Gå til innhold

Trenger kjøpsråd aksesspunkt

Anbefalte innlegg

Vi har ikke telefonlinje inn til huset, så det vi har av nett går via svigers, som bor ca 50 meter unna. Ruteren der er noe vi fikk fra Agder breiband, mens hos oss har vi kjøpt en Asus Rt-n66U. Vi har et aksesspunkt med ekstern antenne i hvert av husene. Opprinnelig var disse aksesspunktene Zyxel G570s men da en av disse tok kvelden måtte vi fikse det i en fart og da ble 2 Asus RT-N12 kjøpt inn og satt opp istedet. Tror vi satt disse opp i Bridge mode. Vi får imidlertid ikke til å sikre nettverket som vi ønsker med disse. Så jeg vurderer å kjøpe et par dedikerte aksesspunkt heller. Kan evt erstatte den ene G570-s jeg har med en som virker, men har på følelsen at det kan være nyere og bedre alternativer å få tak i og ber herved om hjelp og synspunkter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke erfaring på punkt til punkt trådløst nett men har god erfaring med Ubiquiti på trådløse aksespunkt. Ubiquiti har hoveddelen av sin portefølge på trådløst over distanse. Så ville sett på deres produktserie https://www.ubnt.com/airmax/nanobeamm/. Det koster ca 700 kr per stk fra dustin, (trenger to). https://www.dustinhome.no/product/5010784113/nanobeam-5ghz-19dbi-incl-poe-adapter

Med en løsning som dette så vil du trolig få god og stabil linje imellom husene så sant det sikt i mellom husene(du har jo også tidligere hatt kobling). Med kabelen du får inn i huset fra denne kobler du når opplegget er konfigurert og satt opp routeren til for å dele forbindelsen til ditt hus.

Lenke til kommentar

Takk for tips. Vi har idag aksesspunktene inne og den ene av de eksterne antennene utendørs i det ene huset og inne i vinduet i det andre huset. Ser for meg at vi hadde fått bedre signal om vi hadde hatt begge antennene på utsiden. Noen av aksesspunktene fra Ubiquiti ser ut til å ha innebygget antenne.. og da er vi enten avhengig av å kunne henge dem opp på innsiden av vinduene, eller så må vi legge opp strøm til dem om de skal stå på utsida. Vil helst slippe å legge opp nye strømpunkt utvendig så det hadde vært greit med aksesspunkt inne og mulighet for ekstern antenne på utsida.

Endret av sideburns
Lenke til kommentar

Takk for tips. Vi har idag aksesspunktene inne og den ene av de eksterne antennene utendørs i det ene huset og inne i vinduet i det andre huset. Ser for meg at vi hadde fått bedre signal om vi hadde hatt begge antennene på utsiden. Noen av aksesspunktene fra Ubiquiti ser ut til å ha innebygget antenne.. og da er vi enten avhengig av å kunne henge dem opp på innsiden av vinduene, eller så må vi legge opp strøm til dem om de skal stå på utsida. Vil helst slippe å legge opp nye strømpunkt utvendig så det hadde vært greit med aksesspunkt inne og mulighet for ekstern antenne på utsida.

Øh, note to self:  trenger visst ikke strømkabel likevel, ser ut som det holder med nettverkskabel.?   Ser feks på Locostation M5 at  "PoE/230VAC-adapter og strømkabel følger med", da betyr kanskje det at jeg kan koble adapteret i stikkontakten inne og trekke nettverkskabel ut, om jeg da velger å montere den ute (https://www.dustinhome.no/product/5010517421/locostation-m5).  Så også litt på den som heter Picostation men så lenge det er sikt fra det ene huset til det andre så lurer jeg på om ikke Locostation M5 feks vil passe,siden den har innebygget "directional" antenne og ikke "omni-directional" som Picostation har?

Endret av sideburns
Lenke til kommentar

Trenger kun en nettverkskabel ut til antenna ja. Får med en POE injector som gir strøm til antenna via vanlig nettverkskabel. Må nok gå for direksjonell antenne ja  . Lurer på hvorfor du ikke vil grave ned kabel? Er det ikke mulighet for det? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...