Nizzen Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Det resultatet du poster der er ikke multiplayer. Jeg har prøvd mye forskjellig og vet at flere kjerner utgjør en massiv forskjell i bf4 mp. Halve prisen og like god ytelse er rett og slett ikke mulig, så enkelt er det. Jeg syns 4 tusen var billig for å slippe SLI og hadde gladelig betalt det. Det neste Titan kortet i Pascal arktitektur blir nok et kjøp for min del. Ser det ligger et Demo kort Titan X på komplett nå. Med min rabatt 6 % får jeg det til 9818 vet ikke om det er så ille faktisk. Det er ikke multiplayer, nei. Likevel viser det at i7 4790K ikke er i nærheten av å knele, og det gjør ikke langt eldre prosessorer heller. Når du overklokker en i7 4790K til 4,4GHz eller høyere, vil det oppstå enda større margin. Så jeg vil veldig gjerne se omfanget av hvor mange FPS du taper ved å "kun" ha fire kjerner kontra seks. Mitt inntrykk er at det er bagateller. Du må gjerne motbevise meg, men da vil jeg ha noe konkret, ikke kun en påstand om at det er forskjell utifra egen erfaring, uten å definere hvor stor den forskjellen er. Det håper jeg du forstår. Tenk dere 5960x @ 4500mhz når 5960x @ 3ghz slår 4770k @ 3500mhz lett Kan jo fortelle at det er merkbart høyere minimumsfps i Battlefield 4 med 6 kjerner og 8 kjerner cpu enn med 4 kjerner i multiplayer. Siden jeg nesten bare spiller BF spill, så har jeg testet dette ganske mye. Har testet 4770k/4790k mot 3930k/4960x med samme skjermkort i BF4. På cpu krevende baner som Paracel storm, er det ikkje tvil om at det er forskjell. Testet selvfølgelig på 64 player map og var på samme server og samme plass på banen. Ekstra cpukraft kommer også til sin rett med SLI/crossfire spesielt. Ett Titan X @ 1400-1500mhz yter VELDIG bra. Det er egentlig nok for de aller fleste i 1440p oppløsning. Titan X koster flesk i trynet, men singlegpu er konge. Dog for meg er ikkje ett Titan X nok Endret 19. april 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Har du vurdert gpu slik som denne? https://www.komplett.no/xfx-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814511 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Har du vurdert gpu slik som denne? https://www.komplett.no/xfx-radeon-r9-295x2-8gb-gddr5/814511 Lykke til sier jeg Har hatt 2x290x og 2x290 med vannkjøling, og ja Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Usikker hva du mener med "Lykke til", høres ut som du ikke er noe fan av de kortene. Lenke til kommentar
ExpensiveGameFinder Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 ^^ Han liker nok kortene (-varmen) men ikke driverene Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Usikker hva du mener med "Lykke til", høres ut som du ikke er noe fan av de kortene. Ja desverre er ikkje amd helt konge med CFX enda med 29x serien enda, selv om de har vært ute veldig lenge. I tillegg at de bruker en god del mere strøm og overklokker dårlig i forhold til nVidias maxwell som gtx 970/980/titan X. Det er også synn at freesync enda ikkje er like bra som g-sync og det ikkje er kommet like mange freesync skjermer enda. Per dags dato funker ikkje Crossfire med freesync. AMD sier det kommer snart, men det har de sagt om mye (les mantle) Mantle er heller ikkje blitt den suksessen jeg håpte. Det fungerte greitt, men var elendig med crossfire i forhold til konkurrenten med sli og dx 10/10.1 etc. Nå er jo mantle erklert dødt av AMD, siden dx 12 kommer, så man kan jo bare glemme at det skal bli noe bedre enn det er nå. Jeg har hatt 29x serien siden det ble lansert sammen med nvidia paralellt. Da med både 780 sli/780ti sli/980 sli. Har testet hele tiden nye drivere på begge sider, så jeg har litt erfaring med dette. Det er tross alt min hobby å teste hardware Lenke til kommentar
TarzanIUnderbuksa2 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Kan hende de sliter med cf på r9 29x kortene sine, det vet ikke jeg da jeg ikke har prøvd dette. Det kortet jeg foreslo er det 2 gpu kortet 295 amd har. Regner med du ikke får problem med cf på dette. Nå slipper du unna med 5500 kr for et også på komplett.no. Om det er et bra/dårlig tegn at prisen er satt ned så mye vet ikke jeg:) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 295 er det samme som 290x i cfx, men bare på ett kort. Altså 2x 290x gpuer på samme pcb. Samme ulla Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Det resultatet du poster der er ikke multiplayer. Jeg har prøvd mye forskjellig og vet at flere kjerner utgjør en massiv forskjell i bf4 mp. Halve prisen og like god ytelse er rett og slett ikke mulig, så enkelt er det. Jeg syns 4 tusen var billig for å slippe SLI og hadde gladelig betalt det. Det neste Titan kortet i Pascal arktitektur blir nok et kjøp for min del. Ser det ligger et Demo kort Titan X på komplett nå. Med min rabatt 6 % får jeg det til 9818 vet ikke om det er så ille faktisk. Det er ikke multiplayer, nei. Likevel viser det at i7 4790K ikke er i nærheten av å knele, og det gjør ikke langt eldre prosessorer heller. Når du overklokker en i7 4790K til 4,4GHz eller høyere, vil det oppstå enda større margin. Så jeg vil veldig gjerne se omfanget av hvor mange FPS du taper ved å "kun" ha fire kjerner kontra seks. Mitt inntrykk er at det er bagateller. Du må gjerne motbevise meg, men da vil jeg ha noe konkret, ikke kun en påstand om at det er forskjell utifra egen erfaring, uten å definere hvor stor den forskjellen er. Det håper jeg du forstår. Tenk dere 5960x @ 4500mhz når 5960x @ 3ghz slår 4770k @ 3500mhz lett Kan jo fortelle at det er merkbart høyere minimumsfps i Battlefield 4 med 6 kjerner og 8 kjerner cpu enn med 4 kjerner i multiplayer. Siden jeg nesten bare spiller BF spill, så har jeg testet dette ganske mye. Har testet 4770k/4790k mot 3930k/4960x med samme skjermkort i BF4. På cpu krevende baner som Paracel storm, er det ikkje tvil om at det er forskjell. Testet selvfølgelig på 64 player map og var på samme server og samme plass på banen. Ekstra cpukraft kommer også til sin rett med SLI/crossfire spesielt. Ett Titan X @ 1400-1500mhz yter VELDIG bra. Det er egentlig nok for de aller fleste i 1440p oppløsning. Titan X koster flesk i trynet, men singlegpu er konge. Dog for meg er ikkje ett Titan X nok Har du mulighet til å kjøre benchmark på i7 4790K OC og i7 5820K OC i Battlefield 4, Nizzen? Type finne en CPU-intensiv bane, f. eks. Paracel storm, og ta snittet over en viss periode? Eventuelt om du ikke har en i7 5820K til rådighet, teste ut 5960X. Hadde vært ekstremt interessant å sett, med tanke på manglende kildemateriale. Du tror kanskje du har nok CPU, det er nok til du har prøvd MP BF4 120/144 hz. Kom tilbake og si at du har nok CPU da så får vi se. Noe håndfast blir vanskelig å bevise for deg. Det merkes godt at minimums fps er vesentlig høyere med flere kjerner og god overklokk. Det skal faktisk ikke så mange bakgrunnsprosesser til før man merker forskjell heller, noe browsere, torrents skype osv kan fort dra en del krefter i bakgrunn mens man spiller. Det er egentlig eneste jeg kan si, for meg er det verdt det. TS sparer kanskje 1-2 tusenlapper på å gå for en utdatert 4770k istedet for nytt chipset med 6 kjerner. Neppe verdt det da det er småpenger det er snakk om. Jeg blir oppriktig glad inni meg når vi får inn folk her som har tenkt å bygge seg en BRA pc, ikke bare går for minimum på alt av komponenter. Spare-PC er triste greier og tar bort mye glede for min del. Det som er synd er at 95 % av de som anbefaler noe her vil at folk skal gå for minimums løsninger som blir vesentlig fortere utdatert. Til info, en betaler cirka 7500 kroner for kombinasjon X99, i7 5820K, 16GB DDR4. For Z97, i5 4690K, 16GB DDR3, ligger summen på 4150 kroner. Det er 3350 kroner forskjeller, eller omregnet i prosent, 182% av originalpris. I sammenheng med min forespørsel til Nizzen om benchmarks, cirka hvor mye mer ytelse ville du vært fornøyd med for den prisøkningen? 10%, 20%, 30%? ^^ Jeg tror nemlig at vi her snakker nærmere 10% enn noe annet, i et veldig lite kneppe med spill, under veldig spesifikke rammer. Det høres urimelig ut, etter min mening. Dette avleder meg til neste spørsmål. Hva er egentlig bra nok ytelse? Neste generasjon CPU kan en vel fort anta at blir 10% kjappere. Det vil si at dersom en ikke skal måtte oppgradere til den tid, så må en nødvendigvis ha utstyr som er kraftigere enn neste generasjons "i7 4790K"-variant for at det skal være verdt det. Vil ikke det peke mot i7 5960X som eneste mulige kandidat for å få en PC som er "bra"? Jeg blir egentlig mest trist av at du syns 95% bruker for lite på å få en god PC. Du hevder at å gå for i5 4690K og GTX 970 SLi er å gå for et minimum. Vi er gjerne velstående i Norge, men sist jeg sjekket, bestod en spare-PC av et Radeon 260X eller GTX 750, gjerne kjøpt brukt og kombinert med en ulåst Pentium. Det gir meg derfor litt bismak når du sier at noe av det kraftigste på markedet, ikke er bra nok for folk flest. Så raskt som Intel bytter plattformer, blir vel X99 like kjapt utdatert som Z97. I hvert fall innen tidsperspekivet der en kunne tenkt å ha oppgradert PCen. Det hører sjeldenhetene til at en oppdaterer på samme plattform. Endret 19. april 2015 av Agentspoon 1 Lenke til kommentar
Arzennon Skrevet 20. april 2015 Forfatter Del Skrevet 20. april 2015 Ser ut som dette sporet litt av. Jeg har funnet meg de komponentene jeg var på jakt etter, og jeg sier takk til alle som har bidratt. Merker nå tråden som løst. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Så raskt som Intel bytter plattformer, blir vel X99 like kjapt utdatert som Z97. I hvert fall innen tidsperspekivet der en kunne tenkt å ha oppgradert PCen. Det hører sjeldenhetene til at en oppdaterer på samme plattform. Da sier vi det sånn at du ringer meg når min 5960x er utdatert så vet jeg hvertfall når jeg må oppgradere Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 (endret) Yes, sorry for metadiskusjonen her Arzennon. Flott at du fikk ordna bygget ditt! Så raskt som Intel bytter plattformer, blir vel X99 like kjapt utdatert som Z97. I hvert fall innen tidsperspekivet der en kunne tenkt å ha oppgradert PCen. Det hører sjeldenhetene til at en oppdaterer på samme plattform. Da sier vi det sånn at du ringer meg når min 5960x er utdatert så vet jeg hvertfall når jeg må oppgradere I følge grafen til Nizzen vil jeg anta at i7 3960X og i5 4690K ligger ganske nære. Til prisen, får du fem oppgraderinger i kaliberet til i5 4690K for den ene prosessoren din. Får vel se om den holder fem generasjoner da. Endret 20. april 2015 av Agentspoon Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 20. april 2015 Del Skrevet 20. april 2015 Yes, sorry for metadiskusjonen her Arzennon. Flott at du fikk ordna bygget ditt! Så raskt som Intel bytter plattformer, blir vel X99 like kjapt utdatert som Z97. I hvert fall innen tidsperspekivet der en kunne tenkt å ha oppgradert PCen. Det hører sjeldenhetene til at en oppdaterer på samme plattform. Da sier vi det sånn at du ringer meg når min 5960x er utdatert så vet jeg hvertfall når jeg må oppgradere I følge grafen til Nizzen vil jeg anta at i7 3960X og i5 4690K ligger ganske nære. Til prisen, får du fem oppgraderinger i kaliberet til i5 4690K for den ene prosessoren din. Får vel se om den holder fem generasjoner da. Vis meg gjerne hvordan du kan oppgradere prosessoren fem generasjoner uten å bytte hovedkort eller ram en eneste gang.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå