Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes-Benz T1 1986 - Lufting av clutch


eReke

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en Mercedes-Benz T1 fra 1986 som russebil. 

I går gikk clutchen inn uten motstand og effekt, uten tydelig forvarsel. Det hadde også lekket litt bremsevæske. Vi fikk noen bilkyndige til å se på dette.

 

De luftet clutchen og etter dette så funket den igjen.

Men hvorfor måtte man lufte clutchen, og hvorfor hadde det lekket bremsevæske? Har lest om flere som har lurt på hvordan man gjør det, men jeg vil vite hvorfor man må gjøre det. De påstod at det skulle gå grei ut russetiden, men jeg skeptisk. Burde vi heller kjørt den på verksted? 

 

Rop ut om noen trenger mer info:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bilen har vel hydraulisk kløtsj så bremseveske kan ikke være årsaken til krøll. (om ikke du har flere lekkasjer da?) 

 

Uansett så bør du undersøke mer om hvor lekkasjen er :)

 

Var vel luft i systemet. Derfor det måtte luftes og pumpes ut. 

Er det mulig å anslå en ca. pris på hva det vil koste å fikse dette? :)

Lenke til kommentar

Tja?

 

Kan være en pakning, slange eller kobling, hvem vet. Først må du lokalisere lekkasjen, vel mulig noen her kan hjelpe mer.

 

Ta bilder hvis mulig og post her, kan hende dette kan du/kompiser fikse selv.

 

Verksted og slikt blir ikke aktuelt i morgen uansett. Skal prøve å lokalisere lekkasjen, og evt. ta noe bilder:)

Takk for all hjelpen så langt

Lenke til kommentar

Noen biler (bl.a. min) har uttaket til clutchen høyere enn til bremsesylinderen. Så hvis det lekker kan det hende at nivået på bremsevæska blir å lavt at clutchen drar inn luft men ikke så lavt at det går utover bremsene.

 

Høres jo logisk ut det. Ser for meg at det beste er å fikse det uansett. Føler det er lite trygt å kjøre rundt med en "midlertidig" fiks. 

Lenke til kommentar

Kjør fronten på bilen litt opp og vær 110% sikker på at bilen ikke kan dette ned eller flytte på seg. Kryp under og følg etter lekkasjen helt til ende. Lommelykt elns hjelper mye. Ofte kan det bare være noen få spor å gå etter men, men..

 

Skal gjøre mitt beste for å finne den mulige lekkasjen. :wee:  Fikser vi dette blir det en vinn-vinn-situasjon. Tryggere å kjøre, samt lettere å selge senere.

Lenke til kommentar

Hva om bremsevæska jeg så på forhjulet var søl som kom mens slavesylinderen og systemet ble tømt for luft? Var selv ikke til stede når det ble gjort. Kanskje derfor det hadde minket så lite i beholderen...

 

Kan det være mulig at det var luft i systemet UTEN en mulig lekkasje?

 

Er kun noen tanker jeg kom på nå, men skal uansett se om det lekker noe sted:)

Lenke til kommentar

Joda, ved lufting så kan det forekomma at en del av vesken renner ut, mer eller mindre er normalt det.

 

Helst mer slik at man er helt sikker på at alt luft er ute.(særdeles viktig ved lufting av bremser)

 

Tørk godt rundt om og bump begge pedaler flere ganger, deretter for å se om noe lekker..

 

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå drevet litt med bilen. Fikk ikke tatt noen gode bilder under desverre.

 

Men her http://imgur.com/iXhimmFser man at det fortsatt er mye bremsevæske igjen. Og vi har ikke fylt på siden vi kjøpte den. Så hadde sett for meg at det skulle være mindre hvis det var en lekkasje.

 

Kjørte også en lengre tur. Jeg kjørte bak russebilen, og så ingen spor av olje eller søl etter bilen. Kjører den mest sannsynlig inn for å se om det er problemer i det hele tatt, og får anslått pris på evt. reprasjon.

Lenke til kommentar

Hvis dere ikke mister bremsevæske, så er det en intern lekkasje i hovedsylinderen.

 

Nei det skal man ikke se bort i fra. :closedeyes:

 

Har nå fått beskjed om at problemet med clutchen er tilbake. Gjorde ikke ting bedre at det skjedde på svenskegrensa.

Han samme som hjalp i går skulle se mer på problemet, må mest sannsynlig bytte en eller annen del...

 

Skal holde dere oppdatert.

Lenke til kommentar

Clutchen ble luftet på nytt og bilen er i sikkerhet. Er også bekreftet at det er en lekkasje, men er ikke sikker på hvor enda.

Kan midlertidig holde det i sjakk ved å alltid ha fullt med bremsevæske.

 

Har jeg forstått det riktig at det kan være lekkasje enten i hovedsylinderen eller i slavesylinderen? Finnes det andre former for pumper/motorer i clutchsystemet?

Lenke til kommentar

Har jeg forstått det riktig at det kan være lekkasje enten i hovedsylinderen eller i slavesylinderen? Finnes det andre former for pumper/motorer i clutchsystemet?

For å ta det siste først; nei. (med mindre det er en handicap-ombygging med elektronisk/håndbetjent clutch eller noe sånt...)

Hovedsylinder, slavesylinder, eller rør/slange mellom dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...