Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Boligkjøp og allergi/astma

neutrality

Anbefalte innlegg

Hei

Var på visning i en leilighet som jeg likte veldig godt. Da jeg var der første gangen kjente jeg en svak lukt av at det har vært røyket der. Så da påsken var over dro jeg til megler og samme dro vi ned en siste gang før jeg la inn budet. Budet er ifølge megler juridisk bindende. Greit nok. Men så kom jeg hjem en time senere og da slo det i brystet og har enda ikke kommet meg. Stort sett hund og røyk men jeg fikk en ganske skakk reaksjon. Nå har selger akseptert budet, men jeg gruer meg. Har jeg noe mulighet tilrå avlyse kjøpet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Det stemmer nok at du er bundet av ditt bud når det er akseptert (hvis budet var uten forbehold), men det vil ikke nødvendigvis si det samme som at de kan tvinge deg til å kjøpe huset - kanskje er det en situasjon hvor de kun krave erstatning for sitt tap ved at du ikke kjøper likevel (i dette tilfelle: kostnader ved å selge en gang til + mellomlegg hvis han ikke får samme pris fra andre). Jeg er imidlertid ikke helt sikker, og kanskje er det en situasjon hvor du bør spandere på deg litt veiledning fra en god advokat.

Du bør uansett ta saken opp med selger og forklare - dette er jo ikke for å være kjip, men pga. sykdom, og det kan godt tenkes selger vil være medgjørlig til å gå med på å avlyse kjøpet, i hvert fall hvis du tilbyr en kompensasjon. Alternativet er jo at du kjøper den og selger den igjen selv, men transaksjonskostnadene for å selge en leilighet blir jo da dobbelt opp (dokumentavgift, tinglysing etc).

Lenke til kommentar

Du bør nok enten ta en kraftig vask selv eller leie inn et firma som kan rense leiligheten for deg.

Såvidt jeg vet har også selger en plikt til å vaske etter seg før du kan overta og så lenge det ikke er ordentlig rengjort kan du nekte overtagelse inntil det er gjort.

Lenke til kommentar

Ja nei har lyst til å beholde leiligheten egentlig, den som har vært kjip her synes jeg er megler som ikke har sagt noe om at fyren hadde hund selv om jeg opplyste til han at jeg hadde astma. Får vel leie inn et firma som driver med ozonbehandling som siste utvei

Lenke til kommentar

Det er også forskjell på kva krav du kan rette mot selger og kva du må rette mot megler.

Dersom megler var informert om astma problematikken og likevel solgte deg en bolig uten å nemne at huseiger røykte og hadde hund så kan du ha ein sak mot megler.

Ein grundig utvask vil nok hjelpe godt på, men når det gjeld rens av møblane så tenker eg umiddelbart at det nok er uforholdsmessig dyrt for selger som nok tenkte å spare utgiftene med å frakte vekk møblane, men det vil være avhengig av kva avtale som har blitt inngått.

Lenke til kommentar

Jeg måtte en gang trekke meg fra et boligkjøp dagen etter budet var formidlet til selger.

Det kostet meg 120 000 kroner.

100 000 som var differansen til den andre budgiveren (som heldigvis fremdeles ville kjøpe - og som sikkert føler at de vant i lotto), og 20 000 til megler for å sette opp kontrakter på dette.

Sure penger.

Anonymous poster hash: 11f9a...fc9
Lenke til kommentar

Ja nei har lyst til å beholde leiligheten egentlig, den som har vært kjip her synes jeg er megler som ikke har sagt noe om at fyren hadde hund selv om jeg opplyste til han at jeg hadde astma. Får vel leie inn et firma som driver med ozonbehandling som siste utvei

Astma betyr ikke at man ikke tåler hund.

Det betyr ikke at man ikke tåler tobakksrøyk heller.

Å reagere på hund er en allergisk reaksjon, det samme med reaksjonen på tobakksrøyk.

Hva gjelder allergenene etter hund vil disse dø ut i løpet av få dager, en grundig vask ved overtakelse bør løse problemet, gjerne sammen en rens av møblene. (Rensemaskin kan leies for en rimelig pris på Maxbo, eller du kan leie noen til å gjøre jobben)

Jeg er selv allergiker og astmatiker med to hunder boende hjemme.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Å reagere på hund er en allergisk reaksjon, det samme med reaksjonen på tobakksrøyk.

Hva gjelder allergenene etter hund vil disse dø ut i løpet av få dager, en grundig vask ved overtakelse bør løse problemet, gjerne sammen en rens av møblene. (Rensemaskin kan leies for en rimelig pris på Maxbo, eller du kan leie noen til å gjøre jobben)

Har ekstremt følsomme slimhinner ser det ut som. Var i leiligheten i 25 minutter og hadde nesten ikke luft i en uke etterpå.

Lenke til kommentar

Har ekstremt følsomme slimhinner ser det ut som. Var i leiligheten i 25 minutter og hadde nesten ikke luft i en uke etterpå.

Jeg lurer på hva som fikk deg til å kjøpe en leilighet, når du ikke hadde luft i en hel uke etter visning..? 

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva som fikk deg til å kjøpe en leilighet, når du ikke hadde luft i en hel uke etter visning..?

Det var andre turen dit det skjedde på. Da hadde hunden nylig vært der. Fikk fullstendig noia

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...