BigJaffa Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Hei. Fruen har en mobiltelefon som det har vært mye problemer med og den har vært inne på reparasjon 3-4 ganger i løpet av to år nå. Den har nå nylig fått problemer igjen med lading og vi var inn på butikken vi kjøpte den for å få fikset dette. Når vi levere den inn får vi vite at garantien har gått ut (2 år og 1 mnd siden den ble kjøpt) og at vi måtte betale for reparasjon av den. Telefonen har tidligere blitt reparert 2 ganger for samme feil. Etter hva jeg er kjent med så er mobiltelefoner en vare som skal holde minst 5 år og faller under forbrukerkjøpsloven §27: § 27.ReklamasjonDersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen. Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g. Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse. Kan vi gå tilbake til butikken med loven i handa og kreve at de skal fikse mobilen eller har jeg missforstått alt her? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Høyesterett konkluderte vel med at mobiltelefoner skulle holde i minst fire år (men ikke nødvendigvis fem) hvis jeg ikke tar helt feil. Dette blir strengt tatt bare en teknikalitet i ditt tilfelle, da telefonen ikke er så gammel ennå. Ellers har du alt på stell. Lenke til kommentar
Enlightened Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Du har reklamasjon i 5 år på elektronikk i Norge. Du har krav på at de fikser telefonen gratis. Reklamasjonen fungerer som en utvidet garanti. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Du har reklamasjon i 5 år på elektronikk i Norge. Nei. Eller jo, for det meste, men ikke "på generelt grunnlag". Forbrukerkjøpslovens § 27 som siteres i førstepost inneholder stikk-setningene Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Disse to setningene er fort gjort å lese seg blind på. Dette er ikke det samme som at alle feil som oppstår på en vare (ting) innenfor to/fem år gir grunnlag for reklamasjon. Dette er rett og slett en frist som avskjærer forbrukeren fra å reklamere etter fristens utløp. Det er derfor det heter "reklamasjonsfrist" og ikke "reklamasjonsrett". For at man i det hele tatt skal ha noe reklamasjonsgrunnlag må det foreligge en mangel slik mangelsbegrepet er spesifisert i lovens §15-16. §15b er kanskje særlig relevant: Hvis det ikke følger noe annet av avtalen, skal tingen [...] svare til det som forbrukeren har grunn til å forvente ved kjøp av en slik ting når det gjelder holdbarhet og andre egenskaper Med utgangspunkt i "mobildommen" (Rt. 2007 s. 1274) fra 2007 antar vi forventet levetid for en mobiltelefon ligger på "tre til fire år" (altså ihvertfall ikke mer enn fire år). En hypotetisk feil på en telefon som er fire og et halvt år gammel er således ikke en mangel, ettersom telefonen er utenfor sin forventede levetid på tre til fire år. Forbrukeren vil fremdeles være innenfor reklamasjonsfristen (som er fem år, ettersom den forventede levetiden er vesentlig mer enn to år), men ettersom det ikke foreligger noen mangel (da telefonen er utenfor sin forventede levetid og det er dermed ikke annet enn rimelig å forvente at det oppstår feil på den) har forbrukeren ingenting å reklamere på. Consider yourself Enlightened! For trådstarter har dette som tidligere nevnt ingenting å si ettersom mobilen hans fremdeles er godt innenfor den forventede levetiden Høyesterett i 2007, basert på en uttalelse fra Elektronikkbransjen, la til grunn for sin dom, og som satt presedens for videre rettspraksis. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå