Gå til innhold

U-sving i kryss med påbudte kjøreretninger

Anterialis

Anbefalte innlegg

Hei,

Er følgende lovlig:

1) du kommer til lyskryss. Det er to kjørefelt i aktuel kjøreretning. Filen til høyre er markert med skilt 402.6, og filen til venstre er markert med skilt 402.5.

Kan du foreta u-sving til venstre i venstre fil?

2) samme som over, men i stedet for runde (påbud)skilt er det oppført firkantede blå skilt med hvite piler som beskrevet over. Kan du foreta u-sving til venstre nå?

Det er ikke oppført forbud mot u-sving i eget skilt i dette krysset.

I (1) regner jeg med det er ulovlig da det er oppført påbudte kjøreretninger (runde påbudskilt), men hva med (2)? Firkantede blå skilt med hvite piler er vel opplysningsskilt?

På forhånd takk!

Skiltforskriften: http://lovdata.no/forskrift/2005-10-07-1219/§9

EDIT: jeg hadde skrevet feil skiltnummer for skiltet i høyre fil. Det skal være 402.6, ikke 402.3 som feilskrevet tidligere.

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

sf-20051007-1219-402-3-01.gif 402.3

sf-20051007-1219-402-5-01.gif402.5

2. Mener du dette

sf-20051007-1219-526-1-01.gif526.1 og denne sf-20051007-1219-526-2-01.gif526.2

De to øverste skiltene forteller deg hvilken retning du skal svinge ved å ligge i det feltet.

De to nederste bildene forteller deg påbudt kjøreretning og at gatene er enveiskjørt.

U-sving er vel lovt alle plasser det ikke er forbudt med u-sving markert med skilt eller sperrelinje...

Lenke til kommentar

Altså slik tenker jeg et eksempelkryss. Krysset er ikke viktig, det jeg lurer på er skiltingen :)

Bilen kommer nedenfra på bildet, og kjørebanen deler seg til to filer, hø. fil går eksempelvis til høyre eller rett frem, mens venstre fil går til venstre. Jeg har i samme bildet laget to eksempler. Enten står kun den øverste firkantede skiltet (spm. nr. 1 første post) eller så står skiltene nederst i sine respektive filer (spm. nr. 2 i første post).

post-34471-0-71888100-1429466675_thumb.jpg

Spørsmålene:

1) dersom runde skilt (nederste skiltene i tegningen med veikrysset), er det da ulovlig å foreta u-sving ettersom det er påbudt kjøreretning til venstre?

2) dersom skiltet er firkantet (øverste skilt i tegningen med veikrysset), så er vel dette kun et opplysningsskilt (?) og ikke et påbudskilt. Kan man da lovlig foreta en u-sving til venstre?

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

U-sving lovlig i begge eksempel på siste tegningen din.

Du er påbudt å svinga til venstre med påbudskiltet, men du må i utgangspunktet svinga til venstre om du velger venstre felt ut fra det firkanta skiltet. Når du foretar u-sving så svinger du til venstre..

Lenke til kommentar

Ja jeg svinger til venstre men jeg endrer ikke kjøreretning mot venstre ut av krysset... Er du sikker på det du skriver, og har du kilder? I forskriften står det nemlig dette ved siden av skiltene 402:

"402 Påbudt kjøreretning

Skiltet angir at kjørende skal forlate vegkrysset i den retning som er angitt på skiltet."

Dersom jeg foretar en u-sving (venstre) forlater jeg jo ikke krysset i pilens retning...?

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2005-10-07-1219#shareModal

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Du er påbudt å forlate krysset med å svinga i pilens retning, det gjer du både når du skal til venstre og evt fortset rundt som i ein u-sving.

Eg har ingen spesifikke kilder utenom det du sjølv har lagt fram. Slik eg leser forskrifta du henviser til så står eg fint fast på at dette er lov.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Det kan godt hende du har rett, men jeg biter meg fast i ordlyden "forlate veikrysset i pilens retning". Dersom du foretar en u-sving forlater du jo ikke krysset i pilens retning...

Andre meninger?

Takker igjen for forslag og meninger så langt  :)

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Eg har forhørt meg med forskjellige trafikklærere, samtlige kan ikkje svara med sikkerhet, men alle har våre enige om at slik dei forstår er det lov så lenge alt anna tilsier at det kan gjennomføres.

Eg vil tru at om detta er ein reell situasjon der u-sving er mulig men ikkje ønska på plassen så sett dei opp forbudskilt for u-sving i tillegg.

Edit: leste første post litt raskt. Sletta eit spørsmål.

Edit: eg leste visst alt litt feil.

Er desse situasjonane dine ein tanke eller har du eksempel på kor den problematikken oppstår i virkeligheten?

Endret av HiAceRobin
Lenke til kommentar

Eg har forhørt meg med forskjellige trafikklærere, samtlige kan ikkje svara med sikkerhet, men alle har våre enige om at slik dei forstår er det lov så lenge alt anna tilsier at det kan gjennomføres.

Eg vil tru at om detta er ein reell situasjon der u-sving er mulig men ikkje ønska på plassen så sett dei opp forbudskilt for u-sving i tillegg.

Edit: leste første post litt raskt. Sletta eit spørsmål.

Edit: eg leste visst alt litt feil.

Er desse situasjonane dine ein tanke eller har du eksempel på kor den problematikken oppstår i virkeligheten?

Takk for god tilbakemelding! Jeg skal også forsøke finne ut dette nærmere.

Hehe, årsaken til at jeg lurer (så inni granskauen) på dette nå er at jeg skal ta BE lappen. Det er over 10 år siden jeg tok B-lappen, og derfor benytter jeg disse dagene i trafikken til å lese absolutt alt av skilt etc. Jeg foretok en slik U-sving i krysset jeg har skissert over, og da spurte jeg meg selv i etterkant om dette egentlig var lov... Iom. at jeg ikke fant svaret når jeg leste igjennom forskriftene, tenkte jeg at spørsmålet kunne drøftes her =)

Jeg er klar over at spørsmålet ikke er relevant for BE-eksamen, men jeg benytter altså disse dagene til å friske opp litt (teoretisk) trafikkunskap =)

EDIT: Det meste vegvesenet gjør ifm. skilting på veien har vel en baktanke, og derfor undrer jeg på om det ikke er en forskjell på skiltene jeg har skissert, altså det firkantede (opplysning) skiltet og de runde (påbud) skiltene... Dersom det ikke er en forskjell, hvorfor finnes det da forskjellige skilt...? En årsak (i mine øyne) kan altså være at dersom det er runde skilt så er det (som forskriften skriver) "påbudt å forlate krysset i pilens retning" mens om det er oppført firkantet opplysningsskilt, så er det kun en veiledning og ikke et påbud... 

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar

Det er vel sånn i krysset Kirkeveien/ Sognsveien i retning Majorstua. Og der tar jeg U-sving rett som deter, ogdetgjør mange andre også.

Det var det første krysset jeg også tenkte på i denne sammenhengen. Om man kommer fra Ullevål Sykehus må man jo kjøre ut i vestgående retning på Ring 2, så om u-sving hadde vært ulovlig i dette krysset ville det vært kronglete å komme seg østover fra sjukehuset.

Lenke til kommentar

Det firkanta opplysningsskiltet oppstår normalt fram mot kryss/rundkjøring der det er eit felt men utvider seg til to lenger framme. Som ein opplysning til at valg av felt må skje. Om det hjalp litt.. Lykke til me BE opplæringa. Eg skal finna eit konkret svar til deg ang u-sving problematikken :-P

Lenke til kommentar

Det firkanta opplysningsskiltet oppstår normalt fram mot kryss/rundkjøring der det er eit felt men utvider seg til to lenger framme. Som ein opplysning til at valg av felt må skje. Om det hjalp litt.. Lykke til me BE opplæringa. Eg skal finna eit konkret svar til deg ang u-sving problematikken :-P

Takk!

Det er jeg takknemmelig for!

Lenke til kommentar

Eg trur du skal leita lenge etter eit skikkelig svar på spørsmålet ditt. Idag var eg på møte ilag med sikkert 15 trafikklærarar og 4 sensorar frå Statens Vegvesen og når eg spurte om man kunne utføra u-sving i kryss med påbudskilt til venstre så sa samtlige ja.

Når eg spurte om nokon kunne med 100% sikkerhet stå for svaret og begrunna det, då gikk alle hender ned igjen.

Det blei litt forskjellige forklaringer, men det som kom fram var at dei ville nok tatt u-sving om mulig. Hadde det ikkje våre lov ville det antagelig stått eit forbudskilt med u-sving forbudt.. 

Med tanke på at eg sa eg sku gi deg eit konkret svar så trur eg at eg må trekka det tilbake. Om du nokon gong blir "tatt" for detta så trur eg du har ein fin diskusjon gåande i staden for å bare godta pengeinkrevning frå onkel blå.

Men finnes dette eksempelet? Kan nokon henvisa på streetview om dei veit om eit kryss detta kan oppstå? For det var ingen som hadde sett eller høyrt den problemstillinga før.

Lenke til kommentar

Interessant lesning, i Polen sier reglene eksakt slik jeg tolket våre regler. At man ikke kan foreta u-sving dersom det er påbudskilt mot venstre. Jeg minner om at forskriften vår sier at ved slik skilting er vi pålagt å forlate krysset i pilens retning. Dersom pil mot venstre, tolker jeg det som at vi må exite krysset mot venstre, og det å forlate krysset der vi kom fra (u-sving) er ulovlig. I Polen gjelder det samme dersom grønn svingpil mot venstre, u-sving er altså ulovlig.

Er forskriften uklar her også i Norge, altså kan vi foreta u-sving dersom grønn svingpil (i lyskryss..) mot venstre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...