Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Gressklippermotor, starter men går ujevnt

Anbefalte innlegg

Satser på at dette er hagerelatert nok og riktig forum  :)

Jeg har en ca 10 år gammel bensingressklipper. Den har alltid vært vrien å starte, men med startgass går det greit. Den står ute om vinteren dekket med en presenning. I fjor begynte den å gå ujevnt (varierende turtall) og da jeg testet den i dag kom det i tillegg ganske mørk eksos ut. Det har det ikke gjort tidligere. Har sjekket luftfilteret og så ikke noe rusk der. Antar det ikke kan være så mange feilkilder i en så enkel konstruksjon. Kan det være urenheter i bensinen? Noe galt med tennpluggen?

Like ved luftfilteret er den en slags regulator tilkoblet et fjærsystem med ganske slappe fjær, som muligens ikke bidrar med noe lenger.

Takknemlig for alle tips og tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er den gammel må kanskje luftfilteret renses. Det pakker seg med dritt etterhvert selv om det kanskje ikke ser sånn ut.

Det kan kanskje være gammel bensin? Det er anbefalt å bytte bensinen hvis den er mer enn 6 måneder gammel.

Det kan være vann/kondens i forgasseren. Tøm og rens den.

Fjøra tror jeg har med automatisk regulering av turtall, så motoren ikke skal løpe løpsk når det er liten belastning.

Sjekk at det er olje, og at det ikke er for mye olje. Det er ikke bra.

Tennplugg koster ikke stort og kan kanskje være verdt å prøve å bytte. Sjekk at det er riktig farge på den gamle. Den skal være ca. gyllenbrun på keramikken rundt elektroden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har tømt bensintanken nå og skal la den tørke ut i morgen. Tennpluggen var veldig sotete, så jeg skal prøve å bytte den. Så en video på youtube om rensing av luftfilteret. Først vasking med varmt vann, så grundig tørking og så innsetting av en teskje olje. Brukes vanlig gressklipper-motorolje?

Lenke til kommentar

Har tømt bensintanken nå og skal la den tørke ut i morgen. Tennpluggen var veldig sotete, så jeg skal prøve å bytte den. Så en video på youtube om rensing av luftfilteret. Først vasking med varmt vann, så grundig tørking og så innsetting av en teskje olje. Brukes vanlig gressklipper-motorolje?

Bruk luftfilter-olje! Vanlig olje duger ikke og vil bl.a. skumme hvis det kommer fuktighet til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...