Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Språkvansker - resultat av dårlig hørsel? Mann 30 år.

Anbefalte innlegg

For ca 5 år siden så begynte hørselen min å bli gradvis verre. For 2 år siden ble jeg diagnosert for otosklerose. Har nå operert på ett øre, og skal operere det neste om 6 mnd. 

Men nå sliter jeg veldig med uttalen min. Sliter med å finne ord på hva jeg skal si, og slurver ofte. Dette har pågått de siste 3 år.

Jeg blander sammen ord hele tiden og det er ofte jeg må si setningen på nytt. Jeg har gjort meg litt vandt med å tenke godt gjennom hva jeg sier og prøver å snakke saktere så ordene blir mer tydelig.

Men er det noe å gjøre med dette og er dette vanlig hos oss som hører dårlig/får gradvis dårligere hørsel?

Anonymous poster hash: df1a7...00c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har merket språkvansker selv, men tror ikke det er pga. hørselen. Alikevel merker jeg at jeg har blitt verre tilå tyde ord/språk, så vet ikke. Har klart å forbedret det litt med øvelse.

Det jeg gjorde var å høre på musikk med teksten foran meg og synge etter. Når du kan det utenatt så ser du bort fra teksten. Det har hjulpet meg ihvertfall, og jeg merker at jeg lettere forstår språklyder og kan skille ord lettere. Merker også mer aktivitet i språkdelen i hjernen. Så du kan jo prøve det i noen timer, noen dager i uken. Trikset for min del var mye å få hjernen til å høre mer etter.

Merker fortsatt jeg sliter litt, bl.a. med uttale. Mikser også ord, og sliter generelt litt med den språklige delen.

Så ja, kan relatere, men er usikker på om det er hørselen som er kilden til problemet i mitt tilfelle. Jeg har også betraktelig bedre skriftlige språkevner enn muntlige. Anonymous poster hash: 075fd...31b

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...