Gå til innhold

Hva vil du lære om fotografering?

Anbefalte innlegg

1. For min del vil jeg gjerne vite mer om blitsbruk. Parametere, synkronisering, hastighet vs styrke, trådløse systemer, triggersystemer, guidenr vs brennvidde etc.

Enig med Simen1 på punkt 1.

Dobbelt enig.

Egentlig er hele listen til Simen1 veldig god, og for min del er det spesielt punkt 1, 5 og 9 som trigger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+987134

Hei Tek.no. Litt fortsetjing på tidlegare konkurranse-idéar; veke for veke, lage ein guide med korleis ta forskjellige bilete, korleis får ein desse «effektane» til. Samt lage vekas konkurranse, der det gjeld å bruke denne effekten best mogleg.

Lenke til kommentar

Jeg mener at en slik guide trenger bare en linje. "Ut å bruk kameraet, og er du ikke fornøyd med resultatet så spør på forumet om hvorfor bildet ikke ble slik du trodde det skulle bli." Men det fordrer jo at folk tenker før de knipser, altså på hvordan det skal bli. 

Gamle Akam er fullt av folk som kan foto, i alle sjangere.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Jeg mener at en slik guide trenger bare en linje. "Ut å bruk kameraet, og er du ikke fornøyd med resultatet så spør på forumet om hvorfor bildet ikke ble slik du trodde det skulle bli." Men det fordrer jo at folk tenker før de knipser, altså på hvordan det skal bli. 

Gamle Akam er fullt av folk som kan foto, i alle sjangere.

Veldig enig i at det viktigste er å bruke kameraet selv, men samtidig kan det for mange være svært demotiverende å ikke få resultatene man forventer. Da kan en god guide være til stor hjelp for å komme i gang.

Lenke til kommentar

I bunn og grunn er jeg interessert i "hvordan ta gode bilder". Jeg føler at jeg behersker mye av det tekniske, men selv om jeg kan justere kamerainnstillinger for å manipulere resultatet i den retningen jeg ønsker, betyr det ikke akkurat automatisk at alle bildene mine er bra. 

Så selv om en nybegynner kan ta et godt bilde, vil en erfaren fotograf som regel ta gode bilder oftere.

vil du raskt se at en dyktig fotograf med et dårlig kamera nesten alltid vil trumfe en nybegynner med et godt kamera.

Det er dette som egentlig er det viktigste. Hva er det som gjør gode bilder bra, og interessante? Hvordan kan man oppnå det målbevisst, i stedet for bare å ta mange bilder og håpe på at man får et resultat som man ikke bare selv er fornøyd med, men også virker tiltalende for andre? Hvordan kan man utvikle seg til å bli en bedre fotograf når det grunnleggende (fokus, dybdeskarphet eksponering, osv.) er på plass?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det mest fornuftig er vel og begynne med hva som skjer når man justerer de forskjellige parameteren i kameraet, så som lukker, blender og iso, neste steg er vel oppbygging av et bildet "det gylne snitt" og forgrunn/bakgrunn og selektering.

Anbefaler dere og lese guiden "lukker, blender, iso og sånt" hvis dere er i villrede.

Med andre ord en eksakt kopi av utallige guider på nettet. Hvem som helst finner ut av disse tingene på andre måter, så det er vel best å sikte litt høyere.

Lenke til kommentar

Det mest fornuftig er vel og begynne med hva som skjer når man justerer de forskjellige parameteren i kameraet, så som lukker, blender og iso, neste steg er vel oppbygging av et bildet "det gylne snitt" og forgrunn/bakgrunn og selektering.

Anbefaler dere og lese guiden "lukker, blender, iso og sånt" hvis dere er i villrede.

Med andre ord en eksakt kopi av utallige guider på nettet. Hvem som helst finner ut av disse tingene på andre måter, så det er vel best å sikte litt høyere.

Da ser jeg gjerne at du linker til bare 10 Norske guider som er eksakt like, dvs. forklarer på en like lettfattelig måte.

Lenke til kommentar

5 eller 10 er vel ikke så relevant, poenget er at dette er lett informasjon å finne ut av, lett å forstå, og det er masse guider på nett fra før. I mine øyne er det vi trenger alle minst enda en guide om helt grunnleggende ting som dette.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...