Gå til innhold

Lønn sommerjobb i kommune

Anbefalte innlegg

Har vært så heldig å få sommerjobb i kommunen. Jobben går ut på å kjøre rundt med henger med stor gressklipper på og klippe gress rundt om kring i hele kommunen. Det kreves således førerkort klasse BE. Året før jobbet jeg for samme arbeidsgiver med diverse maling og kantklipping, noe de var veldig fornøyd med og grunnen til at jeg fikk denne jobben. Da fikk jeg en lønn på 141 kr/t, som jeg tror jeg kommer til å få i år også. Jeg synnes egentlig det blir litt i minste laget, fordi det er en selvstendig jobb som etter min mening innebærer en del ansvar og førerkort som ikke alle har. Kan også nevne at jeg har en del erfaring med å kjøre relativt stor sitteklipper fra før av, selv om denne er noe større. Jeg har tenkt til å ydmykt spørre om de kan strekke seg til 160 kr/t, men regner vel egentlig med at det er faste satser innen kommune? 

Hva mener dere, er lønna for lav? Og tror dere det har noe for seg å be om mer? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lønna gikk opp fra 136 til 141 midt på sommeren i fjor, så vil tro det samme skjer i år også. Men jeg begynner nok som sagt på 141. Vet noen foresten hvordan det er med ansinnitet, for med sommerjobb blir det vel ikke noe særlig av det? 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar

Det er i praksis svært vanskelig å forhandle om lønn egne lønnsavtaler i offentlig sektor i Norge.

Angående ansiennitet, så varierer det litt fra kommune til kommune. I Oslo kommune så må en f.eks være 50% ansatt (eller jobbe tilsvarende x-antall timer i snitt per uke) for å få ansiennitet. Mens en annen kommune jeg jobbet i så gjaldt ansiennitet bare en jobbet der, og da fra 01.01.YYYY det året man ble ansatt. Uansett så går en sjeldent opp i lønn som følge av ansiennitet før det har gått noen år, typisk 3-4.

Ellers så hender det at noen gir høyere lønn for å fylle 21 (i tillegg til 18 år), og videre en liten lønnsøkning om en f.eks har godkjent VGS. Men slike ting pleier å gå automatisk.

Endret av blured
Lenke til kommentar

Lønnstrinn er det vell berre staten og Oslo-kommune som bruker?

Dei fleste andre kommuner har ein lønnsfastsettelse basert på ei vurdering av kva kvalifikasjonar som arbeidstakaren har og kva type stillingar det er snakk om. Kommunen har sjølvsagt laga seg ein lønnsplan på kvar dei ønsker å legge seg lønnsmessig, men dei er ikkje låst til denne lønna, sjølv om dei nok vil argumentere med at kommuneøkonomien ikkje tillater å gi noke særlig meir i lønn.

Unntaket der kommuna er meir låst i lønnssettinga er der ein har tariffavtaler som seier noke om kva lønna skal være, men også der er det stort sett alltid rom for å gi meir lønn så lenge det foreligger ein objektiv grunn til det.

Det skader derfor ikkje å spørre om ein kan strekke seg litt på lønnsutbetalinga, men du skulle eigentleg ha tatt opp dette før du takka ja til jobben.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...