trondgtrond Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 (endret) Hei, har en relativt gammel PC som har problemer med å starte opp. For en stund siden sluttet den å fungere (ingen monitor output ved boot), og jeg bestilte og instalerte en ny GPU i dag (gtx 970). PCen startet opp uten problemer, og jeg fikk installert drivere osv. Når jeg rebootet ville ikke PCen starte, og jeg måtte prøve 3 ganger før den gjorde det. Nå, etter enda en reboot vil den ikke starte i det hele tatt... Ingen output til skjerm. Så jeg lurer, hvilken komponent er det mest sansynelig at er ødelagt? Siden GPU er splitter ny må det være en annen komponent. Er det en måte jeg kan teste og finne ut dette uten å ha noe spesial utstyr? specs: HK: ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 GPU: Nvidia gtx 970 PSU: Corsair Powersupply 750W Black CPU: Intel Core? i7 Quad Processor i7-950 RAM set 1: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 RAM set 2: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB CL9 HDD1: Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB HDD2: Western Digitial Caviar® Green 2TB SSD1: Intel X25-M SSD 160GB 2,5", SSD2: Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm CPU Cooler: Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Endret 21. april 2015 av trondgtrond Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Har opplevd det samme på eldre maskiner med nyere skjermkort. Det er lite du kan gjøre med det, dessverre. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Strømforsyning og hovedkort er det første som bruker å feile med alder.(utslitte kondensatorer er en vanlig årsak) Harddisk også selvsagt, men man får som regel bios post med en defekt hdd. Du kunne jo liste opp utstyr / deler i posten din. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Har opplevd det samme på eldre maskiner med nyere skjermkort. Det er lite du kan gjøre med det, dessverre. PCen startet opp uten problemer, og jeg fikk installert drivere osv. Når jeg rebootet ville ikke PCen starte, og jeg måtte prøve 3 ganger før den gjorde det Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Hvor mange ganger prøvde TS å restarte? Om det er det problemet jeg snakker om, så er det nokså tilfeldig når den vil starte og ikke.POSTer maskinen når det failer, eller er det i Windows? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Jeg ser gjerne en liste på komponenter i den føre jeg sier noe sikkert. Gtx 970 booter og kan brukes i p67 kort og oppover i alle fall , også med pcie gen 2.0. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 For en stund siden sluttet den å fungere (ingen monitor output ved boot) Altså at maskinvaren starter opp (vifter osv) men ingen bilde på skjerm? Og når du trykker på powerknapp gjentatte ganger så kommer den til slutt? I så fall kondensator som syar2003 sier. HK sansynligvis. Lenke til kommentar
trondgtrond Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 HK: ASUS P6T Deluxe V2, X58, Socket-1366 GPU: Nvidia gtx 970 PSU: Corsair Powersupply 750W Black CPU: Intel Core? i7 Quad Processor i7-950 RAM set 1: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 6GB CL9 RAM set 2: Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 12GB CL9 HDD1: Western Digital Caviar® GreenPower? 1TB HDD2: Western Digitial Caviar® Green 2TB SSD1: Intel X25-M SSD 160GB 2,5", SSD2: Intel® SSD 330 Series 180GB 2.5", 25nm CPU Cooler: Corsair H50 Hydro Series CPU Kjøler Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Er det plattform messige fra 2009 så kan det godt være kaputt corsair tx750 (varenummer 360073). Hovedkortet P6T burde etter min mening være ok om det ikke har vært med på f.eks ting som lynnedslag eller støvsugd inne i pcen og skapt statis elektrisitet som har ladet seg ut over noen kretser. Det er forholdsvis enkel operasjon å kople til og sjekke om systemet poster med en alternativ PSU. Eller å ta din tx750 til test i en annen stasjonær (kan være litt risikabelt om den er feilaktig og beskyttelses kretsene i den feiler) Man har ofte tilgang til utstyr fra andre stasjonære i familie eller vennekrets. Lenke til kommentar
trondgtrond Skrevet 21. april 2015 Forfatter Del Skrevet 21. april 2015 Er det plattform messige fra 2009 så kan det godt være kaputt corsair tx750 (varenummer 360073). Hovedkortet P6T burde etter min mening være ok om det ikke har vært med på f.eks ting som lynnedslag eller støvsugd inne i pcen og skapt statis elektrisitet som har ladet seg ut over noen kretser. Det er forholdsvis enkel operasjon å kople til og sjekke om systemet poster med en alternativ PSU. Eller å ta din tx750 til test i en annen stasjonær (kan være litt risikabelt om den er feilaktig og beskyttelses kretsene i den feiler) Man har ofte tilgang til utstyr fra andre stasjonære i familie eller vennekrets. Men om PSUen er gåen, burde ikke da PCen være ustabil etter den har startet opp også? Når jeg først får bootet opp så er den stabil, også under spilling. Ville tro at tungt strømdrag fra CPU og GPU vill få PSU til å feile. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. april 2015 Del Skrevet 21. april 2015 Nei , ikke nødvendigvis da det er noen bulk kondensatorer som skal lades opp føre psu gir pwrok/pson til hovedkortet. Det kan være symptom på at kondensatorer ikke lader seg skikkelig og man må starte psuer flere ganger med flere forsøk føre den er på er ok nok nivå. Lenke til kommentar
trondgtrond Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Nei , ikke nødvendigvis da det er noen bulk kondensatorer som skal lades opp føre psu gir pwrok/pson til hovedkortet. Det kan være symptom på at kondensatorer ikke lader seg skikkelig og man må starte psuer flere ganger med flere forsøk føre den er på er ok nok nivå. Vell, bør kanskje også nevne at jo lenger PCen har stått urørt, jo lettere er det å starte den opp. Om den har vert påskrudd i 6 timer er det så å si umulig å skru den på, men om den har vert av er par dager tar det bare et par forsøk. Er dette også relatert til PSU? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Er ikke så greit å komme noen forklaring på det. Prøver du en annen PSU så finner du jo ut av det på 6t. Jeg bytter selv alle strømforsyninger konsekvent etter 5 år. Endret 22. april 2015 av syar2003 Lenke til kommentar
trondgtrond Skrevet 22. april 2015 Forfatter Del Skrevet 22. april 2015 Er ikke så greit å komme noen forklaring på det. Prøver du en annen PSU så finner du jo ut av det på 6t. Jeg bytter selv alle strømforsyninger konsekvent etter 5 år. oki, tusen takk for responsen. Har desverre ingen i nærheten med PC jeg kan teste PSU i, men skal høre men folk på universitetet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå