Arzennon Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Hei! Er på jakt etter ny pc etter min gamle traver nå har trukket sitt siste sukk. Har da kommet i tanker om å prøve å bygge en selv. Aldri gjort dette før, men etter å ha lest en del om det ser det ikke så vanskelig ut. Problemet er vel at jeg ikke har så mye peiling på deler og sånt, men jeg setter opp et forslag på ting jeg har kikket på og kunne tenkt meg å utstyre den med. Er altså ikke på jakt etter et råskinn, men en data som kan kjøre de fleste spill med god grafikk uten å slite med FPS problemer og lag. Har ikke noe spesielt budsjett, men syns ikke det er noe poeng i å gå helt over the top og bare lesse i for å lesse i. Jeg vil ha mulighet til senere utvidelser, tenker da spesielt på mer minne om dette blir nødvendig, og lage til vannkjøling når jeg har mer tid og fått satt meg mer inn i dette. Her er det jeg har tenkt på, setter stor pris på kommentarer til dette, eller alternativer. Hovedkort: MSI X99S SLI PLUS Prossessor: Intel Core i7-5820K Minne: HyperX Predator DDR4 2800MHz 16GB Skjermkort: ASUS GeForce GTX TITAN X 12GB SSD: 2x Crucial® MX200 500GB 2.5” SSD PSU: Corsair HX1000i Kabinett: Cooler Master HAF X CD-rom: Samsung DVD Writer, SH-224DB OS: Microsoft Windows 8.1 Hva syns dere? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Ser ut til å bli et beist dette Hvis du vil ha meget rask SSD ville jeg tatt denne over to MX200: http://www.prisjakt.no/product.php?p=3053918 Blir dog endel mindre plass på deg, uansett så holder nå 400 gb til OS og ganske mange spill. Har selv en 500 gb og nesten 300 gb til gode når jeg har lagt inn alt jeg bruker regelmessig. Ville også tatt med en lagringsdisk da slikt alltid er kjekt, for eksempel denne hvis du har store lagringsbehov (tenkte selv å gå for 2 av denne i nærmeste fremtid): http://www.prisjakt.no/product.php?pu=2919802 Lenke til kommentar
Ekinorak Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Det der er jo hva de fleste folk vil kalle å gå over the top. Du betaler mye for hardware som du egentlig ikke trenger til å kjøre spill. Du kan gå for 1150 brikkesett og f.eks gtx 970 sli å få samme spill ytelse til halve prisen. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Det er ikke over the top. Det er en høyytelses maskin. SLI har en del problemer som han slipper når han kjøper ett versting skjermkort. Og CPU med flere kjerner har som regel vesentlig høyere minimums fps i de fleste spill noe som fort kan bety en del for spillopplevelsen. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) @ Kremt: Kan du hente inn et par grafer som beviser argumentet ditt om at i7 5820K yter signifikant bedre? La inn en under her, som viser det motsatte. SLi har ikke såpass med problemer at det beskytter en prisøkning på 4200 kroner, når ytelsen i tillegg viser seg å være lavere. Et GTX Titan koster i skrivende stund 10 500 kroner. To stk GTX 970 i SLi-konfigurasjon yter 6% bedre, og koster bare 6300 kroner i forhold. Videre, som du ser av denne grafen, skiller det ytterst få FPS mellom de beste prosessorene som er på markedet i dag. så og I praksis vil faktisk skjermkortet være begrensningen din i de aller fleste tilfeller, og en i5 4690K være mer enn godt nok til å få resultatet du ser i lista over. Du opplever så og si samme resultat helt tilbake til Intel Core i5 2500K fra 2011, tro det eller ei. Et alternativt oppsett som vil gi deg like god ytelse eller marginalt bedre til spill, leser som følgende: MSI Z97 Gaming 5 Intel Core i5 4690K Asus GeForce GTX 970 (x2) Samsung 850 EVO 500GB Crucial BallistiX Sport 1600MHz CL9 16GB Cooler Master Hyper 212 EVO EVGA SuperNova G2 750W Blant kabinett må det nesten være opp til smak og behag. Veldig gode kabinett jeg kan anbefale å ta en kikk på, er imidlertid Fractal Design Define R5, Corsair Obsidian 450D, NZXT H440 og Phanteks Enthoo Pro. Dette vil til syvende og sist avhenge av hvilket type bygg du ønsker. Det er mange som bare er ute etter et monster, en PC som koster masse penger, og ser majestetisk ut utifra spesifikasjonslisten. Det kan imidlertid ofte vise seg å være et luftslott. Når en kan nesten halvere innkjøpsprisen og få like god ytelse, er det klart at en bør tenke seg godt om. Så om det er ytelse for pengene som teller, så burde du definitivt vurdere det ovenfor i stedet. Mvh, Agentspoon Endret 19. april 2015 av Agentspoon 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Det resultatet du poster der er ikke multiplayer. Jeg har prøvd mye forskjellig og vet at flere kjerner utgjør en massiv forskjell i bf4 mp. Halve prisen og like god ytelse er rett og slett ikke mulig, så enkelt er det. Jeg syns 4 tusen var billig for å slippe SLI og hadde gladelig betalt det. Det neste Titan kortet i Pascal arktitektur blir nok et kjøp for min del. Ser det ligger et Demo kort Titan X på komplett nå. Med min rabatt 6 % får jeg det til 9818 vet ikke om det er så ille faktisk. 1 Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Om han med senere utvidelser mener ett eller flere skjermkort til, bør han kanskje vurdere i7-5930K istedenfor 5820'n(?) www.komplett.no/intel-core-i7-5930k-socket-lga2011-3/822373 Med dette oppsettet kan du vente noen generasjoner før du må bytte, dvs da blir kostnadene ganske så greie. Det er ikke alltid det handler om og få mest for pengene. For flere av oss handler det rett og slett og være fornøyd og følelsen av og ha kjøpt rett utstyr. Dvs at vi er meget fornøyd med det visuelle resultatet i spill, og slippe den følelsen av at det skulle vært litt bedre. Så når dette opplegget ikke gjør en helt fornøyd lengre kan en spe på med 1 eller 2 brukte Titan X til halv pris og være fornøyd en god tid til. Mitt oppsett er delvis utrangert, men fungerer meget bra for det, de 3 Classy korta gjør susen, kjører lett 144 fps i Crysis3 og BF4 med høye innstillinger. Kan disse andre "Ikea" versjoner nevnt klare det på Asus Rog Swift med 144Hz og 2560x1440 med g-sync? Endret 19. april 2015 av baggiebridges Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Det resultatet du poster der er ikke multiplayer. Jeg har prøvd mye forskjellig og vet at flere kjerner utgjør en massiv forskjell i bf4 mp. Halve prisen og like god ytelse er rett og slett ikke mulig, så enkelt er det. Jeg syns 4 tusen var billig for å slippe SLI og hadde gladelig betalt det. Det neste Titan kortet i Pascal arktitektur blir nok et kjøp for min del. Ser det ligger et Demo kort Titan X på komplett nå. Med min rabatt 6 % får jeg det til 9818 vet ikke om det er så ille faktisk. Det er ikke multiplayer, nei. Likevel viser det at i7 4790K ikke er i nærheten av å knele, og det gjør ikke langt eldre prosessorer heller. Når du overklokker en i7 4790K til 4,4GHz eller høyere, vil det oppstå enda større margin. Så jeg vil veldig gjerne se omfanget av hvor mange FPS du taper ved å "kun" ha fire kjerner kontra seks. Mitt inntrykk er at det er bagateller. Du må gjerne motbevise meg, men da vil jeg ha noe konkret, ikke kun en påstand om at det er forskjell utifra egen erfaring, uten å definere hvor stor den forskjellen er. Det håper jeg du forstår. Lenke til kommentar
MDCCLXXVI Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Når du overklokker en i7 4790K til 4,4GHz eller høyere, vil det oppstå enda større margin. Blir marginene mindre om man også overklokker prosessoren den konkurrerer med? Ellers er jeg enig, i7 4790k, 32GB ram, 500GB SSD, 970 eller 980 Strix og en platinum PSU, der har du oppskriften Er altså ikke på jakt etter et råskinn, [...] Skjermkort: ASUS GeForce GTX TITAN X 12GB Endret 19. april 2015 av MDCCLXXVI Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Det er ikke nødvendigvis poenget. Målsetningen er å få prosessoren så rask at den ikke blir flaskehalsen i systemet ved multiplayer. Så om den er kraftig nok til å drive BF4 i multiplayer perfekt, så spiller det ingen rolle hvor mye kjappere i7 5820K blir etter overklokk. Det vil kun gi utslag med hensyn til foto- og videoredigering etc. etc. Til spill vil de være nokså jevnbyrdige. Men skulle gjerne ha testet dette ordentlig. Kremt, Nizzen osv. gir jo uttrykk for at det er en helt annen verden, men de har som regel et litt annet syn på hardware enn folk flest. Til tider virker det som at å betale drøssevis av penger for noen få prosent forbedringer, ikke plager dem overhodet. ^^ Men er forskjellen såpass signifikant at vanlige folk også vil vurdere det, skal jeg ikke stå i veien for det. Men da må det konstateres med håndfaste tall, fordi jeg ser på det som lite plausibelt. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Du tror kanskje du har nok CPU, det er nok til du har prøvd MP BF4 120/144 hz. Kom tilbake og si at du har nok CPU da så får vi se. Noe håndfast blir vanskelig å bevise for deg. Det merkes godt at minimums fps er vesentlig høyere med flere kjerner og god overklokk. Det skal faktisk ikke så mange bakgrunnsprosesser til før man merker forskjell heller, noe browsere, torrents skype osv kan fort dra en del krefter i bakgrunn mens man spiller. Det er egentlig eneste jeg kan si, for meg er det verdt det. TS sparer kanskje 1-2 tusenlapper på å gå for en utdatert 4770k istedet for nytt chipset med 6 kjerner. Neppe verdt det da det er småpenger det er snakk om. Jeg blir oppriktig glad inni meg når vi får inn folk her som har tenkt å bygge seg en BRA pc, ikke bare går for minimum på alt av komponenter. Spare-PC er triste greier og tar bort mye glede for min del. Det som er synd er at 95 % av de som anbefaler noe her vil at folk skal gå for minimums løsninger som blir vesentlig fortere utdatert. 2 Lenke til kommentar
Arzennon Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Takker for svar! Ideen var å ha en maskin som varer mange år, som enkelt kan oppgraderes til å henge med i tiden om noen år til. Hadde da tenkt en gang i fremtiden å slenge i et Titan X til om det skulle bli nødvendig. I og med at dette er mitt første build ville jeg helst ikke prøve på noe SLI eller crossfire o.l, det virker hakket mer avansert, også mtp kjøling. Hovedkortet jeg valgte vil da også støtte opp til 128GB ram, så det kan også spes på med etter hvert. Var 16GB litt lite kanskje? Jeg vil altså ikke bygge en pc som kan kjøre dagens spill, men en som kjører dagens og fremtidens spill, uten at hele pakken må byttes ut når neste syke spill kommer ut. Da hadde det kanskje blitt en ide å skifte ut prosessor til i7-5930K som baggiebridges nevner, så er den klar dersom et ekstra skjermkort blir nødvendig. Med kabinett tok jeg et som har bra luftkjøling, som vil fungere frem til jeg lager vannkjøling. Det ser også greit ut å lage til vannkjøling i dette kabinettet. Kom gjerne med andre forslag om dere kjenner til noe bedre. Jeg får litt angst av å tenke på å kjøpe 2 GTX 970 for å spare 4200 i første omgang, og så bli nødt til å kjøpe 2x Titan X til neste oppgradering. Hvor mye har jeg da spart? Samme opplegg tenker jeg på med hovedkort og prosessorer. Dette hovedkortet støtter prosessorer med 8 kjerner, og hvem vet om spill i fremtiden vil dra nytte av dette? Går jeg da for 4core nå, må både hovedkort og prosessor skiftes ut i neste omgang, kanskje ram også? Lenke til kommentar
Arzennon Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Glemte forresten å nevne at i neste omgang vil jeg gå for en 144Hz skjerm. Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Finnes det et bedre kabinett når man skal ha luftkjøling enn det han har valgt? Har aldri forstått det at vannkjølingen abselutt skal ligge inni i kabinettet, må da være mye bedre og ha externe radiator og pumper, med hurtigkoblinger på slangene inn til kabinettet(?). Finnes jo flere slike "ferdigløsninger". Greit at man kan skaffe seg billigere løsninger, men som det nevnes her må da kanskje ting overklokkes ganske mye, noe som gir mer varme som kan være ugreit i miljøet man sitter i, samt bedre kjøling må til som oftest. Jeg hadde fortrukket kraftig nok hardware til og kjøre spill på de oppløsninger og fps man ønsker uten og OC, eller som man sier: plug and play! Uten man må sitte i times vis og prøve forskjellige innstillinger, kanskje om at med jevne mellomrom, og ha lykken med seg i Silicon lotteriet. Jeg vil heller da bruke denne tiden til og "mekke" på en veteranbil. Hadde noen her sagt de skulle kjøpe seg en Audi R8 med V10 motor, tror jeg ikke det er noen som hadde mast om at kjøp deg heller en Audi A3 med liten diesel motor fordi den bringer deg også fra sted til sted. Da hadde man heller diskutert om det er andre biler i denne klassen som er bedre/morsommere/mer for pengene etc Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Hvis du må ha vannkjølingen utenfor da har du fucked opp basicly Det vil stinke utseendemessig og være svært tungvint ved flytting Lenke til kommentar
Arzennon Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Kremt: har lest meg litt opp på den SSD'en og den ser helt rå ut! Vil den passe til hovedkortet? Klarer ikke finne ut om de er kompatible Lenke til kommentar
Arzennon Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Et par andre ting jeg lurte litt på: hva er forskjellen/hva er best av de forskjellige produsentene på komponentene jeg har valgt? Altså: Titan X: Forskjell mellom MSI, ASUS, Gigabyte? X99S: Forskjell mellom MSI, ASUS, Gigabyte? Blir litt forvirret av å bla gjennom dokumentasjonen på dem Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Hvis du må ha vannkjølingen utenfor da har du fucked opp basicly Det vil stinke utseendemessig og være svært tungvint ved flytting Tungvint? neida, husk hurtigkoblinger. Well det finnes slike set up som ikke er verre enn et digert kabinett, da kan man få 2 mindre enheter. Hva med slangene ut gjennom veggen, og på utsiden montere en chargecooler(for oss som ikke har teller på vannet). Da kan man ligge mellom +10 grader til - 10 grader eller kaldere på radiator vannet, ( koble fra hageslangen på vinteren) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Du mener bruke en varmeveksler på vannet, kan jo kjøre springvann rett gjennom også, slipper man pumpe og ress hvertfall Lenke til kommentar
baggiebridges Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Chargecooler er en varme veksler ja, som brukes på biler med turbomotor, ikke store greiene. Rett fra slangen gir vel noe vedlikeholds problemer? Dessuten går jo ikke det om vinteren. Men kan ha egen loop med radiator og resovoar på utsiden om vinteren om man vil dra godt nytte av noe sånt. Og bygge det inni et sånt varmepumpehus, da ser det ikke helt fxxxx ut. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå