Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Ampere volt og varme

Anbefalte innlegg

Hei! Trenger hjelp anngående strøm, dette er ikke ett PSU spørsmål, men for en ny platetopp og ovn jeg har kjøp.

Jeg har en platetopp 25amp, og ov n16amp, som jeg tenkte å koble sammen, bak(inni) ovnen, og så koble til en 25 amps stikkkontakt, er det greit? kursen er uannsett max 16 amp. 
All hjelp er hjertelig velkommen. Tankegangen her var at siden kursen er uannsett max 16amp, så gjør det ingenting at jeg kobler de sammen, platetoppen vil aldri få mer en 16 amp ut, så der jeg kobler de sammen inni ovnen bør tåle 16amp, sånn i forhold til varme utvikling,

Endret av Hårek
Feilpostet, flyttet fra Data - Strømforsyninger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fra et elektrisk synspunkt vil det gå helt fint, siden kursen er 16A. Spørsmålet er vel om kursen vil ha nok kapasitet om du ikke passer på å begrense effekten på platetopp og ovn samtidig.

Om det er tillatt i henhold til forskrifter kan jeg derimot ikke svare på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Etter siste standard så skal vel platetopp ha helt egen kurs? Men disse reglene endrer seg jo raskt, ikke godt å følge med :p

Uansett, jeg hadde ca. samme "utfordring" som deg da jeg byttet kjøkken sist. Jeg hadde bare et stikk bare komfyren (denne skal vel egentlig nå dras ut til siden også, og ikke være gjemt direkte bak komfyr/platetopp) og jeg hadde 1 platetopp og 1 komfyr. Disse to er jo som kjent ofte ikke like. En er vanlig og en er type "komfyrplugg" eller hva man skal kalle det (25A).

photo.jpg

Det jeg gjorde var å sette en slik på begge komponentene, og satte så et dobbelt stikk til dette bak komfyren. Det er litt liten kurs, og det værste som kan skje er at automatsikringen tripper når man kjører alle 4 plater + komfyr, men dette skjer ikke her. Funker det, og er en god løsning. men blir nok ikke godkjent i inspeksjon :p

Svarte ikke på spørsmålet ditt, men kanskje du kan bruke min løsning.

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene!
Jeg kommer nok ikke til å kunne ha på alle plater og ovn samtidig på.
Det var en interessant løsning Kyrre, men det blir vel det samme som om jeg kobler platetoppen sammen med ovnen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...