Gå til innhold

Flink med aksjer?


Gjest Medlem-371958

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-374430

 

 

 

 

I prinsippet kan du investere 10 000 i neste Microsoft eller Google, så det er ingen grenser for hvor mye du kan tjene, men sannsynligheten for dette er ganske liten.

 

Første regel når det gjelder aksjer er å ikke investere penger du ikke har råd til å tape. Du bør heller ikke måtte selge for å dekke uventede utgifter. Andre regel er å kjøpe for såpass mye at gebyret, eller kurtasjen som det kalles, utgjør en uforholdsmessig stor andel. Rundt ti tusen per aksje er en grei tommelfingerregel. Videre bør du kjøpe mange nok aksjer til å oppnå tilstrekkelig diversifisering, altså spredning på tvers av bransjer og land, 15-20 forskjellige aksjer er passe. Så, har du 150-200 000 du har råd til å tape?

 

Meget bra skrevet, men du viser til kun en strategi, som er en meget god en men ikke for alle, man kan fint starte med 10 000 og bygge seg oppover hvis man bruker tid på å lese en del informasjon. Og husk at skatten reduseres med opptil 28% ved tap på aksjer. 

 

Hva legger du i "man kan fint starte med 10 000 og bygge seg oppover"? Det har helt sikkert vært gjort tidligere av en og annen heldig investor, men det betyr ikke at det er en god strategi. Når du diversifiserer eliminerer du risiko som du etter alt og dømme ikke får betalt for. Man får med andre ord lik avkastning med lavere risiko. Da sier det seg ganske enkelt selv at investering i én og én aksje er en dårlig strategi, mens investering i flere som the_last_nick_left refererer til er en bedre strategi. Som du sikkert også skjønner er det nytteløst å diversifisere med 10 000 da all eventuell profitt blir spist opp av kurtasje.

 

Finnes plenty med strategier. Noen helt åpenbart bedre enn andre.

 

 

At man ved masse lesing og analysering får en god magefølelse/forståelse for markedet, som er så og si eneste måten å forutse aksjepriser på.

 

Hvis kurtasjen på 98kr samlet, spiser opp profiten din så hadde du vell egentlig ganske dårlig profitt i utgangspunktet.

 

Kurtasjen kan vell bli ett problem hvis du kjøper og selger ekstremt billige aksjer ofte. 

 

 

10 000 / 10 aksjer = 1 000 per aksje (Ikke optimal diversifisering, men langt bedre enn én aksje)

10 * 98,- = 980

10 000 - 980 = 9020

 

Ikke kom her og fortell meg at det er enkelt å generere mer enn 11 % avkastning, som i all hovedsak bare vil få deg tilbake til utgangspunktet. Et sted mellom 20-25 % kreves for å sitte igjen med 10 % avkastning. Henvis meg gjerne til fond eller investorer som over tid har levert 20-25 %.

 

100 000 / 10 = 10 000 per aksje

10 * 98 = 980

100 000 - 980 = 99 020

 

I dette tilfellet trenger man bare vel 1 % for å komme tilbake til utgangspunkter. Så jo, kurtasje har mye å si, selv når den bare er på 98,- per aksje.

 

Og til slutt, hvorfor blir kurtasje et problem når man kjøper og selger ekstremt billige aksjer ofte? Kurtasje blir et problem når man kjøper og selger for fillesummer mange ganger. Tommelfingerregelen er minimum 10 000 per aksje. Skal man ha en godt diversifisert portefølje trenger man med andre ord 100 000 til 150 000, kanskje til og med mer.

 

Jeg fordelte 10k på 5 aksjer istedet for 10 som du gjorde, som reduserer kostnaden for kurtasje med det dobbelte. Det jeg mente med at kurtasjen blir ett problem når du kjøper billig aksjer beskrev du selv, at man selger de for fillepriser eller kjøper for fillepriser og ikke tjener noe særlig. 

 

Jeg er forsåvidt enig med Doge under her, selvtillit på en aksje er veldig viktig, dvs du har gjort leksa di med å lese all informasjon på forhånd før du investerer.

 

Men jeg er en sau, med ekstremt lite penger, så priser oppi 100 000kr for aksjer blir alt for dyrt for meg, men jeg ser poenget ditt. Hadde jeg vært i den posisjonen hadde jeg gjort det samme. 

Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

 

 

 

 

 

 

 

Du har rett i det med risiko og kurtasje pris, men ikke alle har 100k å bruke på aksjer, selv om det er det mest fornuftige. 

10 000kr går fint å starte med, så lenge man sprer det på maks 5 aksjer man har lest nøye om. 

 

Selv har jeg brukt 1000kr på siem offshore, som har økt til 900kr i gevinst, der jeg betaler 98kr totalt i kurtasje hvis jeg selger. 98kr for 802kr fungerer fint for meg.

 

Jeg klarer ikke å se for meg en nybegynner som aldri har satset på aksjer før, starter med 100 000kr, det høres veldig risikabelt ut. 

Lenke til kommentar
Du har rett i det med risiko og kurtasje pris, men ikke alle har 100k å bruke på aksjer, selv om det er det mest fornuftige. 

10 000kr går fint å starte med, så lenge man sprer det på maks 5 aksjer man har lest nøye om. 

 

Selv har jeg brukt 1000kr på siem offshore, som har økt til 900kr i gevinst, der jeg betaler 98kr totalt i kurtasje hvis jeg selger. 98kr for 802kr fungerer fint for meg.

 

Jeg klarer ikke å se for meg en nybegynner som aldri har satset på aksjer før, starter med 100 000kr, det høres veldig risikabelt ut. 

 

 

Jeg har full forståelse for at ikke alle og enhver har 100k+ å satse på aksjer, men jeg er ikke enig med deg i at det går fint å starte med 10 000, for så å spre det mellom fem aksjer. Fin måte å høste erfaring på, men ikke for å tjene penger. Det er rett og slett en elendig strategi.

 

Nybegynnere ser ut til å tro at aksjemarkedet er en slags form for lekeplass der penger vokser på trær. Uten en skikkelig strategi er man dømt til å feile. Alt taler i mot en strategi der man begynner med -10 % i avkastning per investering. At du har 80 % avkastning i Siem er flott, men hvor lenge har du holdt på? Hva er totalavkastningen på porteføljen? Har du levert bedre enn benchmark?

 

Det er flott at flere vil prøve seg i aksjemarkedet, og det er ikke det jeg reagerer på. Problemet for meg oppstår når du skriver "det går fint å bygge seg opp fra 10 000". Dette er feil, og Ola Nordmann der ute vil kanskje tro at det bare er å sette seg ned med 10 000, for så å begynne investeringsmoroa. For erfaring - supert! For å tjene penger over tid - elendig!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg tror det er viktig å skaffe seg litt basic kunnskap om porteføljeteori og modeller som CAPM, Fama-French og EMH og lignende før man setter sammen en egen portefølje. Ikke minst før man yter investeringsrådgivning på et forum! 

 

Dersom man ikke har lyst/tid til å sette seg inn i det er det en ærlig sak, men da ville jeg heller anbefalt et par indeksfond med lave forvaltningskostnader.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-374430

 

Du har rett i det med risiko og kurtasje pris, men ikke alle har 100k å bruke på aksjer, selv om det er det mest fornuftige. 

10 000kr går fint å starte med, så lenge man sprer det på maks 5 aksjer man har lest nøye om. 

 

Selv har jeg brukt 1000kr på siem offshore, som har økt til 900kr i gevinst, der jeg betaler 98kr totalt i kurtasje hvis jeg selger. 98kr for 802kr fungerer fint for meg.

 

Jeg klarer ikke å se for meg en nybegynner som aldri har satset på aksjer før, starter med 100 000kr, det høres veldig risikabelt ut. 

 

 

Jeg har full forståelse for at ikke alle og enhver har 100k+ å satse på aksjer, men jeg er ikke enig med deg i at det går fint å starte med 10 000, for så å spre det mellom fem aksjer. Fin måte å høste erfaring på, men ikke for å tjene penger. Det er rett og slett en elendig strategi.

 

Nybegynnere ser ut til å tro at aksjemarkedet er en slags form for lekeplass der penger vokser på trær. Uten en skikkelig strategi er man dømt til å feile. Alt taler i mot en strategi der man begynner med -10 % i avkastning per investering. At du har 80 % avkastning i Siem er flott, men hvor lenge har du holdt på? Hva er totalavkastningen på porteføljen? Har du levert bedre enn benchmark?

 

Det er flott at flere vil prøve seg i aksjemarkedet, og det er ikke det jeg reagerer på. Problemet for meg oppstår når du skriver "det går fint å bygge seg opp fra 10 000". Dette er feil, og Ola Nordmann der ute vil kanskje tro at det bare er å sette seg ned med 10 000, for så å begynne investeringsmoroa. For erfaring - supert! For å tjene penger over tid - elendig!

 

Jeg burde kanskje ha sagt det, men jeg mente rådet mitt mest for erfaring. Eneste strategien min, er å putte penger på det jeg tror på.

 

I mellomtiden leser jeg om hva som kan påvirke aksjen. 

Jeg kunne solgt meg ut på sioff med 802kr i gevinst, når aksjen var rekordhøy (dagens vinner på 24 for ikke så lenge siden), jeg har sittet på aksjen i litt over en månde. Det var bare mest flaks, jeg kjøpte fordi det var veldig billig. 

 

Jeg har null peiling på hvordan man tjener store penger over lengre tid, men det er det jeg vil lære meg. 

Endret av medlem-374430
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...