AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Altså saken er at en venn av meg klarte ved et uhell å knuse mobilen min. Den lå på et bord og denne vennen klarte å miste noe oppå den slik at den knuste, skjermen fungerer heller ikke. Greit nok at det var et uhell og jeg klandrer ikke denne personen for at det skjedde, men jeg er avhengi av og ha en mobil og synes ikke det er helt rettferdig at jeg må gå tilbake til en gammel dritt tlf jeg har liggenes fordi en annen har vært uforsiktig og ødelagt den. Jeg har ikke bedt om erstatning, og han har egentlig bare sagt unnskyld og at han har dårlig samvittighet og er lei for det. Han har altså ikke tilbudt meg noe form for erstatning annet enn at jeg kunne låne en tlf, han har indirekte sagt han ikke vil erstatte den ved å skylde på at han ikke har penger til det. Kan godt henne at han ikke har penger akkurat nå, men vi begge har ca 35k netto i måneden så er ikke det økonomiske som er problemet akkurat. Jeg skjønner at det er sure penger, men er minst like surt for meg som for han når jeg ikke er skyld i det engang. Men jeg er litt i tvil her om hva som er mest rettferdig, det er jo tross alt jeg som slengte fra meg mobilen. Bør jeg ta det på min kappe siden det var et uhell? Bør han erstatte hele telefonen? Spleise? Forventer ikke ny tlf bare så det er sagt, holder om den blir reparert, men å bytte skjerm koster jo fort et par tusen det også. Har heller dessverre ingen forsikring som dekker dette. Anonymous poster hash: ba295...30a Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Etter min mening så bør han erstatte den, eller betale for reparasjon. Spesielt med så god økonomi burde det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. april 2015 Forfatter Del Skrevet 18. april 2015 Hvordan skal jeg eventuelt gå frem når han ikke tilbyr? Skal innrømme at jeg tviler litt på vennskapet fremover hvis jeg må dekke alt selv. Anonymous poster hash: ba295...30a Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. april 2015 Del Skrevet 18. april 2015 Jeg er ikke noen sosial mester, akkurat, men hva med noe sånt som: "Den mobilen som du knuste og ikke hadde penger til å betale for, kan du erstatte den når du får lønning?" Hvis han ikke ønsker å erstatte substansielle deler av beløpet (husk at den var sikkert noe forringet pga bruk) er han en dårlig venn. 2 Lenke til kommentar
Pubé Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Hva med å betale halvparten hver? Om du nevner det og han allikevel ikke viser seg villig til å bidra til en erstatning er han neppe noen venn å holde på. Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 så lenge det var et uhell hadde jeg ikke krevd noe erstatning.... du hadde telefonen din på bordet, av og til velter ting, bekker, ting, mistes ting... sånt som skjer..... hvis du er superedd for den burde du ha den i lomma. 2 Lenke til kommentar
Zash Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 så lenge det var et uhell hadde jeg ikke krevd noe erstatning.... du hadde telefonen din på bordet, av og til velter ting, bekker, ting, mistes ting... sånt som skjer..... hvis du er superedd for den burde du ha den i lomma. Så hvis noen hadde kjørt i bilen din som var parkert, så ville ikke du krevd erstatning? For det er jo sånt som skjer... 2 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 så lenge det var et uhell hadde jeg ikke krevd noe erstatning.... du hadde telefonen din på bordet, av og til velter ting, bekker, ting, mistes ting... sånt som skjer..... hvis du er superedd for den burde du ha den i lomma. Så hvis noen hadde kjørt i bilen din som var parkert, så ville ikke du krevd erstatning? For det er jo sånt som skjer... Når det gjelder bil har man påkrevd forsikring som dekker skade på andres bil, så da hadde det vært veldig enkelt å få erstatning siden vedkommende kun hadde behøvd å betale egenandel. Når det gjelder store verdier må man ha fastsatte rammer. Men for småting så får en bruke litt skjønn.... kanskje du er uheldig en gang i fremtiden osv.... man vinner ingenting i retten fordi et glass ble bekket på et bord telefonen din lå.... det skjer... Lenke til kommentar
Oter Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 om du er lo medlem,så får du dekket det på innboforsikringen mener jeg Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Nå vet jeg ikke hva telefonen kostet, men 6000 kr er ikke småting for alle. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Nå vet jeg ikke hva telefonen kostet, men 6000 kr er ikke småting for alle. For en som får utbetalt 35000 etter skatt bør det ikke være noe problem. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Skulle gjerne knust mobilen min for å få så mye utbetalt, ja. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. april 2015 Forfatter Del Skrevet 19. april 2015 Jeg kommer ikke i noe økonomisk krise akkurat, men 6000 er jo mye penger for meg også. Jeg er jo ung og sparer til bolig... Bor i en av landets største byer så prisene er jo helt ville. Uhell skjer ja, men det var ikke på fylla eller noe bare så det er sagt. Anonymous poster hash: ba295...30a Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Er samd i at halvparten av nyprisen på kvar er eit greitt kompromiss. Ein gjenstand som er brukt, men er uskadd og virkar som han skal, har ein verdi på ca. halvparten av ny pris, pluss/minus. Kameraten vil dermed måtte betale ca. full erstatning, medan du må spytte i resten. Men då får du også ein heilt ny telefon. Kan telefonen reparerast (lite truleg), kan også utgangspunktet vere å dele på utgiftene. Kva retten vil seie, kjem an på omstenda. Heilt frå at han gjorde det med vilje eller var grovt uaktsom (full erstatning), til at det var eit tilfeldig uhell (eigaren må bere tapet sjølv). Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 19. april 2015 Del Skrevet 19. april 2015 Så lenge du ikke la den fullstendig uansvarlig fra deg og burde forutsett uhellet, bør han i det minste betale det mobilen din var verd når man har trukket fra en del for bruk og slitasje. Lå den for eksempel på et stuebord, er det rimelig. Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Forventer ikke ny tlf bare så det er sagt, holder om den blir reparert, men å bytte skjerm koster jo fort et par tusen det også. Har heller dessverre ingen forsikring som dekker dette. Anonymous poster hash: ba295...30a "Hei, min gode venn! Jeg synes nok du bør betale reparasjonen på 2000 kroner for den telefonen du var så uheldig å knuse. Men situasjonen tatt i betraktning, og for å komme deg i møte, foreslår jeg at vi deler på regningen. Er du med på det?" For å gjøre det litt mer hyggelig kan du forelå at han spanderer middag eller en tur på byen for disse pengene. Endret 22. april 2015 av Horten Market Lenke til kommentar
cuadro Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Her har visst jeg meninger som går stikk i strid med flesteparten:"[..]synes ikke det er helt rettferdig at jeg må gå tilbake til en gammel dritt tlf jeg har liggenes fordi en annen har vært uforsiktig og ødelagt den." Jeg mener det er uforsiktig å ligge sin telefon på et stuebord når det er i bruk, og at andre mennesker ikke kan være påregnelig for at du velger å ha en så dyr telefon som også tåler så lite at den blir ødelagt ved kontakt med væske eller et lite dunk (som jeg antar at traff den siden det var et uhell og på et bord). I værste tilfelle syntes jeg at vedkommende skulle kunne måtte erstatte med et objekt som dekker de mest basiske funksjonene til din telefon - det vil si ringe, og sende sms. 99kr på Clas Ohlson. Unntaket ville være om man skulle kunne forvente at vedkommende ikke har et slikt uhell, om det han mistet på telefonen ikke er noe man ville kunne forvente at er i nærheten av bordet, eller om det hendte i forbindelse med annen uansvarlig oppførsel. Men at man mister ting... Nei, jeg syntes det er helt sprøtt å tenke erstatning for noe slikt, spesielt siden så dyre telefoner er noe man forsikrer. Har du ikke gjort det, så vet du at det kan være lurt til neste gang. Endret 22. april 2015 av cuadro 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 (endret) Enig, når det løftes tunge ting over et bord så bør du ikke ha telefonen din liggende på bordet.... da får du tåle at den tar skade... du visste jo at ting ble løftet der... så et uhell burde du være klar over at kunne skje.... helt feil å kreve penger for dette. Hadde du vært min venn hadde vennskapet vært over sekundet du krevde penger. Endret 22. april 2015 av Henrik2k 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 du visste jo at ting ble løftet der...Hvor leser du dette? Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. april 2015 Del Skrevet 22. april 2015 du visste jo at ting ble løftet der...Hvor leser du dette? Det er en antakelse, dersom det ikke stemmer vil ts tilbakevise det. Hvorfor skjønner du ikke dette? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå