Malvado Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Takk igjen for alle svar og god hjelp, selv om det viste seg at flaskehalsen lå et annet sted enn først antatt. Så hva ble konklusjonen din? Problemer med videominnet etter at du bikker over 3.5? Kan du teste med å sette grensen til noe under, feks 3.2 / 3.4 ? Han skrev at det bare var et problem med innstillinger tili musa, så jeg antar det ble konklusjonen: [ ] Jeg hadde samme problemet med at det hakket når jeg rørte på kameraet. Jeg løste det ved å skifte fra raw input til directinput i options Det fikset problemet for meg! Takker! Er dog Ikke overrasket over at det var snakk om software problem. For minneproblem hadde eventuelt variert mye etter grafikkinstillingene, som i dette tilfellet var uavhengig av dette. Vel, slik jeg leste det han skrev tidligere : Jeg burde selvsagt testet dette før, men fant ut at Steam har en integrert FPS-monitor i seg. Den peaket 25 som laveste og 45 som høyeste. Lå i snitt på 30-35 FPS in-game. Ikke rart det føltes laggy da... Og i kjølvannet av dette, tilbakestilte jeg grafikkinnstillingene til default/recommended. Da endte jeg med estimert videominne på ca 2800 MB. Når jeg startet spillet nå, er alt 100% smooth. Ok, så da har jeg jo i og for seg funnet løsningen. Å legge spillet 200 MB under skjermkortets "smertegrense" var vel litt eplekjekt. Det eneste jeg lurer på nå, er hvorfor kompisen min får 50-60 FPS med sitt GTX 770 2GB kort, når han har satt innstillingene på ca 2500 MB... Var vel i grunn og bunn derfor jeg spurte... Edit : Det er to brukere her med lignende problem , for den ene ser det ut som det løste seg med den programvare endringen , for den andre som sitert over ser det ut som video minnet er problemet. Endret 21. april 2015 av Malvado Lenke til kommentar
kjetil_bm Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Hei igjen gutta! Her er litt oppdatering.Jeg har altså en i7 4770k med 3,5 GHZ, og 16 GB ram. Jeg har prøvd tre forskjellige skjermkort nå, og problemet er fortsatt gjeldende. MSI GTX 770:Var litt for cocky med innstillingene i starten, og hadde ca 25-30 fps. Reduserte grafikkinnstillingene litt, og fikk 25-60 i FPS, med 40-45 i snitt.ASUS GTX 970:Grafikkinnstillinger på fullt: 25-60 FPS, 40-45 i snitt.Grafikkinnstillinger redusert (ca 2800 videominne i bruk): 25-60 fps, 40-45 i snitt. ASUS GTX 980:Grafikkinnstillinger på fullt: 25-60 FPS, 40-45 i snitt.Grafikkinnstillinger redusert (ca 2800 videominne i bruk): 25-60 fps, 40-45 i snitt. Så sjekket jeg CPU-grafen etter å ha "free-roam'et" rundt i GTA, og den ser slik ut:Er ikke dette veldig høyt CPU-bruk? Og for de som legger merke til det, så ser man at jeg har deaktivert hyper-threading, sånn at jeg har bare fire kjerner i drift. I mitt hode så tror jeg ikke svakt skjermkort er synderen, men en CPU som "taker".Hva tenker dere? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Test også med hyper threading. Kan være du må sjekke om minnet ditt er riktig innstilt også om du ikke har det allerede. Tregt minne eller lav båndbredde der kan være døden for slike spill. Lenke til kommentar
kjetil_bm Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Test også med hyper threading. Kan være du må sjekke om minnet ditt er riktig innstilt også om du ikke har det allerede. Tregt minne eller lav båndbredde der kan være døden for slike spill. Takk for svar. Tenker du vanlig RAM-minne? Det er helt nye brikker, 1600 mhz. Hvor/hvordan sjekker jeg om minnet er riktig innstilt? Tester med hyper threading når jeg har spist opp middagen Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Dette sjekker du ved oppstart i bios , viktig å passe på at brikkene kjører på riktig hastighet het og timings. Lenke til kommentar
kjetil_bm Skrevet 25. april 2015 Forfatter Del Skrevet 25. april 2015 Har aktivert hyper threading, og testet litt. Vet ikke om det er tilfeldig, om det er psykisk, eller om det faktisk er litt positiv endring i ytelsen, med hyper thread aktivert. FPS'en var på et tidspunkt nede i 33 eller noe, men jeg vil si at jeg i snitt lå på 55 FPS nå, noe som er betraktelig bedre enn tidligere. CPU grafene var heller ikke like nærme taket som tidligere (ref bildet jeg postet tidligere). Men angående minnet - jeg aner ikke hva du snakker om, eller hva jeg skal endre eller se etter. Hjelper dette bildet fra AIDA64? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 25. april 2015 Del Skrevet 25. april 2015 Hva er spesifikasjonene til minnet? Om det er Corsair Vengeance 1600 Mhz minne så kjører det akkurat nå på 1333 Mhz hastighet , mener at du må sette det til XMP minne profil i bios om du ønsker å få det gjort automatisk , alternativt kan du finjustere manuelt om du er trygg på det. Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 26. april 2015 Del Skrevet 26. april 2015 (endret) Har aktivert hyper threading, og testet litt. Vet ikke om det er tilfeldig, om det er psykisk, eller om det faktisk er litt positiv endring i ytelsen, med hyper thread aktivert. FPS'en var på et tidspunkt nede i 33 eller noe, men jeg vil si at jeg i snitt lå på 55 FPS nå, noe som er betraktelig bedre enn tidligere. CPU grafene var heller ikke like nærme taket som tidligere (ref bildet jeg postet tidligere). Men angående minnet - jeg aner ikke hva du snakker om, eller hva jeg skal endre eller se etter. Hjelper dette bildet fra AIDA64? Hva slags anti-aliasing instillinger har du i gta ? Hvis du spiller i vanlig 1080 oppløsning så er det iallefall ikke tvil om at du har alt for lav fps. Endret 26. april 2015 av [email protected] Lenke til kommentar
kjetil_bm Skrevet 26. april 2015 Forfatter Del Skrevet 26. april 2015 Fant omsider XMP-innstillingen jeg lette etter i BIOS. Har aktivert den nå, men i AIDA64 står likevel følgende: Har ikke anti-aliasing aktivert for øyeblikket. Kjører i 1920*1080 oppløsning, ja. Lenke til kommentar
Sprokket Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Kommer alt for sent inn i diskusjonen, men jeg ville som Andrull har sagt sett på softwaren. Hva som kjøres i bakgrunn + dvs instillinger da spillet tross alt er en port fra konsoll til PC. Har vært borti at folk opplever lag osv. pga. shadowplay / streaming og lignende. Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Fant omsider XMP-innstillingen jeg lette etter i BIOS. Har aktivert den nå, men i AIDA64 står likevel følgende: Har ikke anti-aliasing aktivert for øyeblikket. Kjører i 1920*1080 oppløsning, ja. Prøvd å formatere harddisken og installere alt på nytt? Lenke til kommentar
kjetil_bm Skrevet 27. april 2015 Forfatter Del Skrevet 27. april 2015 Jeg innbiller meg at det å lukke Chrome før jeg starter spillet, hjelper litt. Chrome stjeler mye ressurser. Utover det har jeg nesten ingenting gående, hovedsaklig kun selve spillet, Steam og Skype. Maskinen ble sist "formatert" (ny disk) i februar, så hadde et håp om å slippe å gjøre det igjen, hehe. Takk for svar læll Lenke til kommentar
oivindwold Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Jeg innbiller meg at det å lukke Chrome før jeg starter spillet, hjelper litt. Chrome stjeler mye ressurser. Utover det har jeg nesten ingenting gående, hovedsaklig kun selve spillet, Steam og Skype. Maskinen ble sist "formatert" (ny disk) i februar, så hadde et håp om å slippe å gjøre det igjen, hehe. Takk for svar læll Chrome har nok ikke så mye å si. Jeg har samme specs så deg og har mye bedre fps på 1440 enn du har i 1080. Raskere ram hjelper nok ikke så mye. Har du testet om den ene rambrikken er defekt? Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 27. april 2015 Del Skrevet 27. april 2015 Kan være verdt et forsøk å kjøre en runde med memtest86 eller tallknusing som prime95 for å se om den er stabil over tid. Lenke til kommentar
kjetil_bm Skrevet 1. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2015 Jeg innbiller meg at det å lukke Chrome før jeg starter spillet, hjelper litt. Chrome stjeler mye ressurser. Utover det har jeg nesten ingenting gående, hovedsaklig kun selve spillet, Steam og Skype. Maskinen ble sist "formatert" (ny disk) i februar, så hadde et håp om å slippe å gjøre det igjen, hehe. Takk for svar læll Chrome har nok ikke så mye å si. Jeg har samme specs så deg og har mye bedre fps på 1440 enn du har i 1080. Raskere ram hjelper nok ikke så mye. Har du testet om den ene rambrikken er defekt? Kan være verdt et forsøk å kjøre en runde med memtest86 eller tallknusing som prime95 for å se om den er stabil over tid. Minnet bør være ok, problemet var sånn da jeg kjørte 2x 4GB brikker, og det ble verken bedre eller dårligere da jeg erstattet de med 2x 8GB brikker. Har kjørt Prime95 i 15 minutter. Det er kanskje ikke nok? CPU virket stabil og lå på en kurrant temperatur. Men dette har jeg ikke peiling på, vet ikke hva jeg skal se etter. For tiden kjører jeg ganske lave grafikkinnstillinger i GTA, med videominne forbruk på ca 2500 mb. Da ligger jeg (i følge Steam's FPS monitor) på 58-61 FPS. Det er jo i utgangspunktet greit. Men likevel føler jeg at FPS'en dropper innimellom, men da gir det ikke utslag i FPS monitoren. Det er jo litt rart. Og hvis jeg skrur grafikkinnstillingene opp til 3 - 3,5 GB, så ligger FPS'en på 45-60 FPS, med kanskje 50-55 i snitt. Og som nevnt noen ganger over, kjører jeg altså med et ASUS GTX 980 4GB kort. Så det bøør ikke være noen flaskehals. Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 Hvor mange % utnyttelse ligger skjermkortet ditt på i gjennomsnitt da? Lenke til kommentar
kjetil_bm Skrevet 2. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2015 Hvor mange % utnyttelse ligger skjermkortet ditt på i gjennomsnitt da? Spør vel dumt nå, men hvordan kan jeg sjekke dette? Lenke til kommentar
Taake89 Skrevet 2. mai 2015 Del Skrevet 2. mai 2015 MSI afterburner eller lignende programmer vil vise deg en logg på det hvis du kjører programmet i bakgrunnen =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå