Gå til innhold

Er prosessoren min stekt?

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg GTA5, og er ikke helt fornøyd med PC'ens ytelse. Selve spillet lagger ikke, og kjører egentlig veldig fint, men det kameraføringen med musa lagger bittelitt. Lite nok til at det går fint å spille, men mye nok til at det er frustrerende.

PC'en min har i utgangspunktet følgende innmat:

HK: ASUS H97i-plus (mini-ITX)
CPU: Intel i7 4770k (3.5 ghz)
RAM: Kingston HyperX - 8GB (2x 4GB)
GPU: MSI GeForce GTX 770 2GB
PSU: Corsair CX 750M

For å prøve å løse problemet, kjøpte og installerte jeg dette for to dager siden:

RAM: Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16 GB (2x 8 GB)
GPU: Gainward GeForce GTX 970 4GB - (drittprodukt som støyer noe hinsides)

Løste dette problemet? Nei. Ingen endring.

Jeg er på "LAN" hos en kamerat nå i helga. PC'en hans kjører GTA 100% lagg-fritt. Han har følgende innmat i sin PC:

HK: ASUS H97i-plus
CPU: Intel i5 4690k (3.5 ghz)
RAM: 8 GB (2x 4 GB)
GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB
PSU: Corsair HX 750W

Vi har begge installert nyeste nVidia-drivere, og vi har testet å sette opp grafikkinnstillinger helt likt. Dessuten kan jeg stille grafikken helt i bunn og fortsatt oppleve kamera-lagging. Så jeg begynner egentlig å tro at det er et prosessor-problem. Og bare for å ha nevnt det, så har jeg hatt dette problemet i andre spill også, så det er ikke GTA i seg selv som er problemet.

Så kommer spørsmålet:
Under en stress-testing i vinter, så bikket CPU-kjernene 100 grader, og holdt den tempen i 20-30 sekunder. Kan dette være grunnen til kamera-laggen jeg opplever? At CPU'en er blitt bittelitt skadet pga høy temp?

Jeg er veldig nærme å kjøpe meg en helt ny i5 4690k prosessor, samme som kameraten min har. Det MÅ jo være prosessoren min som er synderen..?

TUSEN hjertelig takk på forhånd for eventuelle svar, og tusen takk for at du tok deg tiden til å lese denne veggen av tekst. 

God natt! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke prøvd å låne kompisen din sin mus for å sjekke om den er synderen? CPUen klokker seg selv ned når den blir for varm, så det skal godt gjøres å grille en CPU med mindre man virkelig går inn for det.

Jeg har testet med to forskjellige mus, ingen forskjell. 

Kjøpte PC'en ferdig bygget fra komplett.no for 12 måneder siden. I løpet av de 12 månedene har jeg byttet ut absolutt alt, bortsett fra en ting, og det er prosessoren. Tror jeg bare kjøper meg en i5 4690k (samme som kompisen min har). Da er problemet nødt til å forsvinne :)

Lenke til kommentar

Du har pr nå en større/sterkere CPU en kompisen din, så du skal ikke har problemer med GTA og andre spill.

Men med tanke på at du når 100grader ved test, så vil du nok nå nært det samme under spilling, CPU vil da klokke seg ned å ikke gi deg den opplevelsen du ønsker.

Jeg ville i ditt tilfelle gått i innkjøp av bedre kjøler, evt. rengjort å sjekket den du har, ikke minst rengjort CPU for gammel kjølepasta og hatt på ny. Kan godt være at det er tatt på for mye og da er med på å øke tempen på CPU.

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt meg GTA5, og er ikke helt fornøyd med PC'ens ytelse. Selve spillet lagger ikke, og kjører egentlig veldig fint, men det kameraføringen med musa lagger bittelitt. Lite nok til at det går fint å spille, men mye nok til at det er frustrerende.

HK: ASUS H97i-plus (mini-ITX)
CPU: Intel i7 4770k (3.5 ghz)
RAM: Kingston HyperX - 8GB (2x 4GB)
GPU: MSI GeForce GTX 770 2GB
PSU: Corsair CX 750M

For å prøve å løse problemet, kjøpte og installerte jeg dette for to dager siden:

RAM: Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16 GB (2x 8 GB)
GPU: Gainward GeForce GTX 970 4GB - (drittprodukt som støyer noe hinsides)

Jeg er på "LAN" hos en kamerat nå i helga. PC'en hans kjører GTA 100% lagg-fritt. Han har følgende innmat i sin PC:

HK: ASUS H97i-plus
CPU: Intel i5 4690k (3.5 ghz)
RAM: 8 GB (2x 4 GB)
GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB
PSU: Corsair HX 750W

Vi har begge installert nyeste nVidia-drivere, og vi har testet å sette opp grafikkinnstillinger helt likt. Dessuten kan jeg stille grafikken helt i bunn og fortsatt oppleve kamera-lagging. Så jeg begynner egentlig å tro at det er et prosessor-problem. Og bare for å ha nevnt det, så har jeg hatt dette problemet i andre spill også, så det er ikke GTA i seg selv som er problemet.

Så kommer spørsmålet:
Under en stress-testing i vinter, så bikket CPU-kjernene 100 grader, og holdt den tempen i 20-30 sekunder. Kan dette være grunnen til kamera-laggen jeg opplever? At CPU'en er blitt bittelitt skadet pga høy temp?

Jeg er veldig nærme å kjøpe meg en helt ny i5 4690k prosessor, samme som kameraten min har. Det MÅ jo være prosessoren min som er synderen..?

TUSEN hjertelig takk på forhånd for eventuelle svar, og tusen takk for at du tok deg tiden til å lese denne veggen av tekst. 

Jeg hadde samme problemet med at det hakket når jeg rørte på kameraet. Jeg løste det ved å skifte fra raw input til directinput i options :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, alle!

Jeg har vært igjennom fire kabinett og seks-syv forskjellige kjølere det siste halve året, for å finne "det perfekte oppsettet". Det er en stund siden jeg kjørte stress-testen, og det var med en annen kjøler. Kan ha hatt på for mye eller for lite kjølepasta eller noe. Med det kabinettet og den kjøleren jeg bruker nå, ligger CPU'en på ca 60 grader når jeg spiller GTA (med alt av grafikkinnstillinger på max), så det er ikke noe problem at den blir varm nå. Spørsmålet var egentlig bare om den kunne ha tatt skade av å nå 100 grader den ene gangen.

Magsamm: Jeg finner ingen slik innstilling i GTA? Ikke med det begrepet du brukte hvertfall. :)

Endret av kjetil_bm
Lenke til kommentar

HK: ASUS H97i-plus (mini-ITX)

CPU: Intel i7 4770k (3.5 ghz)

RAM: Kingston HyperX - 8GB (2x 4GB)

GPU: MSI GeForce GTX 770 2GB

PSU: Corsair CX 750M

RAM: Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16 GB (2x 8 GB)

GPU: Gainward GeForce GTX 970 4GB - (drittprodukt som støyer noe hinsides)

HK: ASUS H97i-plus

CPU: Intel i5 4690k (3.5 ghz)

RAM: 8 GB (2x 4 GB)

GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB

PSU: Corsair HX 750W

Vi har begge installert nyeste nVidia-drivere, og vi har testet å sette opp grafikkinnstillinger helt likt. Dessuten kan jeg stille grafikken helt i bunn og fortsatt oppleve kamera-lagging. Så jeg begynner egentlig å tro at det er et prosessor-problem. Og bare for å ha nevnt det, så har jeg hatt dette problemet i andre spill også, så det er ikke GTA i seg selv som er problemet.

Så kommer spørsmålet:

Jeg har også denne laggingen når jeg drar musa sidelengs. Men bare i Gta 5...

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, alle!

Jeg har vært igjennom fire kabinett og seks-syv forskjellige kjølere det siste halve året, for å finne "det perfekte oppsettet". Det er en stund siden jeg kjørte stress-testen, og det var med en annen kjøler. Kan ha hatt på for mye eller for lite kjølepasta eller noe. Med det kabinettet og den kjøleren jeg bruker nå, ligger CPU'en på ca 60 grader når jeg spiller GTA (med alt av grafikkinnstillinger på max), så det er ikke noe problem at den blir varm nå. Spørsmålet var egentlig bare om den kunne ha tatt skade av å nå 100 grader den ene gangen.

Magsamm: Jeg finner ingen slik innstilling i GTA? Ikke med det begrepet du brukte hvertfall. :)

Nei.

CPU'en skal ikke ta skade av 100 grader (den vil skru seg av om den hadde blitt varmere) for å redde sitt eget skinn. Og om vi nå hypotetisk antar at den tok skade (mikroprosessorer kan ta litt skade av f.eks økt spenning over lang tid), så vil det bli sett som at den blir mer ustabil eller ikke fungere i det hele tatt.

Dvs. At maskinen henger seg/blåskjerm (regner feil) ved en lavere frekvens. Dette kan tidvis veies opp med f.eks økt spenning. Det bør i grunn ikke vise seg som en form for spesiell mikrostuttering. Som vil kunne indikere en anormalitet i softwaren (driver, OS, spill etc...), eller at frekvensen til komponentene endrer seg vesentlig. Altså throttling. Så om du har oppe programvare som måler frekvensen til CPU og GPU, og denne holder seg rimelig stabil under spilling, så ville jeg nok trodd det er snakk om problem med en eller annen driver leler annen software basert feil. 

Edit: Det hadde også vært fint med noe mer fakta på bordet. F.eks hva slags FPS spillet kjører på når du synes det går fint, og hva den ligger på når du snur deg (eller når du synes det hakker). På samme tid så hadde det vært fint om du kjørte MSI afterburner med sine måleinstillinger. Og så tatt screenshot av grafen når tidspunktet problemene inntraff. 

Edit: Du har ikke sagt noe om lagringsmediumet? Hva slags SSD snakker vi om her, og ligger spillet på den?

Hva slags OS? Og hvor lenge siden installerte du det, og hvor mye plass gjennstår på den?

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

HK: ASUS H97i-plus (mini-ITX)

CPU: Intel i7 4770k (3.5 ghz)

RAM: Kingston HyperX - 8GB (2x 4GB)

GPU: MSI GeForce GTX 770 2GB

PSU: Corsair CX 750M

RAM: Corsair Vengeance Pro 2400 MHz 16 GB (2x 8 GB)

GPU: Gainward GeForce GTX 970 4GB - (drittprodukt som støyer noe hinsides)

HK: ASUS H97i-plus

CPU: Intel i5 4690k (3.5 ghz)

RAM: 8 GB (2x 4 GB)

GPU: ASUS GeForce GTX 770 2GB

PSU: Corsair HX 750W

Vi har begge installert nyeste nVidia-drivere, og vi har testet å sette opp grafikkinnstillinger helt likt. Dessuten kan jeg stille grafikken helt i bunn og fortsatt oppleve kamera-lagging. Så jeg begynner egentlig å tro at det er et prosessor-problem. Og bare for å ha nevnt det, så har jeg hatt dette problemet i andre spill også, så det er ikke GTA i seg selv som er problemet.

Så kommer spørsmålet:

Jeg hadde samme problemet med at det hakket når jeg rørte på kameraet. Jeg løste det ved å skifte fra raw input til directinput i options :)

Det fikset problemet for meg! Takker!
Lenke til kommentar

Takker igjen for alle svar!

I GTA sine innstillinger kan man jo se en oversikt over hvor mye videominne spillet vil kreve. Dette oppdateres real time mens man endrer, slik at man kan legge grafikkinnstillingene rett under skjermkortets smertegrense.

Jeg har testet to forskjellige skjermkort (kjøpte jo nytt skjermkort sist fredag, siden jeg trodde det var der flaskehalsen lå);

MSI GeForce GTX 770 2GB
Guffet på med grafikkinnstillinger ved første oppstart av spillet, slik at GTA ville kreve ca 1800 MB videominne. Opplevde stuttering/lag fra første stund. Gikk greit nok å spille, men litt små-laggy. 

Gainward GeForce GTX 970 4GB
Guffet på med grafikkinnstillinger her også, og la innstillingene på ca 3800 MB. Opplevde selvsagt en positiv endring i selve grafikken, men stuttering/lag var fortsatt tilstede, i like stor grad som før. 

Jeg burde selvsagt testet dette før, men fant ut at Steam har en integrert FPS-monitor i seg. Den peaket 25 som laveste og 45 som høyeste. Lå i snitt på 30-35 FPS in-game. Ikke rart det føltes laggy da... :tease: Og i kjølvannet av dette, tilbakestilte jeg grafikkinnstillingene til default/recommended. Da endte jeg med estimert videominne på ca 2800 MB. Når jeg startet spillet nå, er alt 100% smooth.

Ok, så da har jeg jo i og for seg funnet løsningen. Å legge spillet 200 MB under skjermkortets "smertegrense" var vel litt eplekjekt. Det eneste jeg lurer på nå, er hvorfor kompisen min får 50-60 FPS med sitt GTX 770 2GB kort, når han har satt innstillingene på ca 2500 MB...

Lenke til kommentar

Takker igjen for alle svar!

I GTA sine innstillinger kan man jo se en oversikt over hvor mye videominne spillet vil kreve. Dette oppdateres real time mens man endrer, slik at man kan legge grafikkinnstillingene rett under skjermkortets smertegrense.

Jeg har testet to forskjellige skjermkort (kjøpte jo nytt skjermkort sist fredag, siden jeg trodde det var der flaskehalsen lå);

MSI GeForce GTX 770 2GB

Guffet på med grafikkinnstillinger ved første oppstart av spillet, slik at GTA ville kreve ca 1800 MB videominne. Opplevde stuttering/lag fra første stund. Gikk greit nok å spille, men litt små-laggy. 

Gainward GeForce GTX 970 4GB

Guffet på med grafikkinnstillinger her også, og la innstillingene på ca 3800 MB. Opplevde selvsagt en positiv endring i selve grafikken, men stuttering/lag var fortsatt tilstede, i like stor grad som før. 

Jeg burde selvsagt testet dette før, men fant ut at Steam har en integrert FPS-monitor i seg. Den peaket 25 som laveste og 45 som høyeste. Lå i snitt på 30-35 FPS in-game. Ikke rart det føltes laggy da... :tease: Og i kjølvannet av dette, tilbakestilte jeg grafikkinnstillingene til default/recommended. Da endte jeg med estimert videominne på ca 2800 MB. Når jeg startet spillet nå, er alt 100% smooth.

Ok, så da har jeg jo i og for seg funnet løsningen. Å legge spillet 200 MB under skjermkortets "smertegrense" var vel litt eplekjekt. Det eneste jeg lurer på nå, er hvorfor kompisen min får 50-60 FPS med sitt GTX 770 2GB kort, når han har satt innstillingene på ca 2500 MB...

Er faktisk en kjent sak at 970 kortene ikke liker å bruke den resterende delen av minnet , er vel skrevet et par artikler om dette og flere forumbrukere som har sin formening om dette. , men om du opplever at spillet fungerer glattere når du går under 3800MB i minne så vil jo trolig løsningen være å tilpasse spillet såpass at det holder seg under det med så mye detaljer som mulig. Verdt å teste i alle fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk igjen for alle svar og god hjelp, selv om det viste seg at flaskehalsen lå et annet sted enn først antatt. :)

Så hva ble konklusjonen din? Problemer med videominnet etter at du bikker over 3.5? 

Kan du teste med å sette grensen til noe under, feks 3.2 / 3.4 ? 

Lenke til kommentar

Takk igjen for alle svar og god hjelp, selv om det viste seg at flaskehalsen lå et annet sted enn først antatt. :)

Så hva ble konklusjonen din? Problemer med videominnet etter at du bikker over 3.5? 

Kan du teste med å sette grensen til noe under, feks 3.2 / 3.4 ? 

Han skrev at det bare var et problem med innstillinger tili musa, så jeg antar det ble konklusjonen:

Jeg hadde samme problemet med at det hakket når jeg rørte på kameraet. Jeg løste det ved å skifte fra raw input til directinput i options  :)
Det fikset problemet for meg! Takker! 

Er dog Ikke overrasket over at det var snakk om software problem. For minneproblem hadde eventuelt variert mye etter grafikkinstillingene, som i dette tilfellet var uavhengig av dette. 

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...