Gå til innhold

Be om betenkningstid på jobbintervjuet?

Anbefalte innlegg

Jeg skal på et jobbintervju snart. Jobben er ganske lavt betalt og ikke så bra, men bedre enn ikke noe.

Jeg har også mange andre søknader inne til jobber jeg faktisk regner med jeg har store sjanser til å bli kalt inn til intrervju til. Dette er jobber jeg ønsker mer enn den jeg skal på intervju på nå.

Har opplevd å bli tilbudt jobb på selve jobbintervjuet. Derfor lurer jeg på om det er lurt å spørre om betekningstid hvis jeg for spørsmål om jeg vil ha jobben? Kan det virke som jeg ikke er så interessert?

Kan jeg nevne at jeg ønsker betenkningstid fordi det er mange andre jobbtilbud jeg må vurdere f.eks?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

helt normalt og si på et interjuv at du må ha et par dager og tenke på det , gjeren si du vil lese gjennom tilbudet og sånt , normalt så forhandler man jo gjerne litt på lønn og vilkår etter interjuv prosessen så det og ha litt tid etter selve interjuvet er greit og be om , men somregle er det ikke snakk om mere en et par dager fra du får et faktisk tilbud til du bør avgjøre . 

Lenke til kommentar

Vel, ser hva du mener. Men jeg sa selv ja etter ett jobbintervju hvor ett bedre tilbud noen dager senere fikk meg til å trekke dette opprinnelige. Hadde ikke skrevet under på noe, så jeg fikk beskjed av mine bekjente om at jeg kunne gjøre det.

Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige på en måte ja, men dem er litt vanskeligere å bevise.

Lenke til kommentar

Vel, ser hva du mener. Men jeg sa selv ja etter ett jobbintervju hvor ett bedre tilbud noen dager senere fikk meg til å trekke dette opprinnelige. Hadde ikke skrevet under på noe, så jeg fikk beskjed av mine bekjente om at jeg kunne gjøre det.

Muntlige avtaler er like bindende som skriftlige på en måte ja, men dem er litt vanskeligere å bevise.

Vanligvis så løyser dette seg uavhengig av at det er inngått avtale, rett og slett fordi arbeidsgiver har lite å tjene på kreve at arbeidssøkaren holder arbeidsavtalen då dette i praksis vil innebære at arbeidssøkaren seier opp på dag 1, men at arbeidsgiver likevell får utgifter i form av opplæring, arbeidstøy, registrering i epostsystemet, osv utan at ein får noke særlig igjen for det.

Då er det vanligvis mykje lettare å berre ansette ein anna person.

Men i stillingar med få søkarar eller der det er ein kostbar søknadsprosess så kan du pådra deg eit erstattningsansvar for dei utgiftene som arbeidsgiver får med å f.eks leige inn ein konsulent i den perioda du skulle jobba og til ein får ansatt ein ny arbeidssøkar.

Når det gjeld bevisførselen så er det sjølvsagt vanskeligare å sannsynleggjere ein muntlig avtale, men på jobbintervju så er det ofte både arbeidsgiver og ansattrepresentant(tillitsvalgt) til stede under jobbintervjuet som har bevitna samtykket.

Lenke til kommentar

du vil fremstå som litt useriøs, når du først søker på en jobb, kommer på intervju, og så sier du" vent litt  eg må tenke litt, se om eg vil ha den jobben eller ikke"  :hmm:

Der er jeg uenig med deg, fordi jobbintervjuet virker begge veier. På den ene siden er det slik at arbeidsgiveren skal "lære deg å kjenne", noe som kan resultere i ett jobbtilbud, og på den andre siden er det slik at du også lærer en del om bedriften du har søkt hos.

Det er begrenset med informasjon i en stillingsannonse og det som står er ren reklame for bedriften. Det bilde som skapes der er ikke nødvendigvis det man opplever når man er der og hilser på folkene. Kanskje kan man oppleve at den som vil være den nærmeste overordnede er en person man vil ha dårlig kjemi med. Kanskje kan det være slik at typen man er ikke passer inn i arbeidsmiljøet på den aktuelle plassen osv. Man er på ingen måte useriøs selv om man vurderer de inntrykkene man har fått før man svarer.

Blir man oppfattet som useriøs på bakgrunn av noe sånt er nok det et tegn på at dette ikke er et sted man ønsker å jobbe uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Spill alltid med åpne kort overfor arbeidsgiver, også de potensielle. Jeg har vært i flere intervjurunder hvor andre jobbsøknader og intervjuer spiller inn, og verdien av ærlighet bør ikke undervurderes. Dessuten: ser de på deg som en dritt fordi du er ærlig så burde du uansett vurdere annen arbeidsgiver ;)

Lenke til kommentar

Min erfaring er at ærlighet lønner seg på intervjuer. De berømmer meg alltid når jeg er ærlig. Vil ikke det at man sier at man har flere jobbtilbud å vurdere et signal om at man er ettertraktet? Vil tror at det virker kanskje slikt i underbevisstheten på dem man blir intervjuet av.

Lenke til kommentar

det er vell heller sjelden man avgjør ansettelse i første intervju , de skal gjeren snakke med flere kandidater , samt at det er vanlig at de som intervjuet det skal ha en samtale seg i mellom etter de har snakket med deg , jeg hadde vært overasket om det fåreligger et konkret jobbtilbud i samme runde som intervjuet .  

Lenke til kommentar

det er vell heller sjelden man avgjør ansettelse i første intervju , de skal gjeren snakke med flere kandidater , samt at det er vanlig at de som intervjuet det skal ha en samtale seg i mellom etter de har snakket med deg , jeg hadde vært overasket om det fåreligger et konkret jobbtilbud i samme runde som intervjuet .  

Ja det er nok sjelden, men har skjedd meg at jeg har blitt spurt om jeg vil ha jobben i løpet av intervjuet. Da har det vært jobber uten krav til utdanning eller spesiell kompentanse. I jobber med krav til utdanning og kompetanse skjer det nok sjelden

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...