret av Sommerstund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-7WVSGN

Likestilling bør jo egentlig handle om hvor hardt arbeid man utgjør i hverdagen, hvis en kvinne arbeider mindre enn mannen så burde jo kvinnen få mindre betalt, man skal gå får hva man gjør ikke for hvilket skjønn. Håper du skjønner hva jeg mener her. 

Likestilling er viktig, kvinner og men skal ha samme rettigheter til å gjøre det de ønsker, jeg vil nå si at likestilling i politikken i Norge er kommet langt vi har jo tross alt hatt 2 kvinnelige statsministere så det er jo noe å skryte av men som alle land så har vi meget å arbeide med og vi må sørge for at likestilling ikke blir til favør for kvinner men at det blir likt for begge parter.

hvor hardt kvinnen har arbeidet i forhold til mannen, hvis kvinnen ikke har jobbet like hardt og får mer lønn en mannen på grunnlag av skjønnet så vil jo det være likestilling i favør for kvinnen noe som er galt i mitt syn.

Lenke til kommentar

Ja, likestilling har definitivt blitt oppnådd i Norge når man ser at kvinner gjør det best i utdanningsystemet, i arbeidslivet, og som demonstrert av statsministeren, mange steder i toppen av samfunnet.

På den andre siden ser vi at menn og gutter sliter i utdanningsystemet, og at mange dropper ut samtidig som at man ser at prosentandelen menn når det kommer til høyere utdanning sakte men sikkert kryper mot 20-tallet.

Vent, hva har vi egentlig oppnådd da?

Så etter min mening er det på tide at man gjør en revurdering av "likestillingskampen" som så mange ser på som fortsatt relevant, for det kan bli noen ubehagelige konsekvenser når det kommer til fremtiden...

Endret av -Ingen kommentar-
Lenke til kommentar

For meg går det et skille mellom likestilling og likebehandling. Jeg mener tiltak for å få lik representasjon blant kjønnene, lik lønn mellom yrkesgrupper osv. er feil vei å gå. Kvinner og menn bør ha de samme rettighetene, og beskyttes mot diskriminering. At kvinner og menn velger forskjellig og som grupper har forskjellige anlegg synes jeg er helt uproblematisk.

Vi har ikke oppnådd full likestilling, om man går utifra definisjonene mange feminister legger til grunn, og jeg tror ikke det er hensiktsmessig å jobbe for en likestilling, som i praksis går ut på likhet og ikke likeverd. 

Lenke til kommentar

• Hva er din definisjon på likestilling?

• Like rettigheter og muligheter, IKKE likt resultat/fordeling. Altså det motsatte av diskriminering.

Er det generelt vikitg å ha 50/50 deling mellom kjønnene?

• Nei. Og i og med at kjønnene har forskjellige preferanser og kapasiteter så vil en slik fordeling innebære diskriminering og dermed det motsatte av likestilling.

Når mener du at likestilling er viktig?

• Spesielt innenfor offentlige lover og regler

Når mener du at likestilling ikke er viktig?

• Tja jeg kan gå med på en viss diskriminering innen rekruttering til utdanning for å få mer lik representasjon av kjønnene blant lærere i grunnskolen pga at det er viktig som rollemodeller for ungene. Men dette er det eneste området jeg vil gå med på et slikt kompromiss.

Føler du at likestillingen mellom kjønnene er oppnådd i Norge?

• Nei. Gutter og menn diskrimineres i utstrakt grad i Norge. Og det gjøres i offentlige lover og regler i offentlig regi. ALL offentlig diskriminering i Norge går i gutter og menns disfavør og i kvinner og jenters favør. Uten unntak.

Er du enig med sitat nedenfor

• Ja.

Endret av flesvik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av de få gangene jeg kan si meg enig med Flesvik ;)

Jeg vil tro at de fleste menn er enige på dette punktet :)

Sannsynligvis, men i ett demokrati er det kvinnene, med sine 50.5% av befolkningen som bestemmer over mennene med sine skarve 49.5% av befolkningen. ;)

image1.jpg

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...