Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

respektløs og hensynsløs utleier

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi leier en sokkel/kjellerleilighet med utsyn til en hage. Vi har ingen bruksrett på hagen da den er utleier sin. Vinduene våre går parallellt med bakken. Alle vinduer i leiligheten (Stue, kjøkken og to soverom) er vendt denne veien. Dvs mye innsyn.

Da vi flyttet inn hadde vi andre huseiere som ikke brukte hagen utenfor vinduene våre. Dette fordi de ikke trengte den da det er stor hage på andre siden av huset. Vi kunne derfor bruke den, men det ble aldri skrevet i kontrakten.

For et år siden ble huset solgt og vi fikk nye huseiere, med barn. Det første de gjorde var å sette opp trampoline ute i hagen foran vinduene. Vi klagde, men de påberopte seg retten til å bruke hagen sin. Trampolinen står litt på siden i hagen. Nå derimot setter de opp et stort huskestativ mindre enn to meter unna stuevinduene og det ene soverommet. Alt dette gjør de uten å diskutere det med oss, vi blir bare informert.

Jeg syns det er slitsomt å ha folk springende rett utenfor vinduene når det er så mye innsyn. Kan nesten ikke sitte med persiennene nede hele tiden heller.

Hva syns dere andre om dette? Er dette greit? Er det noe i loven som kan brukes for å få dette flyttet?

Takknemlig for svar, da vi er ganske frustrerte på dette tidspunkt. Å flytte er ikke et alternativ nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre er det få bestemmelser skreddersydd for å hjelpe deg i denne situasjonen (kanskje husleieloven § 5-2 første ledd?).

Litt avhengig av hvordan du opplevde kommunikasjonen med forrige eier og hvor lenge dere leide der før ny eier kom, er en mulighet å påstå at man med forrige eier hadde en avtale ved konkludent atferd om at dere har rett til å bruke hagen og at de ikke skulle bruke området rett på utsiden - men ja, det kan være litt tynt.

Lenke til kommentar

Dessverre er det få bestemmelser skreddersydd for å hjelpe deg i denne situasjonen (kanskje husleieloven § 5-2 første ledd?).

Litt avhengig av hvordan du opplevde kommunikasjonen med forrige eier og hvor lenge dere leide der før ny eier kom, er en mulighet å påstå at man med forrige eier hadde en avtale ved konkludent atferd om at dere har rett til å bruke hagen og at de ikke skulle bruke området rett på utsiden - men ja, det kan være litt tynt.

Vi har prøvd å si det, men siden det ikke står i kontrakten og forrige huseier ikke informerte om den "avtalen", vil de ikke godta det.

Lenke til kommentar

Jeg ser at min kommune er veldig bevisst på at hver boenhet skal ha tilstrekkelig uteoppholdsareale.

Kan det være noe dere kan bruke til å få avsatt plass rett foran deres vinduer til egen uteplass, hvor dere kanskje kan skjerme litt med levegger, samtidig som dere får huskestativ og sånt noen meter lenger unna?

Lenke til kommentar

Jeg ser at min kommune er veldig bevisst på at hver boenhet skal ha tilstrekkelig uteoppholdsareale.

Kan det være noe dere kan bruke til å få avsatt plass rett foran deres vinduer til egen uteplass, hvor dere kanskje kan skjerme litt med levegger, samtidig som dere får huskestativ og sånt noen meter lenger unna?

Takk. Det skal jeg sjekke opp. Hvilken kommune bor du i?

Lenke til kommentar

Da tenker jeg leiekontrakten varer lenge... 

"Sorry, vi skal pusse opp / bruke selv / lage kjellerstue". 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Det han mener er at de kan avslutte utleien.

Sjekk ut tipset om persienner eller noen gode gardiner.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe magisk, bare samme type materiale som er i enveis speil man alltid ser i krimserier på tv.

På en rullegardin.

Som det står på wikipedia: A true one way mirror does not, and cannot exist.

For at enveisspeil skal funke må det være veldig mye mørkere på "speil-siden" enn på "vindus-siden". Det kan være vanskelig å få til i trådstarters situasjon.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe magisk, bare samme type materiale som er i enveis speil man alltid ser i krimserier på tv.

På en rullegardin.

Som det står på wikipedia: A true one way mirror does not, and cannot exist.

For at enveisspeil skal funke må det være veldig mye mørkere på "speil-siden" enn på "vindus-siden". Det kan være vanskelig å få til i trådstarters situasjon.

Tror det kan funke faktisk. Hvis det er mørkere inne enn ute, slik det er her nede på dagtid. Er på dagen jeg ikke ønsker innsyn, for det er da ungene og foreldrene er utenfor vinduene. Om kvelden kan jeg bruke persiennene om nødvendig.

Lenke til kommentar

Da tenker jeg leiekontrakten varer lenge... 

"Sorry, vi skal pusse opp / bruke selv / lage kjellerstue". 

Nå skjønner jeg ikke helt hva du mener.

Det han mener er at de kan avslutte utleien.

Sjekk ut tipset om persienner eller noen gode gardiner.

Er ikke så lett for en utleier å si opp et leieforhold. Men det er en annen diskusjon.

Persienner og gardiner har jeg. Jeg skal se mer på solfilm eller speilfolie....

Lenke til kommentar

Vi har prøvd å si det, men siden det ikke står i kontrakten og forrige huseier ikke informerte om den "avtalen", vil de ikke godta det.

Fra lovdata: §8-6 Eierskifte:

Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen.

Og det er vel det som er gjort. Ikke at jeg er sikker på tolkningen, men jeg antar at man ikke bare kan overføre rettigheter og ikke plikter. Så jeg ville stått litt hardere på kravet.

Lenke til kommentar

Fra lovdata: §8-6 Eierskifte:

Ved eierskifte kan utleieren overføre til erververen rettigheter og forpliktelser etter leieavtalen.

Og det er vel det som er gjort. Ikke at jeg er sikker på tolkningen, men jeg antar at man ikke bare kan overføre rettigheter og ikke plikter. Så jeg ville stått litt hardere på kravet.

Problemet her er at vi ikke har det i kontrakten. Kan nok ikke spille det kortet. Hadde det stått nevnt i kontrakten hadde det ikke vært noe problem.

Men nå har jeg lest litt, etter tips fra noen over her, om krav til uteoppholdsareale. Skal ta kontakt med kommunen i morgen.

Nå er stativet oppe, og rutsjebanen og huskene er vendt mot vinduene. Stas. Om ikke annet syns jeg dette vitner om dårlig folkeskikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...