ITtraktor Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Jeg lurer på om tilgodehavende skatt regnes som formue for det respektive inntektsåret? Utifra hva jeg kan se på selvangivelsen gjør det ikke det, men kan noen bekrefte om dette stemmer? For å gjøre det helt tydelig hva jeg mener, si at du betaler 10 000 kr for mye i skatt i 2014, vil disse 10 000 kronene regnes med under din formue for 2014? Slik jeg ser det blir disse pengene først en del av din formue når du får de utbetalt i 2015. Vil ikke dette da si at du kan "minske" formuen din tilsvarende den netto inntekten din ved å betale 100 % skatt? Selv om det virker litt betenkelig er det vel fult lovelig? Endret 19. april 2015 av ITtraktor Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Det er iallfall ikke sånn at ikke betalt skatt kan trekkes fra. Antar heller ikke skatt tilgode regnes med, av den utrolig enkle grunn at du aldri noensinne har skatt tilgode 31.12 - likningen er ikke klar før litt utpå året. Endret 19. april 2015 av Audun_K Lenke til kommentar
kremt Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Strengt talt er det vel ikke med i din ligning nei siden skatteetaten ikke vet eksakt hvor mye du har tilgode eller mangler å betale før et stykke ut i juni elns. Så det er nok som du sier, du kan betale ekstra skatt for å redusere din formue ved utgangen av året. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Det er jo helt hinsides dumt gjort, såklart, da man vil få bedre avkastning alle andre steder. Særlig tatt i betraktning at man låser pengene over lang tid og sikkert risikerer styr med skatteetaten (vær sikker på at de har tenkt på dette og har ett eller annet verktøy i kassa). Lenke til kommentar
ITtraktor Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Jeg hadde ikke tenkt til å gjøre det med noen enorme summer. Men ser nå at formuen min muligens kommer over grense til lånekassen siste året jeg skal studere med den sommerjobben jeg har nå. Og det er faktisk snakk om nesten 40 000 kr i stipend. Så i stedet for å stikke pengene i madrassen, som jeg ser mange foreslår og som strengt talt er ulovelig, virker dette som en bedre og fult lovelig løsning. Endret 19. april 2015 av ITtraktor Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Tja, usikker på hvorvidt det er mer eller mindre ryddig enn å putte dem i madrassen sånn rent jussmessig. Du skjuler jo fortsatt pengene. Men om du er rett under grensa og bare betaler litt for mye skatt tipper jeg det funker fint. Lenke til kommentar
MrL Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 (endret) Dette kan være et mulig smutthull ja da det regnes som formue det året det er utbetalt. Allikevel hvis studie ditt avsluttes på sommeren vil jo det si at du enten kun kan gjøre det med stipendet de 6 månedene før sommeren, ellers hvis du gjør det for de siste 12 månedene i året før vil du jo ikke få godkjent stipend de 6 månedene før sommeren året etter siden skatten utbetales da. Endret 19. april 2015 av MrL Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 For at noe skal inngå i din ligningsformue må det være en eiendel av økonomisk verdi på din hånd, og det må være på din hånd 1. januar året etter inntektsåret. Skattetrekket tilhører rettslig sett skattekreditorene fra det blir trukket til det blir utbetalt. Dersom du innbetaler tilleggsforskudd i den hensikt å unngå formueskatt eller å overtre Lånekassens formuegrenser kan det imidlertid hende at det skattemessig blir å betrakte som et lån. Lån er formue på din hånd. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå