Melodii Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Hei! Jeg sliter litt med å forstå når jeg skal teste en hypotese ved å finne k og dermed komme fram til en konklusjon om å forkaste H0 eller ikke, og når jeg skal bruke signifikanssannsynlighet til å komme frem til hvilken hypotese som skal forkastes. Noen som kan forklare meg dette? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Du regner ut sannsynligheten for å få det resultatet testen ga eller et enda skjevere resultat DERSOM H0 gjelder.Hvis denne sannsyligheten ("p-verdien") er mindre enn signifikansnivået (ofte 5 %), forkaster du H0 og aksepterer den alternative hypotesen. Problemet er jo at du i 5 % av tiilfellene vil forkaste H0 selv om resultatet av testen bare skyldtes tilfelidgheter, ikke at H0 var feil--- Lenke til kommentar
Melodii Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Så signifikanssannsynligheten viser sannsynligheten for at H0 er feil selv om testen sa den var riktig...? Og den sannsynligheten kalles p-verdi? Og hvis P-verdien er mindre enn signifikansnivået, forkaster man H0 uansett hva den første (kritisk verdi) sa? Men da sitter man også igjen med det at man i 5% av tilfellene forkaster H0 selv om man ikke skal det...? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 Testen sier aldri at H0 er riktig, bare at vi ikke har grunnlag for å forkaste den.p-verdtien (="signifikanssannsyligheten") er sannsynligheten for å få testresultatet eller et enda mer avvikende resultat selv om H0 er riktig. Jo lavere verdi p har jo mer tvilsomt er det at H0 er riktig. Og på et visst nivå (oftest 5 %, i noen tilfeller 1%) velger vi som sagt å forkaste H0, og akseptere den alternative hypotesen.. Lenke til kommentar
Melodii Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Ok, takk for hjelpen! Litt klokere nå! Lenke til kommentar
Melodii Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Lurer på en liten ting til... Holder på med kji-kvadrattester nå. Har for eksempel en oppgave nå hvor jeg skal teste nullhypotesten; blodtype uavhengig av folkegruppe mot H1: blodetype avhengig av folkegruppe. Men hvordan vet jeg egentlig at H0 må være akkurat den formuleringen og ikke omvendt? Dersom jeg hadde valgt H0; blodtype avhengig av folkegruppe, ville jeg altså formulert hypotesene omvendt og kommet til ulikt svar. Er det noen regler på det? Lenke til kommentar
nojac Skrevet 28. april 2015 Del Skrevet 28. april 2015 Du velger alltid det du ønsker å påvise som H, mens H0 er den uinteressante , konservative påstanden du tester ut fra. Du kan ikke regne på at blodtypefordelingen er ulik i ulike grupper (hvor forskjellig da?). men du kan regne på en gitt fordeling som H0. Lenke til kommentar
Melodii Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 OK. Har dukket opp mer som jeg lurer på... =/ Holder på med følgende eksamensoppgave; I en storby har man studert den delen av befolkningen som bruker bil for å kjøre mellom hjemmet og arbeidsplassen. Når vi bruker ordet person i denne oppgaven, mener vi en person fra denne gruppen. La X være antall minutter det tar for en tilfeldig person å kjøre fra hjemmet til arbeidsplassen i bil. X antas å være normalfordelt med forventning 26,8 og standardavvik 6,4. Hva er sannsynligheten for at gjennomsnittlig reisetid for 4 tilfeldig valgte personer er større enn 34 minutter? I fasiten bruker sensor fordelingsfunksjonen til X i standardnormalfordelingen. Det er greit, men han dividerer standardavviket på kvadratroten av 4. Svaret blir altså 0,0122. Hvorfor dividerer han egentlig på kvadratroten av 4? Jeg skjønner jo hvor tallet 4 kommer fra, men hadde aldri kommet på å dividere med det selv. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 Er du ute etter en forklaring på hvorfor det er sånn det fungerer, eller hvordan du skulle vite fremgangsmåten? Hvis det siste, så anbefaler jeg en titt i lærebok/formelsamling. Lenke til kommentar
Melodii Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Lurer mest på hvorfor det er sånn det fungerer. Lenke til kommentar
Sheasy Skrevet 1. mai 2015 Del Skrevet 1. mai 2015 (endret) Ok. Utleding av formelen finner du i læreboken, så det er ikke noe poeng å ta det her. På et helt overfladisk nivå så gir det mening at spredningen i et stort utvalg er mindre enn i et lite, ikke sant? Et terningkast har en forventet verdi på 3,5. Kaster du én gang vil du garantert ikke få 3,5, og det er absolutt ikke urimelig om du får 1 eller 6 (dette gir maks spredning). Kaster du to ganger må du enten få [1,1] eller [6,6] for at det skal gi like stor spredning som ved ett kast. Regner du ut dette finner du at ved å gjenta terningkastet x antall ganger så er forventningen uforandret ift. ett enkelt kast (3,5), mens spredningen er varians/x. Variansen deles på antall gjentakelser. Dette er det samme som å dele standardavviket på roten av antall gjentakelser. Endret 1. mai 2015 av Sheasy 1 Lenke til kommentar
Melodii Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Ah, ok! Nå ga det mening! Tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Melodii Skrevet 10. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2015 Nå lurer jeg på noe annet 3 over 0 blir det 0? Tenker på eksempelvis formelen for hypergeometrisk fordeling, hvor det står M over y (ikke noe deletegn). Er det slik at så lenge det står 0 under, så er svaret alltid 0? Lenke til kommentar
Melodii Skrevet 11. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2015 Ok, flott! Noen som kan gi meg en kort forklaring på når man bruker følgende tilnærminger; - Binomisk - Hypergeometrisk - Poisson Trodde jeg hadde grei oversikt over dette, men så fikk jeg følgende oppgave som jeg var sikker på at hadde en binomisk sannsynlighetsfordeling, men så var fasiten hypergeometrisk; Man vet at ca. 20 per 10 000 av kinesiske barn har en genetisk feil som kan føre til utvikling av en alvorlig sykdom senere i livet. Anta at 1 000 tilfeldig valgte kinesiske barn gen-testes. La X være antall barn i utvalget som har den genetiske feilen. a) Hvilken sannsynlighetsfordeling har X? Begrunn svaret. Sier det seg selv at dette er UTEN tilbakelegging? :S Og når jeg skal finne sannsynligheten for at det eksempelvis er 6 barn med den genetiske feilen, skal jeg bruke en Poisson-tilnærming. Tror jeg blir forvirra av at noe kan ha en type sannsynlighetsfordeling, men at man bruker en annen tilnærming. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå